Slimme stadslogistiek – wat is de aanpak voor de komende jaren?

0
368
Smart Cities
© GettyImages / AerialPerspective Works

Logistiek is overal om ons heen. Om goederen en diensten te leveren. In deze blog beperken we ons tot de slimme stadslogistiek. En dan in het bijzonder de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek.

Zero emission
© GettyImages / Tasha Vector

In 2050 wil de Europese Unie dat alleen emissievrije voertuigen de stad in mogen. Doel is de emissie van CO2, Nox en fijnstof als gevolg van stadslogistiek te reduceren tot nul. De partijen van Green Deal Zero Emission Stadslogistiek willen dat al in 2025 de stadskernen emissievrij worden beleverd.

Het hart van de stad

Steden zijn culturele centra en economische motoren. Zij produceren ongeveer driekwart van alle broeikasgassen in de wereld. Daarom staan steden in het middelpunt van de duurzaamheidsdiscussie en het duurzaamheidsdebat, d.w.z. het streven naar een beter evenwicht tussen de economische, ecologische en sociale aspecten van het leven. “Een stad is slim wanneer investeringen in (i) menselijk en sociaal kapitaal, (ii) traditionele infrastructuur en (iii) disruptieve technologieën duurzame economische groei en een hoge levenskwaliteit aanwakkeren, met een verstandig beheer van natuurlijke hulpbronnen, door middel van participatief bestuur,” beschrijft Deloitte het concept in hun rapport Smart Cities.

De stad vormt het hart van de economie, en dat leidt tot steeds meer drukte in een beperkte hoeveelheid ruimte. De stad is een plek om te wonen, werken, leven en recreëren. En dat doen we met veel plezier. Dit veroorzaakt steeds meer bewegingen, steeds meer vraag naar transport. Wanneer we een bestelling doen op internet of wanneer we onze dagelijkse boodschappen in de winkel kopen. Wij realiseren ons soms niet hoeveel druk dit geeft op het logistieke systeem dat hiervoor zorgt. Al die transporten van en naar de stad zorgen voor meer drukte op de wegen. En voor meer emissies, als we daar niets aan doen.

En daarnaast willen we een fijne leefomgeving. We willen gezonde lucht inademen. We willen dat onze kinderen veilig buiten kunnen spelen en dat de wegen niet overvol zijn. En deze trend vraagt om een nieuwe aanpak van stedelijke logistiek, gericht op meer doen met minder bewegingen en minder emissies. De samenwerking van bedrijf en overheid is iets wat absoluut gedaan moet worden. Alleen zo kunnen nieuwe logistieke oplossingen geïntroduceerd worden. En dit alles natuurlijk zonder dat het ten koste gaat van de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in de stad.

Living labs

De oplossing bestaat uit drie onderdelen: het transport anders organiseren, het gebruik maken van nieuwe technologie en de regelgeving aanpassen. Een aanpassing aan onze kant, de kant van de consument, is natuurlijk ook nodig. In de aankomende jaren worden daar al proeven mee gedaan in de zogenaamde Living Labs. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Bevoorrading van supermarkten in de vroege ochtend met stille en schone voertuigen
  • Slim aanbesteden en bundelen in de bouw
  • Laadpaal voor vers – laadpalen voor voertuigen met een elektrische koeling
  • Slim, duurzaam inkopen bij de inkoop van goederen en diensten
  • Horeca by E-car – belevering van de horeca met behulp van elektrische voertuigen
  • Tonnen op de trappers – stille en schone belevering voor de “last mile” met behulp van “cargo-bikes”
Cargo bike
© GettyImages / PIKSEL

Resultaten van de slimme logistiek

De resultaten zullen de partijen hun eerste resultaten leveren. Deze worden getoetst op technische, juridische, veiligheids en handhavingsaspecten. En dit vormt dan weer de basis voor een advies over de haalbaarheid en brede toepassing van Zero Emission Stadslogistiek.

Een voorproefje van slimme logistiek? Elektrische en plug-in hybride trucks om supermarkten te bevoorraden. Met deze proef ging de gemeente Amsterdam in 2019 van start. Inmiddels rijden er 3 elektrische en 2 plug-in hybride door DAF en VDL ontworpen trucks die vanuit het distributiecentrum in Zaandam supermarkten in de buurt bevoorraden. De trucks kunnen ongeveer een half uur rijden, afhankelijk van de zwaarte en de weersomstandigheden. Daarna moeten ze worden opgeladen. Duurde dat eerst nog een uur, nu is dit terug gebracht tot 35 minuten. En de proef is met een jaar verlengd. Er wordt daarna gekeken naar de invloed op het logistieke proces en hoeveel laadvermogen er nodig zal zijn als er straks geen 3 maar 20 trucks moeten worden opgeladen op het laadterrein.

De stadslogistiek zal een ommezwaai meemaken de komende jaren.

Bron: https://opwegnaarzes.nl/actueel/cases