Parkeerverwarming voor auto’s – meer comfort en goed voor het milieu

0
1778
Parkeerverwarming
© GettyImages / timnewman

Op ijskoude dagen kunt u meteen wegrijden in een behaaglijk warme auto zonder ijs te hoeven schrapen. Met een standkachel in uw auto kan dat uw dagelijkse realiteit zijn. In deze gids vindt u alles wat u moet weten over parkeerverwarming.

Wat is parkeerverwarming?

Een standkachel is een elektrisch of door brandstof aangedreven hulpverwarming voor motorvoertuigen. Parkeerverwarmers kunt u op praktisch elk voertuig monteren. Op koude winterdagen zorgen ze ervoor dat het interieur aangenaam warm is voor de reis. Afhankelijk van het model wordt de motor ook voorverwarmd tot bedrijfstemperatuur. Dit is prettig voor de portemonnee en voor het milieu.

Welke soorten parkeerverwarming zijn er?

Parkeerverwarmers werken ofwel op elektriciteit ofwel op de brandstof van het voertuig, d.w.z. benzine of diesel. Elektrische standkachels worden alleen aanbevolen als u de kachel kan aansluiten op een stopcontact in uw eigen huis. Dit betekent dat een elektrische standkachel alleen nuttig is als u de auto op uw eigen terrein kunt parkeren, maar niet in een garage. In principe is een standkachel op brandstof altijd nuttig als u de auto bij lage temperaturen buiten parkeert. Een standkachel is ook zinvol als de auto overdag op een bedrijfsparkeerplaats staat. Beide soorten parkeerverwarming zijn verkrijgbaar in twee verschillende versies. Of ze verwarmen de motor en het interieur of alleen het interieur.

Hoe werkt parkeerverwarming op brandstof?

Op brandstof werkende parkeerverwarmers hebben een brandstofpomp, een verbrandingskamer met warmtewisselaar en een circulatiepomp. Afhankelijk van het model zijn ze ook uitgerust met een kleine brandstoftank die de verwarming voedt. Deze tank wordt tijdens de reis bijgevuld. De meeste parkeerverwarmers die op brandstof werken, pompen de brandstof echter rechtstreeks uit de tank van het voertuig.

Verbrandingskamer

De verbrandingskamer verdeelt men gewoonlijk onder in een hoofdverbrandingskamer en een secundaire verbrandingskamer. De secundaire verbrandingskamer bevat een zogenaamde gloeibougie, die zijn warmte krijgt door elektriciteit uit de autoaccu. Een ventilator blaast lucht in de hoofdverbrandingskamer en laat die wervelen. Een deel van deze lucht komt in de secundaire verbrandingskamer terecht en daar wordt deze lucht verwarmt door de gloeibougie. Zodra de temperatuur van de lucht hoog genoeg is, wordt brandstof in de secundaire verbrandingskamer gepompt. De brandstof ontbrandt en wordt naar de hoofdverbrandingskamer gevoerd.

Warmte-overdracht

De warmte wordt via een warmtewisselaar aan het koelwatercircuit overgedragen. Als de standkachel in het voertuig alleen het interieur verwarmt, zal de standkachel de warmte overgedragen aan het verwarmingscircuit. De kachelventilator verdeelt dan de warmte in het interieur. Een in de standkachel geïntegreerde circulatiepomp zorgt ervoor dat het verwarmde water in het watercircuit circuleert en de motor en/of het interieur gelijkmatig verwarmt. De ventilator van de standkachel produceert een relatief luid sissend geluid zoals dat van een straalmotor. Om deze reden zijn parkeerkachels op brandstof meestal goed geluiddicht.

Wat zijn de voor- en nadelen van parkeerverwarmers in auto’s?

Een standkachel biedt verschillende voordelen. Op koude dagen is het interieur opgewarmd en zijn de ramen ijsvrij. Er is geen vervelend schrapen van ijs meer. Een ander voordeel is dat een warme motor minder slijt dan een motor die koud wordt gestart en moet opwarmen. Bovendien zijn de uitlaatemissies aanzienlijk lager dan bij een koude motor. De motor verbruikt minder brandstof, zodat een deel van de brandstof die nodig is voor de bijverwarming, u weer bespaart. Een nadeel is echter dat de uitlaatgassen van een op brandstof werkende standkachel niet door een deeltjesfilter of katalysator worden geleid. Met name de uitstoot van deeltjes is dan ook relatief hoog.

Standkachel
© GettyImages / Alexander Bajurov

Hoe lang duurt het voordat een standkachel warm is?

Afgelopen winter is er getest hoe snel elektrische en brandstofaangedreven parkeerverwarmers een auto kunnen opwarmen. Standkachels op brandstof hebben tussen 12 en 18 minuten nodig om het interieur van het voertuig op te warmen van -10 tot +21 graden. Elektrische parkeerverwarmers hebben daarentegen veel meer tijd nodig om op te warmen, tot wel 60 minuten. De reden voor de lange opwarmtijd bij elektrische parkeerverwarmers is het verwarmingsvermogen, dat door het elektriciteitsnet wordt beperkt tot 3 kW. De kachels werden getest in een Mazda CX-3 en een Audi A6 met dieselmotor.

Hoe hoog is het energieverbruik van een standkachel?

Elektrische standkachels hebben een maximaal vermogen van 3 kW, vanwege de beperkte hoeveelheid elektriciteit in een huishouden. Dienovereenkomstig verbruiken ze ook maximaal 3 kW elektriciteit per uur. Als een elektrische standkachel een uur lang draait, zoals in de test, ontstaan elektriciteitskosten van ongeveer 0,9 tot 1 euro. Het verwarmingsvermogen van parkeerverwarmers op brandstof is aanzienlijk hoger, gemiddeld ongeveer 5 kW, en de verwarmingstijd is dienovereenkomstig korter. Een parkeerverwarming van 5 kW verbruikt ongeveer 0,5 liter brandstof per uur. Met een maximale looptijd van 30 minuten verbruiken deze parkeerverwarmers dus ongeveer 0,25 liter brandstof.

Hoe bedient en regelt u de parkeerverwarming?

Er zijn verschillende manieren om een standkachel te bedienen. Alle parkeerverwarmers hebben ten minste een timer. De timer kunt u gebruiken om de start van de parkeerverwarming vooraf in te stellen. Timers zijn handig als u de auto elke dag op hetzelfde tijdstip start. De meeste parkeerverwarmers hebben ook een radiografische afstandsbediening. Een afstandsbediening is handig als de vertrektijden onregelmatig zijn. De standkachel kunt u met een druk op de knop inschakelen, bijvoorbeeld vanuit huis of kantoor. Bijzonder handig zijn parkeerverwarmers die u via een app met een smartphone of tablet kan bedienen. Spraakbesturing via Amazon Alexa is vandaag ook mogelijk. Verschillende aanbieders rekenen echter extra voor dit gemak.

Waarop moet u letten bij de exploitatie van een standkachel?

Aangezien een standkachel emissies veroorzaakt, mag de kachel niet langer draaien dan absoluut noodzakelijk is. Een verwarmingsperiode van 15 tot 20 minuten is gewoonlijk voldoende om het voertuig voor te verwarmen.

Als algemene regel geldt dat u een standkachel niet mag gebruiken op plaatsen waar men met ontvlambare materialen werkt of bij de opslag van ontvlambare stoffen, zoals benzinestations. Een standkachel mag u ook niet aanzetten in gesloten ruimten zoals een garage of parkeergarage.

Een standkachel heeft elektriciteit nodig om de ventilator, de gloeibougie en de pompen te laten werken. Deze elektriciteit wordt uit de accu van de auto gehaald. Om ervoor te zorgen dat de accu van de auto weer volledig wordt opgeladen, moet u korte ritten vermijden nadat u de standverwarming hebt ingeschakeld. Aanbevolen wordt om minstens zo lang door te rijden als de standverwarming heeft gewerkt.

Heeft elke auto een standkachel?

Nee, vrijwel geen enkele auto is standaard door de fabrikant uitgerust met een standkachel. Bij sommige autofabrikanten kunt u echter een hulpverwarmingssysteem als extra uitrusting bestellen op het moment van aankoop. U kunt het echter in de meeste voertuigen achteraf inbouwen en kost gewoonlijk niet meer dan een af fabriek gemonteerd hulpverwarmingssysteem.

Hoeveel kost de installatie van een standkachel?

De kosten van een standkachel zijn afhankelijk van het voertuigmodel en de verwarmingscapaciteit. Voor een auto uit de lagere middenklasse / compacte klasse, bijvoorbeeld een VW Golf, moet u rekenen op ongeveer 1.500 tot 1.700 euro voor de standkachel, inclusief installatie. Voor grotere voertuigen kunnen de kosten enkele honderden euro’s hoger liggen. U moet, voor de installatie, rekenen op een garagebezoek van ongeveer één dag. Soms kan het wat langer duren.