Spijkerbanden voor meer grip: hier kunt u ermee rijden

0
760
spijkerbanden
© GettyImages / Zigmunds Dizgalvis

Hoe praktisch spijkerbanden ook zijn op sneeuw en ijs, in Nederland zijn ze niet toegestaan. Daar zijn goede redenen voor: aan de ene kant beschadigen de metalen pinnen het asfalt bij droog weer. Dit verhoogt het risico op aquaplaning. Aan de andere kant is de grip dan ook slechter.

Wat zijn spijkerbanden?

Spijkerbanden zijn speciale winterbanden met kleine metalen pinnen op het loopvlak. Vergelijkbaar met het principe van voetbalschoenen, graven deze pinnen, die ongeveer twee millimeter uitsteken, in de sneeuw of het ijs en voorkomen zo effectief dat het voertuig wegglijdt. Zo kunt u zelfs op ijzige wegen probleemloos rijden en hellingen in winterse omstandigheden aan.

Spijkerbanden bieden aanzienlijk meer grip dan normale winterbanden. Sneeuwkettingen gaan nog een stap verder. Vooral in de Alpen zijn zij de enige kans om de dagelijkse rit naar het werk of naar de supermarkt te maken. Omdat ze een zeer goede grip mogelijk maken, zelfs bij veel verse sneeuw of ijzige wegen.

Metalen pinnen op het loopvlak of aan de zijkant?

Bij een spijkerband denkt u in de eerste plaats aan de variant waarbij de metalen pinnen gelijkmatig over het loopvlak van de band zijn verdeeld. Maar er is nog een andere optie – en dat is vaak een betere keuze. Bij deze spijkerbanden zitten de spijkers aan de zijkant van het loopvlak.

De aan de zijkant gemonteerde metalen pinnen zorgen ervoor dat u alleen rijdt in bochten op ijzige of besneeuwde wegen. Op deze manier kan uw auto niet uit de bocht worden gedragen en kunt u normaal remmen. Meer grip op de loopvlakken nodig? Verlaag dan de bandenspanning. Hierdoor heeft u meer grip en kunt u flexibel op de wegomstandigheden reageren.

Tip: Bij het monteren van spijkerbanden is het alles of niets. U moet dan vier spijkerbanden monteren. Het is niet mogelijk om spijkerbanden per as te gebruiken. Dit vermindert de grip aanzienlijk.

Wat zijn de voor- en nadelen van spijkerbanden?

Spijkerbanden hebben veel voordelen, maar ook de negatieve kanten mogen niet worden verwaarloosd:

Voordelen (bij winterweer)Nadelen (verkeerde ondergrond of gebruik)
  • hogere snelheid mogelijk dan met sneeuwkettingen
  • meer grip op ijs of sneeuwdek
  • Verkorting van de remweg
  • Voorkomen van vastlopen van de remmen, dus meer veiligheid in bochten
  • Eenvoudigere montage in vergelijking met sneeuwkettingen
  • geen betere grip op droge wegen
  • schade aan het asfalt
  • snellere slijtage dan normale winterbanden
  • sneeuw of vuil waaien op
  • duurder in aanschaf dan conventionele banden
  • hard achtergrondgeluid tijdens het rijden

Duitsland, Noorwegen, Zweden: Waar zijn spijkerbanden toegestaan?

In Nederland zijn spijkerbanden verboden. Dit verbod geldt ook voor auto’s die ingeschreven zijn in het buitenland. Op enkele uitzonderingen na zijn spijkerbanden in Duitsland sinds de jaren ’70 verboden. Ze zijn alleen toegestaan ​​in gebieden die vaak worden beïnvloed door winterse omstandigheden, bijvoorbeeld van Lofer tot Bad Reichenhall of rond de grens met Oostenrijk. Als u in Duitsland wordt betrapt met spijkerbanden, daar waar dat niet uitdrukkelijk is toegestaan, moet u rekening houden met een boete van 50 euro.

Er zijn echter andere regels in andere landen waar winterse wegomstandigheden heersen, bijvoorbeeld:

  • Oostenrijk: alleen van oktober tot mei en voor auto’s onder de 3,5 ton (snelheidslimiet van 80 km/u op provinciale wegen en 100 km/u op snelwegen)
  • Zwitserland: van november tot april (max. 80 km/u op landwegen, niet rijden op snelwegen)
  • België: van november tot maart (max. 60 km/u op landwegen en 90 km/u op autosnelwegen)
  • Zweden: van 1 oktober tot 15 april maximaal 50 noppen per meter afrolomtrek van de band
  • Noorwegen: 1 november tot net na Pasen, in sommige regio’s van 15 oktober tot 1 mei en indien nodig

Zijn spijkerbanden niet toegestaan ​​op uw bestemming? Bestel winterbanden met zeer goede grip of sneeuwkettingen online bij Motointegrator.