Is uw thermostaat of koelvloeistofregelaar defect? Ontdek wat u kunt doen!

0
2971
Thermostaat
© GettyImages / deepblue4you

Als belangrijk onderdeel van de verbrandingsmotor zorgt de thermostaat ervoor dat de juiste bedrijfstemperatuur wordt gehandhaafd. De belangrijkste functie is de regeling van de koelwatertemperatuur. Hierdoor kan de motor enerzijds snel opwarmen tot de ideale bedrijfstemperatuur en anderzijds is hij ook beschermd tegen oververhitting.
Als de thermostaat kapot is, zal uw hele voertuig en uw veiligheid eronder lijden. Daarom is het belangrijk om tekenen van een defecte thermostaat te herkennen en ernaar te handelen. Ontdek hier alles wat belangrijk is en bespaar geld en zenuwen.

Hoe weet u of de thermostaat defect is?

Een defecte koelvloeistofregelaar kan zich uiten via verschillende tekens. De verschillende symptomen hoeven echter niet tegelijkertijd voor te komen, zelfs een enkele kan wijzen op een kapotte thermostaat.

  • Deze sluit niet goed of staat permanent open waardoor de kachel en/of de motor niet warm wordt.
  • De koelvloeistofregelaar gaat niet goed open of is permanent gesloten, waardoor de motor oververhit raakt en de temperatuurmeter op het dashboard boven de negentig graden komt.
  • Het brandstofverbruik is merkbaar hoog of de regeneratie van het roetfilter werkt niet goed.

Hoe de koelvloeistofregelaar controleren?

Als u zelf wilt controleren of de koelvloeistofregelaar goed werkt, zijn er twee methoden:

  • De thuistest

Open de motorkap en verwijder de dop van de radiator. Nu opent u de aftapkraan van de radiateur en tapt u de koelvloeistof af tot het niveau onder de bovenste radiateurslang staat. Schroef het thermostaathuis los en neem het eruit. De thermostaat plaatst u in een pan met water. Dit verwarmt u en controleert u tegelijkertijd met een kookthermometer. Bij een temperatuur van 90 graden zou de thermostaat open moeten gaan, zo niet, dan moet u deze vervangen.

  • De rijtest

Kijk of de temperatuurmeter van uw auto snel in de gevarenzone komt en zet vervolgens de motor af. Open de motorkap en raak de bovenste en onderste radiateurslangen enkele seconden voorzichtig aan. Beide moeten erg warm zijn, zo niet, dan is de thermostaat waarschijnlijk defect.

De koelvloeistofregelaar vervangen – waar moet u op letten?

Als de koelvloeistofregelaar defect blijkt te zijn, moet u deze vervangen. Afhankelijk van het model van uw voertuig, varieert de procedure voor het vervangen van de thermostaat. Eerst demonteert u de onderdoorrijdbeveiliging, daarna voert u het koelwater af. Omliggende onderdelen, waterslangen en leidingen demonteert u vervolgens. Nu kunt u de defecte thermostaat verwijderen en vervangen door een nieuw model. Aan het einde vult en onlucht u het koelmiddelcircuit.

Hoeveel kost het om de thermostaat te vervangen?

Een vast tarief kan niet worden gegeven, de kosten zijn afhankelijk van het voertuig en de respectievelijke fabrikant van reserveonderdelen. De materiaalkosten voor een nieuwe mechanische thermostaat liggen tussen de 20 en 50 euro*. Er zijn ook moderne die tot 250 euro* kunnen kosten. Afhankelijk van de motor kost het koelwater tussen de 25 en 50 euro. Afhankelijk van de hoeveelheid werk kan er in een garage 100 tot 300 euro* extra gevraagd worden. Al met al kost het vervangen van de thermostaat tussen de 150 en 600 euro*.
Het vervangen van de thermostaat duurt meestal tussen de één en drie uur.

Bent u op zoek naar een kwaliteitsthermostaat? In onze winkel vindt u wat u zoekt: goede kwaliteit, voordelig en een geweldige klantenservice.

*Marktprijzen per 1.3.2022