Remklauwen lakken – handige tips om in gedachten te houden!

0
5692
Remklauwen
© Shutterstock / NONGASIMO

Een gelakte remklauw is een cruciaal detail voor de harmonieuze totaalindruk van een auto. Verf de remklauw zelf – bespaar geld! In deze tekst leest u welke mogelijkheden er zijn voor de visuele vormgeving van een remklauw en waar u op moet letten.

Waarom de remklauw lakken?

De remklauw zelf is een nogal verborgen onderdeel. Het omsluit op een gegeven moment de remschijf heen en herbergt de remblokken en de remdrukcilinders. Vanwege de plaats op het wiel, wordt hij zwaar blootgesteld aan omgevingsfactoren. Daartoe behoren:

– Snelle temperatuurwisselingen tussen warm en koud

– Steenslag

– Zout

– Slijtage van de remblokken en de remschijf.

Als gevolg van deze invloeden ziet een in serie gemonteerde en ongeverfde remklauw in gebruikte auto’s er al snel behoorlijk gehavend uit. Maar aangezien het een gietijzeren onderdeel is, hoeft u zich niet te laten misleiden door de visuele indruk: zelfs als het roestig of sterk vervuild is, zegt het niets over de bruikbaarheid ervan.

Als de remklauw achter gesloten stalen velgen of een volledige wieldop zit, kunt u de remklauw lakken. Maar het ziet er anders uit met auto’s, die visueel sterk zijn opgewaardeerd.

 

Als u uw auto optisch wilt tunen, concentreert u zich meestal op accenten die de sportiviteit en dynamiek van de auto benadrukken. Hiervoor worden vaak filigrane velgen van aluminium met laagprofielbanden gebruikt. In feite bereikt de aanblik van een geperforeerde remschijf precies dit effect. Remschijven zijn van zichzelf altijd sprankelend schoon, omdat ze bij elk remproces gemakkelijk afslijten. In deze staat is ook de remklauw zichtbaar. Een vuile, roestige klauw in de fabriekskleur zwart zou de algehele visuele indruk duidelijk bederven. Daarom behoort het lakken van de remklauwen voor een visuele tuning er gewoon bij.

Wat raden fabrikanten af?

Remklauwen reinigen
© Shutterstock / trinityfoto

Brembo, één van de bekendste fabrikanten van sportremmen, raadt ten zeerste af om de remklauwen te lakken. Daar heeft hij als fabrikant goede redenen voor. Waaronder:

– Productveiligheid

– Bescherming tegen namaak

– Remklauw efficiëntie

– Bewijs van oorsprong

 

Bij een Brembo-remklauw is het lakken van de remklauw echter meestal helemaal niet nodig. Ze worden af ​​fabriek geleverd met een hittebestendige verflaag die gemakkelijk schoon te maken is. In het geval van de reeds gelakte, achteraf gemonteerde remmen van topfabrikanten delen wij dan ook de kritiek op overschilderen. Het is maar al te gemakkelijk voor u om te vallen voor een vervalst, gestolen of slecht voorbereid product. Met de standaard remklauwen spreekt niets een subtiele visuele upgrade echter tegen – zolang je het maar goed doet.

Uitbreiden of niet?

De meeste doe-het-zelf-instructies voor het zelf lakken van de remklauw beschrijven het proces wanneer de remklauwen worden gemonteerd. Wij zeggen: het hangt ervan af wat u wilt bereiken. Als een vluchtige indruk van de gelakte remklauw voor u voldoende is, dan spreekt niets de snelle methode tegen. Maar als u op de details let en hoge kwaliteitsnormen hanteert, werkt dit niet met ingebouwde remklauwen. Een ingebouwde remklauw kan eenvoudigweg niet worden schoongemaakt en vooral niet zo grondig worden gladgestreken als mogelijk is met een verwijderde remklauw. Als de oude klauw al vol roestlittekens zit, zal het overschilderen de grove structuur niet veranderen. Bij nader inzien ziet het er meer gesleuteld dan goed uit.

Verf altijd met remklauwverf!

Ongeacht of u de remklauw wilt lakken wanneer deze is gemonteerd of verwijderd, de juiste lak is het allerbelangrijkste voor deze maatregel. Alleen remklauwverf heeft de technische eigenschappen die op dit moment vereist zijn: hittebestendigheid, elasticiteit, steenslagvastheid, schuur- en zoutweerstand – autolak of radiatorverf hebben deze eigenschappen niet. Voor de duidelijkheid: u brengt uw rijveiligheid in gevaar als u voor de remklauw geen goedgekeurde remklauwverf gebruikt. Gelukkig is remklauwverf verre van duur en heb je er ook niet veel van nodig.

De simpele variant: lak de ingebouwde remklauw

Ongeacht of u de remklauw wilt lakken wanneer deze is gemonteerd of verwijderd, het begint altijd met de juiste remklauwverf. De sets die worden aangeboden door Foliatec, Paintsystems of Raid bestaan ​​uit

– Remmenreiniger

– Staalborstel

– 2K verf (verf + verharder)

– penseel

– handschoenen

Hiervoor geldt: In gemonteerde toestand wordt voor het lakken van de remklauw alleen de borstelmethode aanbevolen. U bespaart uzelf niet alleen het moeizame maskeerproces. Het is ook veel zuiniger en veiliger. Niets aan de remmen, inclusief verf, mag op plaatsen komen waar het niet thuishoort. Met een spuitbus kun je snel de ABS-sensor vastplakken, de remcilinder laten vastlopen of de remblokken ondoelmatig maken. U kunt dit voorkomen door de remklauw alleen met de borstel te verven.

1e stap: auto opkrikken

Zelfs als u niet onder de auto hoeft te liggen om de remklauw te lakken, moet u deze altijd correct en veilig opkrikken. De krik is niet genoeg. Gebruik de professionele autostandaards. Deze zijn al per paar verkrijgbaar vanaf 25 euro.

Zorg er bij het opkrikken altijd voor dat u de juiste punten op de carrosserie raakt voor zowel tillen als plaatsen. In het ergste geval kan een verkeerd geplaatste krik of een verkeerd geplaatste bok het hele frame doen kromtrekken!

Draai de wielmoeren los alvorens op te krikken. Dit scheelt u later veel werk.

Remklauw
© Shutterstock / NONGASIMO

2e stap: demonteer het wiel

Omdat u de wielmoeren al heeft losgedraaid voordat u de auto opkrikt, is het demonteren nu veel gemakkelijker. Zet het wiel op een veilige plek zodat hij niet kan wegrollen.

3e stap: reinigen van de remklauw

Reinig eerst de gehele rem door alles krachtig door te spoelen met remreiniger. Borstel vervolgens de remklauw met de staalborstel en de remreiniger totdat er geen roest of lakresten meer zijn. Besteed tijd aan het schoonmaken van de remklauw en doe dit zo grondig mogelijk. Gebruik hiervoor echter geen machines, maar werk voorzichtig met de handborstel.

4e stap: maskeren

Afhankelijk van hoe stabiel je hand is, kun je jezelf misschien zelfs het afplakken besparen. Plak de remschijf voor de zekerheid af met twee stroken afplaktape boven en onder de remklauw. Zo kan er niets gebeuren.

5e stap: verf de remklauw

Nu kunt u beginnen met het lakken van de remklauw. Werk van boven naar beneden met kleine streken en een beetje verf. Probeer kruislings te verven. Zo bereikt u de beste kleurdekking bij het lakken van de remklauw. Verwijder de geleiders onmiddellijk en sluit elk gat af. Let er bij het lakken van de remklauwen op dat er geen remklauwverf op de remschijf, de remblokken of de hulzen komt. U mag het remblok in geen geval lakken!

Stap 6: laten drogen

Na het lakken van de remklauwen volgt het drogen. Volg de instructies op de remklauwverfset.

Ben je niet tevreden met het resultaat, breng dan gewoon nog een laag remklauwverf aan.

Schilderen bij verwijdering

Tijdens het lakken van de remklauw zelf is bij montage vrij eenvoudig. Voor het lakken van gedemonteerde remklauwen heeft u veel knowhow nodig. De remklauw maakt deel uit van de rem en is mechanisch en hydraulisch verbonden met de auto. Om de remklauw te verwijderen, moet deze van de remleiding worden losgemaakt. Maar dit geeft u ook een goede gelegenheid om uzelf te overtuigen van het bewegingsgemak van de remcilinders en de kwaliteit van de remvloeistof.

Remklauw lakken
© Shutterstock / BACHTUB DMITRII

Ook nu begint het werk met het reinigen van de remklauw. U kunt nu het is verwijderd veel grondiger te werk gaan. Dat alleen al heeft invloed op het resultaat. Het is echter veel belangrijker dat u nu de mogelijkheid heeft om de remklauw goed af te schuren. Gebruik alleen schuurpapier en werk met de hand. Zo voorkom je dat je teveel materiaal verwijdert en krijg je altijd een mooi egaal resultaat. U mag in geen geval eerst plamuur gebruiken om de remklauw te lakken! Dit kan de verkeersveiligheid weer in gevaar brengen. Vertrouw gewoon op het schuurpapier om een ​​mooie basis te creëren voor de remklauw om te schilderen.

Na het slijpen wordt de remklauw weer grondig gereinigd. Gebruik opnieuw remmenreiniger en spoel het slijpstof volledig weg. Nadat de remreiniger is opgedroogd, moet u snel beginnen met het lakken van de remklauw. Hiermee wordt voorkomen dat vliegroest zich weer opbouwt. Vervolgens kunt u de remklauwen zoals gewoonlijk lakken. Denk er bij de montage echter aan dat u de rem moet ontluchten!

Verf de remklauw zelf – bespaar veel geld

De kosten voor het lakken van de remklauw zijn niet te onderschatten. Afhankelijk van de werkplaats kunnen hiervoor enkele honderden euro’s in rekening worden gebracht. Zelf de remklauw lakken scheelt u zoveel geld, want de sets kosten zelden meer dan 25 euro.