Turbocompressor defect – tekenen, reparatiekosten en verdere informatie

0
684
Turbocompressor
© GettyImages / Grassetto

De turbocompressor – ook wel uitlaatgasturbocompressor of gewoon “turbo” genoemd – verhoogt de motorprestaties van een voertuig. In principe zijn deze auto-onderdelen aan zeer weinig slijtage onderhevig. De theorie is dat de levensduur van een turbo net zo lang als die van de motor. In de praktijk komt het echter voor dat u de turbocompressor moet laten repareren. Er zijn veel redenen voor defecte turbo’s.

In deze blogpost leest u welke dit kunnen zijn, hoe een turbolader werkt en welke kosten u maakt voor een reparatie.

Turbocompressorfunctie & constructie

De turbocompressor comprimeert de verbrandingslucht die naar de motor wordt gevoerd. Dit vult op zijn beurt de verbrandingskamer of de cilinder beter. Het resultaat is een aanzienlijk hoger motorvermogen en tegelijkertijd een lager brandstofverbruik. Bovendien verbeteren de emissiewaarden van de auto.

De turbine in de turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen die anders ongebruikt zouden blijven. De draaibeweging van de turbine wordt via een as op de compressor overgebracht. In de tweede stap wordt de verbrandingslucht aangezogen en in gecomprimeerde vorm in de cilinder geleid. De turbocompressor werkt zelfstandig. Deze is niet door middel van een mechanische koppeling met de motor verbonden.

Voordelen van een turbomotor ten opzichte van een atmosferische motor

In directe vergelijking met een atmosferische motor met hetzelfde vermogen verbruikt een motor met turbocompressor aanzienlijk minder brandstof. De reden hiervoor zijn de verhoogde motorprestaties, die worden bereikt dankzij de gebruikte uitlaatgasenergie. Een turbomotor kan dus kleiner gemaakt worden zonder prestatieverlies. Dit resulteert in nog meer voordelen.

Een belangrijk kenmerk van moderne motoren is de vermindering van de CO2-uitstoot. Dit wordt bereikt door de motor te “downsizen”. En aangezien turbomotoren een kleinere cilinderinhoud en minder cilinders nodig hebben, wordt de CO2-uitstoot automatisch verminderd.
Turbochargers verminderen de impact van de auto op het milieu.

Wanneer moet u een turbocompressor repareren?

Turboladers zijn aan zeer weinig slijtage onderhevig. Een turbo heeft doorgaans dezelfde levensduur als de motor. Toch kan het nog voorkomen dat een turbo kapot gaat.

Het slechte nieuws: reparaties zijn duur. Een nieuwe turbolader kopen is dat nog meer.

Het goede nieuws: ongeveer 90% van alle turbodefecten kunt u vermijden met regelmatig onderhoud. De meest voorkomende oorzaken van defecte uitlaatgasturbo’s zijn:

  • Vervuilde motorolie
  • Afzettingen (koolstof) en vreemde voorwerpen in de turbine en/of in de compressor.
  • Slechte olietoevoer door onvoldoende oliedruk en/of vuil filtersysteem.
  • Te hoge uitlaatgastemperaturen door een defect injectie- of ontstekingssysteem.
  • Slijtage van de afzonderlijke onderdelen in de turbo.
  • Afzetten van de motor na hoge belasting.
  • Rijd de koude motor rechtstreeks naar topprestaties.
  • Onprofessionele en/of verkeerde afstemming.

Zo zorgt u voor een lange levensduur van de turbocharger

De Turbo zelf heeft doorgaans weinig onderhoud en verzorging nodig. Toch de turbo laten controleren tijdens de keuringen. Door de onderhoudsintervallen en specificaties van de fabrikant te volgen, kunt u een langdurig waardebehoud van de turbocompressor bereiken. Waaronder:

  • Reinig het luchtfiltersysteem regelmatig
  • Onderhoud van het oliefiltersysteem
  • Regelmatige olieverversing
  • Controleer de oliedruk

Tekenen van een defecte turbolader

De symptomen van een kapotte turbo zijn beheersbaar. Een aanzienlijk verhoogd olieverbruik in korte tijd en geluid van de turbocompressor – zoals een geritsel – zijn het meest voor de hand liggend. Een ander teken van een defect aan de turbocompressor zijn slechte motorprestaties. Dikke, zwarte rook uit de uitlaat is ook één van de symptomen. In moderne voertuigen geeft de boordcomputer een kapotte turbo aan. De foutmelding kan bijvoorbeeld lezen “Turbocompressor regellimiet overschreden”. Als uw auto in de noodstand schakelt, kan dit ook te maken hebben met een defecte uitlaatgasturbo.

Houd er rekening mee dat de tekenen van een slechte turbolader niet samen hoeven te verschijnen. Zelfs één symptoom kan wijzen op turboschade. Rijd direct naar een garage om dure gevolgschade (bijv. motorschade) te voorkomen.

Reparatie: wat zijn de mogelijkheden?

Zoals bij veel andere defecte auto-onderdelen, heeft u drie opties als het gaat om reparaties aan de turbocompressor.

U kunt de gedemonteerde turbo voor reparatie naar een gespecialiseerde garage brengen. Daar wordt de turbo volledig gedemonteerd en worden defecte losse onderdelen vervangen. Deze optie steekt gunstig af bij het vervangen van het auto-onderdeel. De reparatie kost veel tijd.

Installeer voor de zekerheid een nieuwe turbocompressor. Of u kunt als vervangend onderdeel een gereviseerde turbo laten monteren.

Het verwijderen van de defecte turbo is complex. Nadat u de olie heeft afgetapt, moet u de verschillende motoronderdelen demonteren. Deze omvatten bijvoorbeeld het uitlaatspruitstuk, evenals de vuldruk- en olieleidingen. Afhankelijk van het voertuigmodel moet u ook de wateraansluiting en delen van het uitlaatsysteem verwijderen.

Pas dan demonteert u de turbolader zelf. Verroeste draadeinden kunnen hier voor problemen zorgen en de hoeveelheid werk aanzienlijk vergroten.

Bij het vervangen van de turbocompressor is het ook belangrijk om de olieleidingen te reinigen of te vervangen. Een nieuw oliefilter en een olieverversing worden ook aanbevolen. Zo voorkomt u dat de turbo weer vervuild.

Bespaar geld op turboreparaties

Alleen al de materiaalkosten voor een nieuwe turbo variëren van 400 tot 2500* euro. Gereviseerde turbo’s kosten aanzienlijk minder en zijn het beste alternatief voor oudere auto’s.

Om geld te besparen op reparaties, bestelt u tegen lage prijzen nieuwe turboladers bij Motointegrator. Ons assortiment omvat meer dan 800 turbo’s van topfabrikanten.

  • Marktprijzen per 10.2.2022