Versleten draagarm: symptomen, reparaties en kosten in één oogopslag

0
6054
Draagarm
© 4 PM production / Shutterstock

Versleten draagarm: symptomen, reparaties en kosten in één oogopslag.

Bent u bang dat de draagarm van uw auto versleten is? Dan komt u zeker niet door de APK. En ook de rijeigenschappen lijden onder een defecte draagarm. In deze blog kunt u lezen hoe u kunt zien of de draagarm van de auto kapot is, hoe u dit kunt repareren en hoeveel het kost.

Waar zit de draagarm in de auto?

De draagarm is de horizontale verbinding tussen de wieldragers en het chassis. U vindt het aan de voor- en achterkant van het voertuig, tussen de wielen.

De draagarm in de auto is verantwoordelijk voor het overbrengen van uw stuurbewegingen naar de wielen. Het dempt de krachten die optreden tijdens het rijden, bijvoorbeeld wanneer u gas geeft of remt. Dit beschermt de wielen en biedt meer stabiliteit. Deze stabiliteit is het resultaat van de stevige verbinding van de draagarmlagers met de draagarm. Dit zijn echter rubberen lagers die de draagarm een ​​minimale hoeveelheid speling bieden.

De symptomen: Hoe bepaalt u of de wielophanging van de auto defect is?

Het belangrijkste teken van een defect in de draagarm is een hard krakend geluid. Dit gebeurt altijd als u het wiel draait. Soms klinkt het meer metaalachtig. Verdere indicaties van een defecte draagarm in de auto:

– ratelend of rommelend geluid bij het rijden over oneffen wegen (bijv. kasseien)
– onnauwkeurige rijstijl, sponsachtig gevoel bij rechtdoor rijden
– ongelijkmatig versleten banden

Hoe kunt u controleren of de draagarmen gebroken zijn?

De symptomen van een uitgeschakelde of verbogen draagarm kunt u gemakkelijk aangezien voor andere schade. Een versleten stuurhuis of axiaalverbinding van de trekstang en een gebroken wiellager veroorzaken soortgelijke problemen. Om de staat van de draagarmen voor en achter in de auto te controleren, moet u eerst het voertuig opkrikken. U kunt ook een hefplatform gebruiken. Pak één van de wielen vast en probeer deze op en neer of naar links en rechts te bewegen. Hebben de wielen meer speling dan normaal en bewegen ze alsof ze niet strak staan? Dan spreekt dit voor een defecte draagarm op de auto. U kunt uw aanname het beste in een gespecialiseerde garage laten controleren.

Versleten draagarm. De draagarm op de auto vervangen: is dat echt nodig?

U vraagt ​​zich misschien af ​​hoe gevaarlijk een versleten draagarm is. In feite heeft het een aantal negatieve effecten:

– Als u remt of gas geeft, kan de auto zijwaarts trekken.
– De rijveiligheid neemt af, evenals het rijcomfort.
– Beschadigde rubberen steunen en draagarmbussen zijn een fors defect, dit geldt ook voor een zichtbaar beschadigde draagarm in de auto. Bij dergelijke schade komt uw voertuig niet door de APK.
– Er treden storende geluiden op.
– Er is verhoogde of ongelijkmatige slijtage van de banden.

U hoeft niet altijd de hele draagarm te laten vervangen. Vaak is het vervangen van de draagarmbussen of de rubberen steunen voldoende. In sommige gevallen is het voldoende om slechts één zijde van de draagarm of de draagarmbus te vervangen. Toch moet u overwegen om beide partijen tegelijkertijd te laten vervangen. Problemen met de andere kant ontstaan ​​vaak wat later. De totale inspanning is dan aanzienlijk hoger dan wanneer u de reparatie meteen volledig zou laten uitvoeren.

De wielophanging vervangen: een overzicht van de kosten en het proces

De kosten van een autoreparatie-bedieningsarm zijn afhankelijk van wat de garage precies moet vervangen:

– Heeft u de gehele draagarm van de auto laten vervangen? Dan moet u rekening houden met kosten van 140 tot 500 euro (70 tot 250 euro per stuk). Het wordt aanbevolen om beide zijden te vervangen. Want meestal vertoont het tweede rubberen lager later ook  schade.
– Bij sommige voertuigen is het niet nodig om de draagarm volledig te vervangen. Het is dan voldoende om de draagarmbussen te vervangen. De reparatiekosten van de draagarm bedragen dan 20 tot 60* euro (10 tot 30 euro per stuk).
– De benodigde arbeidstijd is afhankelijk van het voertuigmodel en de constructie. Reken op één tot vier uur. Bij een gemiddeld uurtarief van 80 euro betekent dit een loon van rond de 80 tot 320 euro.

In totaal kost het vervangen van beide draagarmen aan één kant 220 tot 820 euro. Het vervangen van de draagarmbussen is met 100 tot 380 euro beduidend goedkoper. Indien nodig moet u andere reserveonderdelen op het chassis laten vervangen.

Moet u de draagarm van uw auto vervangen? Bij Motointegrator bestelt u eenvoudig hoogwaardige reserveonderdelen van topmerken online, of het nu draagarmen, lagerbussen of andere draagarmmontage-onderdelen zijn.

  • Bedragen zijn marktprijzen per 5.2.2022