Rugpijn tijdens lange autoritten?

0
860
Rugpijn
© Shutterstock / Vector3D

Vermijd rugpijn tijdens het rijden

Mensen die veel zitten krijgen snel rugpijn. Aan het bureau kan het nuttig zijn om van zithouding te veranderen, wat te bewegen en een tijdje staand te werken. Maar dit is niet mogelijk in de auto — vooral niet voor de bestuurder. Toch kunt u iets doen om comfortabel te zitten en de belasting van uw wervelkolom te verminderen.

De oorzaken van rugpijn tijdens het rijden

De belangrijkste reden voor rugpijn tijdens het rijden is de beperkte bewegingsvrijheid. De rug drukt samen en de wervelkolom kan twee tot drie centimeter korter worden. Aan een bureau is het nuttig om een deel van het gewicht naar de armen en voeten te verplaatsen door de juiste zithouding aan te nemen. In de auto is dat niet mogelijk, omdat de handen bezig zijn met sturen, schakelen en de bediening. De voeten moeten remmen, gas geven en de koppeling bedienen. De bestuurder kan zijn nek ook niet strekken of ontspannen, want hij moet voortdurend op het verkeer letten. De bijrijders hebben iets meer bewegingsvrijheid, maar ook zij zijn beperkt door de krappe ruimte in de auto.

Het lichaam van de bestuurder en de passagier wordt echter niet alleen belast door de zithouding, maar ook door de bewegingen van de auto, bijvoorbeeld bij het remmen, optrekken en rijden door kuilen. Oude voertuigen rijden soms ook onvast en verhogen de belasting op de wervelkolom door trillingen. In tegenstelling tot kantoormeubilair kunnen bestuurders de zitplaats in hun auto niet kiezen volgens hun persoonlijke voorkeuren. Autostoeltjes bieden echter wel enige verstelmogelijkheden.

Rugpijn
© Shutterstock / Vector3D

De juiste zithouding tijdens het rijden

Sommige autostoelen zijn licht gebogen in de lendenstreek om de S-bocht van de rug te ondersteunen. Het is belangrijk de onderrug en de billen tijdens het rijden zo dicht mogelijk bij de rugleuning te houden. Kussens die extra steun bieden voor de lendenwervelkolom zijn verkrijgbaar in de afdeling autoaccessoires.

– De hoek tussen de zitting en de rugleuning moet ongeveer 100 graden bedragen, d.w.z. iets meer dan een rechte hoek.

– De stoel is correct afgesteld wanneer de dijen op het zitvlak rusten, het linkerbeen in een hoek van 90 graden op de vloer kan rusten en het rechterbeen nog licht gebogen is, zelfs wanneer u het gaspedaal intrapt.

– De bovenrug wordt ondersteund wanneer de schouderpartij goed tegen de rugleuning rust, zelfs tijdens stuurbewegingen.

– De buiten- en achteruitkijkspiegels zijn goed afgesteld als ze volledig kunnen worden bekeken wanneer de stoel in een comfortabele stand staat.

De hoogste prioriteit bij de stoelverstelling is natuurlijk dat de bestuurder een goed zicht heeft op alle bedieningsorganen, de spiegels en het wegverkeer.

Regelmatige pauzes zijn essentieel

Slechts weinig chauffeurs stoppen om gymnastiekoefeningen te doen tijdens lange autoritten. Vaak is het echter voldoende om elke twee uur vijf minuten te stoppen en een paar stappen te lopen. Het is nog beter om te rekken en strekken en je armen en benen los te maken. Een eenvoudige oefening: probeer met gestrekte benen uw voeten met uw handen aan te raken.