Remmen, tandriemen, koppeling: alles over de slijtdelen van de VW Golf 6

0
161
Slijtdelen
© GettyImages / deepblue4you

De VW Golf 6 is één van de populairste voorlopers van de huidige VW Golf 8. Hij werd gebouwd van 2008 tot 2012. De fraai afgewerkte compacte auto was er in tal van varianten, waaronder de sportieve modellen VW Golf 6 GTI en VW Golf 6 R. Rijdt u in een van de cultauto’s van de zesde generatie? In deze blog leest u welke belangrijke slijtdelen wanneer vervangen moeten worden en wat de kosten hiervan zijn.

Keuring om de 15.000 kilometer: welk onderhoud heeft uw VW Golf 6 nodig?

De VW Golf 6 is nu zeker tien jaar oud. Regelmatige inspecties zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat u altijd veilig de weg op kunt. De fabrikant geeft onderhoudsintervallen op waaraan u zich dient te houden:

  • Olieverversingsbeurt na 15.000 km of 12 maanden of volgens de intervalweergave (in sommige gevallen is een longlife-interval van 30.000 km ook mogelijk)
  • Kleine inspectie na 30.000 km of twee jaar
  • Grote inspectie na 60.000 km of drie jaar

De grote keuring vraagt ​​om uitgebreidere werkzaamheden, zoals het vervangen van het binnenfilter, het vervangen van de bougies of het vervangen van de batterij van de sleutel. Reken dan tussen de 250 en 350 euro voor de kleine keuring en tussen de 400 en 700 euro voor de grote keuring. Er kunnen extra kosten zijn voor het vervangen van aan slijtdelen. Als u de keuring zelf doet, kunt u veel besparen. Het enige wat u dan nog hoeft te doen is het VW Golf 6 service-interval resetten.

Tip: Wilt u de batterij van de sleutel van de Golf 6 vervangen? Daar heeft u geen werkplaats voor nodig. Koop een conventionele CR2032 knoopcelbatterij in een winkel. Gebruik een muntje om de klep te openen, vervang de sleutelbatterij en sluit de klep weer.

De remmen van de VW Golf 6 vervangen

De VW Golf 6 is uitgerust met een schijfremsysteem. Deze bestaat uit twee componenten: de remschijven en de remblokken. De remblokken slijten sneller dan de schijven en kunnen afzonderlijk worden vervangen. Zijn de remschijven echter versleten, dan hoeft u alleen de hele unit inclusief de remblokken te vervangen. De kosten variëren afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden (telkens op basis van één as en een uurtarief van 100 euro):

 remschijvenremblokken
werklast140 tot 180 euro80 tot 100 euro
materiële kosten350 tot 650 euro (vooras)200 tot 550 euro (achteras)100 tot 250 euro
totale prijs340 tot 830 euro180 tot 350 euro

Distributieriem vervangen 

De tandriem is een belangrijk onderdeel van de motoraandrijving. Het verbindt de krukas en de nokkenas en zorgt er zo voor dat de in- en uitlaatkleppen synchroon openen en sluiten. Afhankelijk van de motor hebben sommige VW Golf 6’s als alternatief ook een distributieketting. De tandriem moet regelmatig worden vervangen. Als het voortijdig verslijt en scheurt, is motorschade zeer waarschijnlijk. De fabrikant specificeert daarom service-intervallen voor het vervangen van de distributieriem op de VW Golf 6 Variant, GTI of R.

U moet rekening houden met een werklast van drie tot vier uur om de tandriem te vervangen. Dat komt overeen met kosten van 300 tot 400 euro. Daarnaast zijn er materiaalkosten van 280 tot 450 euro. De totale kosten liggen dus tussen de 580 en 850 euro.

Koppeling vervangen

De koppeling is een typisch slijtdeel. Er is echter geen specifiek onderhoudsinterval om ze te vervangen. De tijd varieert afhankelijk van de rijstijl. De kosten voor het vervangen van de koppeling zijn vrij hoog omdat het onderdeel moeilijk toegankelijk is. Daarom wordt het tweedelig vliegwiel vaak tegelijk vervangen. De kosten variëren dus:

  • Loonkosten: ongeveer vier tot vijf uur werk, d.w.z. kosten 400 tot 500 euro
  • Materiaalkosten koppeling: 400 tot 700 euro
  • Materiaalkosten tweedelig vliegwiel: 450 tot 900 euro

Sommige VW Golf 6 zijn uitgerust met een versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). Bij deze variant zijn de materiaalkosten iets hoger. Aangezien dit aan slijtdelen zijn, mag u de Golf-koppeling niet gebruikt kopen.

Moet u aan slijtdelen van uw Golf vervangen? Onderdelen voor de koppeling of de tandriem bestelt u eenvoudig bij Motointegrator. Zo kunt u tegen lage kosten zelf de reparatie uitvoeren.