Airconditioner – wat is de beste keuze?

0
607
Airconditioner
© John1179 / Shutterstock

Tegenwoordig is airconditioning een vanzelfsprekend onderdeel van elke nieuwe auto. Fabrikanten bieden een hele reeks verschillende systemen aan – welke airconditioner is de beste keuze?

Belangrijke uitrusting: airconditioning is tegenwoordig standaard

Enkele decennia geleden deed men airconditioning nog af als een luxeprobleem dat – hoewel het toen al probleemloos technisch mogelijk was – nauwelijks aan de vraag van de klanten voldeed. Maar zowel de eisen van de klant als het voertuigontwerp zijn veranderd; schuine voorruiten veroorzaken bijzonder sterke opwarming in de zomer. Afgezien van het verlies aan comfort, is het reeds lang bewezen dat een oververhit interieur een negatief effect heeft op het concentratievermogen van de bestuurder. De kwestie of een airconditioningsysteemnodig is, is dus niet meer aan de orde. Het ontbreken van deze uitrusting zou ook een negatief effect hebben op de doorverkoopwaarde.

Werking vergelijkbaar met die van huishoudelijke koelkasten

De functie van een airconditioner is vergelijkbaar met die van een koelkast. Een koelmiddel is in staat warmte te absorberen door zijn aggregatietoestand te veranderen. In de zogenaamde compressor wordt het koelmiddel samengeperst onder een druk van 15-20 bar, waardoor het warm wordt. In de volgende stap wordt dit koelmiddel gekoeld en vloeibaar gemaakt door een koeler aan de voorzijde van het voertuig. Maar de hoge druk blijft. Pas wanneer de koelvloeistof in de grotere verdamper wordt teruggevoerd, kan hij “ontspannen”, de hoge druk wordt opgeheven – met een scherpe temperatuurdaling tot gevolg. Deze lage temperatuur wordt gebruikt om het interieur te koelen. Een aangenaam neveneffect hiervan is dat de uitstromende koude lucht door zijn lage dichtheid minder vocht kan opslaan. Door de droogte is er ook nauwelijks nevel op de ramen.

De compressor van de airconditioning staat onder zware druk

Veel energieverbruik

Airconditioner
© mOleks / Shutterstock

Er moet veel energie worden gebruikt, vooral voor het comprimeren van het koelmiddel, en de aircocompressor is hiervoor verantwoordelijk. De compressor bestaat uit veel bewegende delen die vast kunnen komen te zitten, vooral als u hem niet gebruikt. Om ervoor te zorgen dat de werking van de airconditioner niet belemmerd zal zijn, moet u deze dus regelmatig gebruiken.

Vervanging wanneer de airco kapot is

Als de compressor stil komt te staan, moet u het onderdeel vervangen – een reparatie die meestal een bedrag van vier cijfers kost.

Lekken

Anders zijn defecten aan de airconditioning hoofdzakelijk te wijten aan lekken en het daaruit resulterende weglekken van koelvloeistof. Bij oudere airconditioningsystemen kan door de afdichtingen koelvloeistof ontsnappen. Ongeacht de leeftijd kan de radiator ook door steenslag beschadigen. Ook hier is het meestal niet mogelijk het oude onderdeel te repareren, zodat vervanging noodzakelijk is. Als er geen schade optreedt, zijn onderhoudswerkzaamheden meestal niet nodig.

Koelmiddel

Na enige tijd kan het echter nuttig zijn om het peil van het koelmiddel te controleren. Wanneer u een tweedehands auto koopt, moet u nagaan of het airconditioningsysteem het interieur snel afkoelt. Als de lucht die uit de luchtroosters stroomt minder koel is dan normaal, is er waarschijnlijk een tekort aan koelmiddel. Voor de rest, geniet gewoon van het goed getemperde interieur – en rijden maar!