TWI op de band: een essentiële indicator voor de verkeersveiligheid

0
1723
TWI banden
© GettyImages / franckreporter

De band is een van de veiligheidsrelevante onderdelen van een voertuig. Als het loopvlak is afgesleten, bestaat het risico op ongevallen; ook kan een band barsten zonder voldoende profieldiepte. De TWI op de band maakt het gemakkelijk en handig om de hoogte van het loopvlak van de band af te lezen.

Wat betekent het opschrift TWI op de band?

TWI staat voor Tread Wear Indicator en moet worden gezien als een bandenslijtage-indicator. In vertaling betekent TWI “slijtage-indicator”. De TWI-band is een niet te onderschatten factor die een belangrijke rol speelt bij de rijveiligheid.

Hier vindt u de TWI-aanduiding op de band

Op autobanden vindt u talrijke aanduidingen en symbolen. Vele daarvan zijn geregistreerd in de voertuigdocumenten en zijn van belang voor automobilisten, garages, autohandelaren en autoliefhebbers. Een van de vele aanduidingen die op de band zijn gestempeld is de band TWI.

U vindt de TWI slijtage-indicator gelijkmatig verdeeld over de gehele omtrek van de band aan beide zijden aan de rand van het loopvlak op 6 verschillende plaatsen. De reliëfdruk van de TWI-aanduiding is erg klein. Soms is in plaats van TWI een bedrijfslogo in reliëf in de band aangebracht. Ongeveer ter hoogte van de TWI-bandmarkering bevindt zich een duidelijk zichtbare bult op de bodem van elk van de hoofdgroeven van het loopvlak. Dit is de TWI bar.

De diepte van het loopvlak meten naast de TWI-balk

Afhankelijk van de band en het type voertuig moet u om veiligheidsredenen altijd een minimumwaarde voor de profieldiepte van de TWI in acht nemen. Bekende automobielclubs bevelen aan een band nooit te laten slijten tot de minimale profieldiepte van 1,6 mm. Bij sommige bandontwerpen lijdt de grip al onder een profieldiepte van 3 tot 4 mm. Vooral in natte en besneeuwde omstandigheden wordt dit al snel een risico, zowel voor de bestuurder als voor andere weggebruikers. Daarom is de TWI van banden een belangrijke indicator die u op gezette tijden moet controleren.

TWI-banden voor uw planningszekerheid

Eerst en vooral is het aflezen van de TWI profieldiepte een veiligheidsmaatregel. Maar de TWI dient ook een ander doel dat u niet mag onderschatten.

Banden kunnen, afhankelijk van het type, de maat en de fabrikant, snel hoge kosten veroorzaken wanneer u ze nieuw koopt. Met behulp van de slijtage-indicator weet u ongeveer wanneer u nieuwe banden moet kopen en kunt u de kosten dienovereenkomstig plannen.

Rij de banden om veiligheidsredenen niet zo ver in dat ze nauwelijks nog grip op de grond hebben. Vanaf een profieldiepte van 3 tot 4 mm raden deskundigen op het gebied van voertuigveiligheid aan uit te kijken naar nieuwe banden. Als u de banden liever tot de minimale profieldiepte van 1,6 mm oprijdt, is een veel voorzichtiger rijstijl aan te raden, omdat de banden dan niet meer zo goed grip op de grond hebben als nieuwe TWI-banden met een betere profieldiepte dat wel doen. Dit is vooral het geval in natte omstandigheden of wanneer het wegdek is vernieuwd.

Besparen op banden gaat ten koste van uw veiligheid en die van andere weggebruikers

Afhankelijk van hoe u rijdt, kan het profiel van alle banden op uw auto anders slijten. Om kosten te besparen worden vaak slechts twee banden vervangen en worden de andere, “nog” functionerende banden achter op het voertuig gemonteerd. Maar ook dit is geen goede oplossing. Elke band heeft andere rijeigenschappen. Indien u aan de voorzijde van het voertuig twee nieuwe banden monteert met een maximale TWI-waarde en de achterzijde onvoldoende profiel heeft, zullen de twee nieuwe banden ook niet aan hun doel beantwoorden. U kunt onregelmatigheden opmerken tijdens het rijden.

Beknibbel niet op veiligheid en trakteer uw voertuig altijd op een complete set nieuwe banden als dat nodig is. Dit zorgt voor een optimale waarde van de band gedurende een langere periode. Alleen op die manier ervaart u onvervalst rijplezier.

 

TWI banden
© GettyImages / Leonidas Santana

Hoe houdt u uw slijtage-indicator zo lang mogelijk in het positieve bereik

Sommige autobezitters hebben vaker te maken met versleten banden dan anderen, wat niet noodzakelijk hoeft te betekenen dat ze veel kilometers hebben gereden.

Om de profieldiepte zo lang mogelijk in diep te houden, moet u de bandenspanning regelmatig controleren en optimaal afstellen.

Indien de bandenslijtage-indicator een opvallende onregelmatige diepte in het loopvlak van afzonderlijke banden, verdeeld over het gehele oppervlak, aangeeft, kan dit een indicatie zijn van een slecht afgesteld of kromgetrokken spoor. Zelfs de geringste afwijkingen in het spoor kunnen leiden tot grotere onregelmatigheden in het bandenprofiel en zijn nadelig voor de rijveiligheid.

Alternatieve oplossing voor het aflezen van de profieldiepte van uw banden in vergelijking met de slijtage-indicator

Voor wie het te ingewikkeld vindt om de profieldiepte op de TWI-balk af te lezen, is er nog een andere optie. Houd gewoon een liniaal tegen de band ter hoogte van de TWI-waarde. De liniaal maakt het gemakkelijk om de profieldiepte te controleren, zelfs zonder specialistische kennis. De kleine oneffenheden in de groeven naast de TWI-markering geven echter meer nauwkeurigheid bij het bepalen van de profieldiepte.

Wanneer moet u een band als ongeschikt voor het wegverkeer beschouwen?

Zodra een bepaald punt in de loopvlakslijtage van de banden is bereikt, mag u met uw voertuig niet meer op de weg rijden totdat de banden zijn vervangen. Wanneer het resterende loopvlak van uw band gelijk ligt met de oneffenheden in de loopvlakgroeven, is de band volgens de slijtage-indicator definitief versleten en mag u hem niet meer gebruiken.

Als u met uw banden blijft rijden hoewel de profieldieptegrens van 1,6 mm is bereikt, riskeert u een boete wegens het in gevaar brengen van het wegverkeer.

Houd de TWI van de banden altijd in de gaten

Moderne autobanden voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen. Het materiaal en de afwerking van banden worden voortdurend geoptimaliseerd voor het wegverkeer. Veel bandenfabrikanten beweren dat hun banden een lange levensduur hebben.

Daarom is geen enkele auto-eigenaar verplicht dagelijks naar de TWI van zijn voertuig te kijken. Bandenfabrikanten en autowerkplaatsen bevelen aan om de profieldiepte om de zes maanden te controleren om de veiligheidsnormen te handhaven.

Conclusie

Iedereen die een voertuig bezit, moet ook in zijn eigen belang zorgen voor het onderhoud ervan. Dit heeft een positief effect op de waarde van het voertuig en op de rijveiligheid. Vooral bij banden, die een hoog veiligheidsniveau in het wegverkeer moeten bieden, is controle van de profieldiepte met de slijtage-indicator van het loopvlak van het grootste belang. Als het loopvlak van de band versleten is, is er geen compromis. De aankoop van een nieuwe set banden is nu noodzakelijk, omdat dit de verkeersveiligheid ten goede komt. Oude banden verminderen bovendien het rijplezier.