De bobine – een „ontstekend” idee

0
6981
bobine
©sima/Shutterstock

Hoe werkt de bobine?

Ook de ontstekingssystemen van de auto’s hebben geprofiteerd van de technische ontwikkeling van de afgelopen jaren. Afhankelijk van de modellen van de respectievelijke voertuiggeneraties bestaan er verschillende methoden om de energie van de hoogspanning, verkregen door de bobine, op de bougie over te brengen. Vóór de invoering van volledig elektronische ontsteking was er bijvoorbeeld een mechanische ontstekingsverdeler. Intussen zijn de bobine en de bougie meestal rechtstreeks met elkaar verbonden, zonder tussenverdeler.

Het werkingsprincipe van een bobine is snel uitgelegd. Het bestaat uit een primaire wikkeling met slechts enkele windingen en een secundaire wikkeling met vele windingen. De hoeveelheid hoogspanning die wordt gegenereerd door de boordspanning is afhankelijk van het verschil in het aantal windingen tussen de primaire en secundaire wikkelingen. Om de ontstekingsvonk te genereren die nodig is om het voertuig te starten, stroomt de stroom van de boordspanning eerst door de primaire wikkeling en bouwt een magnetisch veld op. Nu hoeft alleen nog de stroom te worden onderbroken. Daardoor wordt het magnetisch veld spontaan uitgeschakeld. Met als gevolg dat in de secundaire wikkeling de hoge spanning wordt opgewekt die voor de ontstekingsvonk is vereist.

Bobine
© Shutterstock / sima

Hoe merkt u dat de bobine kapot is?

In principe zijn bobines duurzaam, vervanging na een bepaalde kilometerstand is niet nodig. De verwarming en koeling van de spoel kan schade veroorzaken in combinatie met natuurlijke verouderingsprocessen, waardoor kortsluiting ontstaat en wordt voorkomen dat de spoel de vereiste hoge spanning tot 30.000 V levert. Dit betekent niet altijd dat de cilinders in kwestie daadwerkelijk falen, er kunnen zich in het begin ook sporadische ontstekingsfouten voordoen. Als de hoge spanning die door de bobines wordt opgewekt, wordt verlaagd, treden ontstekingsstoringen alleen op in bepaalde belastingsgebieden van de motor – namelijk wanneer de verbrandingsdruk in de                                                desbetreffende cilinder te hoog wordt. Meestal heeft een conventionele viercilindermotor twee ontstekingsbobines, die ofwel zijn ontworpen als dubbele bobines of brandstofontsteking in alle verbrandingskamers bieden door middel van een ontstekingsverdeler. In het geval van een defect van een dergelijke spoel, worden dus meestal twee cilinders beïnvloed door lichte uitval. De volgende symptomen zijn hiervoor typerend:

  • Ruw draaiende motor, schokken
  • Verhoogd brandstofverbruik
  • Verlies van vermogen
  • Motorcontrolelamp licht op, mogelijk ook sporadisch

Als deze symptomen optreden, kan er een defect in de bobine zijn. Bij modernere voertuigen moet er een overeenkomstige vermelding in het foutgeheugen zijn die wijst op een defecte bobine. De fout moet dan “afdwalen”, de ontstekingsuitval moet dan optreden in de andere twee cilinders. Bij het vervangen van de bobines moet u de nodige voorzichtigheid betrachten, omdat de hoge spanning behoorlijk gevaarlijk kan zijn. Daarom is het raadzaam de accu van het voertuig los te koppelen voordat u de bobine vervangt. Afgezien daarvan is de vervanging van dit onderdeel meestal zonder problemen mogelijk, zelfs voor minder ervaren monteurs.

Waarom moet de bobine vervangen worden?

Zonder de bobines kan er geen verbranding plaatsvinden in een benzinemotor. Een defect is zeldzaam, maar dan helpt alleen de vervanging van dit belangrijke onderdeel. In een benzinemotor is een bobine een onmisbaar onderdeel: de bobine wekt uit de boordspanning van 12 V een hoogspanning op, waardoor met behulp van de bougies een vonk wordt veroorzaakt. Deze ontstekingsvonk zorgt ervoor dat het brandstof-luchtmengsel binnen zeer korte tijd tot ontbranding komt en de explosie veroorzaakt die nodig is voor de voortstuwing. Een defecte bobine verhindert uiteindelijk deze mengselontsteking en veroorzaakt soms onverklaarbare verstoringen.

Is het mogelijk om zelf een defecte bobine te repareren?

Bobine
© Shutterstock / Ruslan Kudrin

De reparatie van de bobine is niet haalbaar, omdat de koperdraden die gewoonlijk gebruikt zijn, zijn ingekapseld. Daardoor wordt het openen ervan nauwelijks met succes bekroond, net als eventuele reparatiepogingen. Bovendien zijn de kosten van een nieuwe spoel relatief laag, waardoor de reparatie van het onderdeel economisch gezien nauwelijks de moeite waard is. Bij ons vindt u hoogwaardige bobines met OEM-kwaliteit voor bijna elk voertuigtype. Dankzij de snelle levering kunt u uw voertuig snel repareren of laten repareren.