Remassistent BAS – rem met maximale kracht bij gevaar

0
1441
Remassistent
© GettyImages / Toa55

De remassistent, kortweg BAS (Brake Assist System), is tegenwoordig in elk nieuw geregistreerd motorvoertuig te vinden. Deze blog laat zien hoe een remassistent werkt en welke voordelen deze biedt voor de verkeersveiligheid.

Wat is de functie van een remassistent?

De remassistent is oorspronkelijk ontwikkeld door Mercedes-Benz en werd in 1996 standaard geïnstalleerd in voertuigen van de S-Klasse 140-serie en de SL-coupés van de R 129-serie. De afkorting BAS is een geregistreerd handelsmerk van Daimler AG. Het systeem is ontwikkeld op basis van een evaluatie van talrijke kop-staartbotsingen. Uit de analyse van de ongevallen blijkt dat de belangrijkste oorzaken van kop-staartbotsingen een te kleine afstand tot het voorligger en een niet aan de verkeerssituatie aangepaste snelheid zijn. Een ander resultaat van deze analyse was dat automobilisten in een noodsituatie te verlegen en aarzelend remmen.

Remkracht

De bestuurders van de ongevalsvoertuigen kwamen niet eens in de buurt van het gebruik van de remkracht van hun auto’s. Interne studies van Mercedes-Benz hebben uitgewezen dat de remweg bij een snelheid van 100 km/u gemiddeld 70 m is. Dit ondanks het feit dat de chauffeurs verklaarden met volle kracht te hebben geremd. Het bleek echter dat de remkracht eigenlijk zo laag was dat het ABS niet werd geactiveerd.

Volledige remvermogen ongebruikt

Veel chauffeurs durven in noodsituaties niet uit alle macht op de rem te trappen. In totaal gebruikt ongeveer een derde van alle bestuurders niet het volledige remvermogen van hun voertuig bij het remmen in een noodgeval. Deze bevindingen hebben uiteindelijk geleid tot de ontwikkeling van de remassistent. De remassistent herkent gevaarlijke situaties en ondersteunt bij een noodstop. Dit verkort de remweg aanzienlijk. Volgens Mercedes is dit wel 40 m bij hard remmen vanaf 100 km per uur.

Rem hulp
© GettyImages / Chesky_W

Hoe werkt de BAS remassistent?

Brake Assist bepaalt met verschillende sensoren de relatie tussen de rijsnelheid en de snelheid waarmee u het rempedaal intrapt. Het systeem herkent ook hoe snel de bestuurder overschakelt van het gaspedaal naar het rempedaal. De BAS Brake Assist gebruikt deze sensorgegevens om te herkennen of u remt. Daarnaast verzamelt en evalueert onder meer het ABS nog meer gegevens. In de praktijk werkt een remassistent als volgt.

Maximale verhoging noodremming door remassistent

Als u als bestuurder in uw auto snel het gaspedaal loslaat en vervolgens binnen korte tijd op het rempedaal trapt, neemt het BAS de noodremming over. Als u het rempedaal niet hard genoeg indrukt, verhoogt de remassistent de remdruk via de rembekrachtiger. De remdruk verhoogt totdat het ABS activeert. Dit betekent dat de remdruk voor noodremming door de remassistent maximaal verhoogt.

De remdruk verhoogt automatisch, ongeacht hoe hard u het rempedaal indrukt. Pas als u als bestuurder de druk op het rempedaal weer verlaagt, verlaagt de remassistent ook de remdruk. De remdruk komt dan weer overeen met de waarde die deze voor deze rempedaalstand moet hebben. De in 1996 gepresenteerde remassistent reageert niet automatisch op een verkeerssituatie, maar op het gedrag van de bestuurder. Alleen de in 2005 geïntroduceerde BAS Plus remassistent kan autonoom reageren.

Remassistent BAS Plus

De uitgebreide remassistent BAS Plus werd voor het eerst gepresenteerd door Mercedes in 2005 in voertuigen van de S-klasse (221-serie). BAS Plus is een voorspellende remassistent. Het ondersteunt Mercedes-rijders nog effectiever in gevaarlijke situaties. Het systeem maakt gebruik van Mercedes Distronic-radartechnologie. Het radarsysteem meet continu de afstand tot de voorligger. Het waarschuwt Mercedes-rijders visueel en akoestisch als de afstand te klein is. Tegelijkertijd berekent BAS Plus ook continu de benodigde rembekrachtiging als er een kop-staartbotsing dreigt.

Combinatie van BAS met andere beveiligingssystemen

De BAS Brake Assist wordt door Mercedes-Benz continu verder ontwikkeld en gecombineerd met andere veiligheidssystemen zoals Mercedes Pre-Safe. In combinatie met Pre-Safe worden, zodra BAS Plus een gevaarlijke situatie detecteert, bijvoorbeeld de rugleuningen omhoog geklapt voor een optimale bescherming door de veiligheidsgordels en sluit het schuifdak. Volgens Mercedes elimineren de nieuwe systemen de scheiding tussen actieve en passieve veiligheid tijdens het rijden voor de eerste keer. Niettemin, zoals Mercedes herhaaldelijk benadrukt, kan zelfs een ultramoderne remassistent de regels van de natuurkunde niet omzeilen. Als u met een te hoge snelheid te dichtbij rijdt, kan de remassistent ook een aanrijding van achteren niet voorkomen.

De standaarduitrusting van lichte bedrijfswagens en personenauto’s met een remassistent was vanaf 24 november 2009 voor het eerst verplicht in de EU. Sinds 24 februari 2011 moeten alle motorvoertuigen af ​​fabriek zijn uitgerust met een remhulpsysteem voor de registratie in de EU.