Vervangen van de remblokken in de VW Golf VII 1.4 TSI

0
783

Afhankelijk van de rijstijl zijn de remblokken van een VW Golf VII 1.4 TSI al na 30.000 km, pas na 70.000 km of zelfs later versleten en aan vervanging toe. In deze handleiding leest u hoe u eenvoudig zelf de remblokken op de voorwielen van uw Golf VII 1.4 TSI verwisselt.

Gereedschapslijst voor het vervangen van de remblokken van de VW Golf VII 1.4 TSI

De remblokken moet u uiterlijk controleren en vervangen als er een knarsend geluid hoorbaar is bij het remmen. Om de remblokken van de VW Golf VII 1.4 TSI correct te vervangen, heeft u het volgende gereedschap nodig:

Wielslot adapter (indien nodig)

Pneumatische schroevendraaier of wielsleutel (wielspin) of ratel met verlengstuk

2 x ringsteeksleutels 13 mm

Meetlat

Kleine staalborstel

Remzuiger resetten

Momentsleutel, kort – voor de remklauw

Momentsleutel, lang – voor de wielbouten

Dopsleutel (moer) voor ratel of pneumatische schroevendraaier en momentsleutel

13 mm dopsleutel voor de remklauwschroeven

Verder heeft u een ketting (schakelketting) of een touw nodig om de remklauw op te hangen, evenals remmenreiniger en keukenpapier. De werktijd voor het vervangen van de remblokken is ongeveer 10 minuten per wiel.

Controleer het remvloeistofpeil in het reservoir

Voordat u het voertuig optilt om de remblokken te vervangen, moet u het remvloeistofpeil in het reservoir controleren. Het reservoir bevindt zich achter in de motorruimte ongeveer in het midden voor het schutbord. Het is belangrijk om dit te controleren, aangezien het remvloeistofpeil in het reservoir stijgt wanneer u de remzuiger in de remklauw in de basisstand drukt om de remklauw er weer op te kunnen zetten. Er moet nog minimaal 2 cm lucht in het reservoir zitten.

Remblokken vervangen: Breng het voertuig omhoog en verwijder het wiel

Na controle van de remvloeistof kunt u het voertuig optillen. Het is ideaal als u de Golf op een hefplatform tilt om de banden te verwijderen en de remblokken te vervangen. Werken op een hefplateau heeft als voordeel dat u in de meest ergonomische houding kunt werken. U kunt het voertuig ook alleen aan de voorzijde met de krik omhoog brengen. Beide zijden dient u omhoog te brengen zodat u het stuur kunt draaien. Werk echter niet aan het voertuig als het alleen door de krik wordt vastgehouden. Rechts en links geschikte steunen onder het voertuig plaatsen en tegen wegrollen beveiligen. Als het voertuig veilig is, verwijdert u de wielen.

VW golf wiel

Verwijder de bevestigingsschroeven die de remklauw op zijn plaats houden

Om de remklauw te kunnen demonteren, moet u het stuur zo draaien dat de remklauw naar voren wijst. Pak de ketting (touw) en leg deze om de schokbreker. De remklauw moet u na demontage aan de ketting hangen. Met de twee 13 mm ringsteeksleutels kunt u nu de twee schroeven losdraaien die de remklauw vasthouden. De twee schroeven bevinden zich rechts en links achter op de remklauw. Zet de binnenmoer vast met een steeksleutel en draai de buitenschroef los met de tweede ringsleutel. Draai beide schroeven volledig los.

Remklauw verwijderen en ophangen

Nu kunt u de remklauw optillen. Let op de flexibele remleiding. Rijg de ketting door de grote opening in de bovenzijde van de remklauw en sluit de ketting met een carabinier, een hangslot of een stevig stuk binddraad zodat de remklauw stevig hangt. Als u touw gebruikt, zorg er dan voor dat u de uiteinden stevig vastmaakt.

Verwijder de oude remblokken

Na demontage van de remklauw kunt u de oude remblokken verwijderen. Mogelijk moet u de remblokken met een platte schroevendraaier wegduwen van de remschijf. Vervolgens kunt u de remblokken omhoog en naar buiten trekken. Dit is het juiste moment om de dikte van de remschijf te controleren met de schuifmaat. De remschijf dient minimaal 22 mm dik te zijn. Als de dikte minder is, is het raadzaam om deze te vervangen.

Reinig het remklauwjuk en de remschijf

Voordat u de nieuwe remblokken installeert, moet u een staalborstel gebruiken om roest en vuil te verwijderen van het remklauwjuk waar de remblokken zich bevinden. Spuit vervolgens de voor- en achterkant van de remschijf in met een remschijfreiniger en was vet en vuil weg met keukenpapier.

Duw de remzuiger in de startpositie

Druk nu de remzuiger in de uitgangspositie met de remzuiger reset zodat u de remklauw er weer op kunt zetten. Kies de juiste drukplaat. Plaats de drukplaat op de remzuiger en reset vervolgens de remzuiger zodat u de remzuiger weer in de uitgangspositie kunt duwen. Denk aan het remvloeistofpeil in het reservoir. Vraag eventueel iemand om naar het vloeistofpeil te kijken.

Installeer nieuwe remblokken

Op de achterkant van de remblokken is een pijl gedrukt. De remblokken moet u zo monteren dat de pijl in de rijrichting wijst. Plaats beide remblokken na elkaar in de juiste montagepositie in het juk.

VW golf remblokken

Plaats de remklauw terug

Wanneer de nieuwe remblokken correct zijn geplaatst, kunt u de remklauw opnieuw installeren. Schuif hiervoor de remklauw voorzichtig tot aan de aanslag over het juk. Gebruik nieuwe schroeven om de remklauw weer vast te schroeven. Draai eerst de schroeven weer met de hand vast en de twee ringsteeksleutels. Het is belangrijk dat u de twee schroeven vastdraait met een momentsleutel en een aanhaalmoment van 35 Nm.

Remblokken vervangen: Monteer het wiel

Nu kunt u het wiel weer in elkaar zetten. Draai alle schroeven gelijkmatig met de hand vast, zodat het wiel goed op zijn plaats zit. Ga op dezelfde manier te werk om de remblokken aan de andere kant te vervangen. Voordat u de remblokken aan de andere kant vervangt, dient u het rempedaal 2-3 keer in te trappen zodat de remzuiger weer uitschuift en er in het reservoir ruimte is voor de remvloeistof.

Draai de wielbouten vast met het voorgeschreven aanhaalmoment

Wanneer u alle remblokken van de VW Golf VII 1.4 TSI heeft vervangen en de wielen heeft gemonteerd, laat u het voertuig weer zakken. Dan dient u alle wielbouten vast te draaien met het voorgeschreven aanhaalmoment van 120 N.

Controleer het remvloeistofpeil in het remvloeistofreservoir

Controleer voor aanvang van de proefrit het vloeistofpeil in het remvloeistofreservoir. Het remvloeistofpeil moet hoog genoeg zijn om te voorkomen dat er lucht in het systeem komt wanneer vervolgens het rempedaal wordt ingedrukt. Als er voldoende vloeistof in de container zit, trap dan het rempedaal in tot u weerstand voelt. U dient dan het remvloeistofpeil nogmaals te controleren en indien nodig bij te vullen.

Maak een proefrit

Nu is het tijd om een ​​proefrit te maken en het remsysteem te controleren. Vermijd noodremmen tijdens de proefrit. Rem de eerste kilometers voorzichtig, zodat de remblokken kunnen afzakken en zich kunnen aanpassen aan de remschijf. Hiermee is de vervanging van de remblokken op de VW Golf VII 1.4 TSI voltooid.

Het vervangen van de remblokken op de VW Golf VII 1.4 TSI is snel gedaan en kost niet veel moeite. Het is belangrijk dat u nieuwe schroeven voor de remklauwbevestiging gebruikt en dat u de voorgeschreven aanhaalmomenten voor de bevestigingsschroeven van de remklauw en de wielbouten aanhoudt.