Power Diesel: verstandig of gewoon duur?

0
3360
Power Diesel
© GettyImages / Peter Dazeley

Naast “gewone” dieselbrandstof bieden veel tankstations Power Diesel aan. Is dit de nieuwe wonderbrandstof voor dieselmotoren en waar moet u op letten als u deze variant van dieselbrandstof gebruikt?

Power Diesel: verschillende namen, maar altijd aanzienlijk duurder dan diesel

Power Diesel heeft verschillende namen. Afhankelijk van het bedrijf zult u bij het tankstation aanduidingen lezen als V-Power of Ultimate Diesel of Aral Ultimate. Deze varianten van conventionele dieselbrandstof hebben echter altijd een paar dingen gemeen: ze beloven kostenbesparingen door een (iets) lager brandstofverbruik, betere motorprestaties en een grotere duurzaamheid van de motor door een zachte verbranding van de brandstof met weinig residu. De nieuwe wonderbrandstoffen zouden een bijzonder positief effect hebben op de prestaties van turbodieselmotoren.

Prijs

De brandstoffen met de verschillende namen hebben echter ook één ding gemeen: zij zijn aanzienlijk duurder dan conventionele dieselbrandstoffen. Prijsverschillen tot 20 cent per liter in vergelijking met conventionele diesel zijn immers niet ongewoon. Eén ding moet van meet af aan worden gezegd: deze hoogwaardige brandstoffen zijn zeker niet schadelijk voor de motoren. Niettemin is een zekere scepsis bij veel dieselrijders begrijpelijk ten aanzien van de vraag of de aanzienlijk hogere prijs ook een overeenkomstige waarde voor de automobilist en de genoemde voordelen met zich meebrengt.

Andere samenstelling en betere eigenschappen

De dieselolie voor extra vermogen die u in veel benzinestations kunt krijgen, heeft een andere samenstelling. De normale dieselbrandstof is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen, dat is voorzien van additieven. Het mengsel bevat diverse middendestillaten met de benaming C10-28 en zogenaamde FAME-additieven. FAME staat voor fatty acid methyl ester, afgeleid van de Engelse term “fatty acid methyl ester”. Dit zijn verschillende verbindingen van vetzuur en alcohol methanol. Deze stoffen worden zowel aan conventionele als aan biodieselbrandstoffen toegevoegd. Uiteraard moet ook conventionele dieselbrandstof aan diverse eisen voldoen, zoals de norm EN 14214, die de minimumeisen voor deze brandstof beschrijft. Sommige additieven, waaronder FAME bijvoorbeeld, zijn niet opgenomen in de brandstoffen van hogere kwaliteit met het label Power Diesel.

Power Diesel
© GettyImages / Grafissimo

Betere ontstekingseigenschappen en schonere verbranding

De dieselbrandstoffen, die 0,05 tot 0,20 euro per liter meer kosten, hebben ook een hoger cetaangetal. De duurdere brandstof ontbrandt dus veel gemakkelijker uit zichzelf tijdens de verbranding in de motor dan conventionele dieselbrandstof. Vaak is er bij dieselmotoren sprake van een zogenaamde ontstekingsvertraging. Dit betekent dat de verbranding van de brandstof iets later plaatsvindt. Hierdoor gaat de motor “nagelen”, het typische geluid van dieselmotoren, maar hier in versterkte vorm. Het verhogen van het cetaangetal en dus het voorkomen van nagelen wordt bereikt door toevoeging van verschillende stoffen.

Power Diesel tanken en waar u op moet letten

Kan eigenlijk elke dieselmotor met deze brandstof worden aangedreven en waar moet u op letten? Power Diesel is bedoeld om de verbranding van de brandstof te optimaliseren en de prestaties van het dieselaggregaat te verhogen. Tegelijkertijd zou de motor stiller moeten lopen en betere emissiewaarden moeten halen. Uit diverse tests is zelfs gebleken dat de motorprestaties toenemen. Dit is echter veel minder dan de brandstofmaatschappijen vaak beweren of beloven. De toename van de motorprestaties kan worden gemeten op een testbank, maar is nauwelijks merkbaar tijdens het rijden.

Het brandstofverbruik kan iets lager zijn. Om precies te zijn, de besparing kan oplopen tot vijf procent, maar alleen in het ideale geval. Aanzienlijk lagere emissies van verontreinigende stoffen zijn echter nog niet bewezen. Niettemin zijn een soepelere motorloop en een zeker reinigend effect van de vermogensdiesel vaak opgemerkt, althans in veel gevallen. Wanneer u de duurdere brandstof gebruikt, moet u vooral op de volgende dingen letten:

  • U kunt Power Diesel eerst op proef gebruiken om een verbetering te bewerkstelligen als de motor relatief onregelmatig loopt. Dit geldt uiteraard alleen als de motor verder in orde is, hetgeen u in geval van twijfel of onoplettendheid in een garage moet ophelderen voordat u met Power Diesel tankt.
  • Zorg er bij het testen van de brandstof wel voor dat de tank van tevoren zo leeg mogelijk is en gebruik dan alleen Power Diesel.
  • Bovendien moet u ten minste twee tot drie volle tankvullingen van de brandstof gebruiken, zodat ook de resten van de conventionele dieselbrandstof volledig uit de tank spoelt.
  • Let goed op veranderingen in de loop van de motor, de prestaties (als er al een merkbare verbetering optreedt) en andere veranderingen of abnormaliteiten. Als de motor niet soepel loopt of als er andere afwijkingen zijn, moet u onmiddellijk overschakelen op gewone dieselolie.

Vaak zijn er geen merkbare veranderingen of verbeteringen

Vaak zijn er aanwijzingen voor minimaal betere motorprestaties of een iets hogere actieradius bij het tanken van energiediesel. Deze verbeteringen staan echter meestal niet in verhouding tot de aanzienlijke meerkosten van premium brandstoffen ten opzichte van conventionele dieselbrandstof. Het is echter vermeldenswaard dat de verbranding van de brandstof vaak aanzienlijk verbetert wanneer u Power Diesel gebruikt. De schone verbranding zorgt voor een aanzienlijk schoner inwendig van de motor, wat de levensduur van het toestel zeker ten goede komt. Bovendien bevatten veel van de premium brandstoffen speciale additieven die bijzonder nuttig kunnen zijn voor oudere voertuigen, bijvoorbeeld die met brandstoftanks van plaatstaal.

Power Diesel als reinigingsmiddel voor de dieselmotor

Veel dieselmotoren, vooral die welke in het korteafstandsverkeer worden gebruikt, veroorzaken na verloop van tijd zware roet- en slibafzettingen, die tot zogenaamde roetaanslag kunnen leiden en vaak ten koste gaan van het motorvermogen. In het ergste geval kunnen ze zelfs motorschade veroorzaken. En dan kan Power Diesel waarde  toevoegen door te werken als een reinigingskuur aan de binnenkant van de motor, waarbij de afzettingen tijdens het normale rijden worden verwijderd. Er zijn echter andere additieven die u voor dit doel met gewone dieselbrandstof kunt mengen. Meestal zijn één of twee tankvullingen voldoende voor dergelijke doeleinden, zodat de motor daarna weer veel schoner is en mogelijk ook weer beter (en soepeler) loopt.

Power Diesel
© GettyImages / South_agency

Niet noodzakelijk geschikt om brandstofkosten te besparen

Het lagere brandstofverbruik alleen, en dus de iets grotere actieradius, levert niet echt besparingen op. De prijsverschillen met conventionele dieselbrandstof zijn daarvoor gewoon te groot. Het is waar dat de verbeterde chemische samenstelling van Power Diesel de motor iets soepeler laat lopen en het inwendige van de motor schoner maakt. Het is echter voldoende de brandstof slechts tijdelijk te gebruiken. Op voorwaarde dat er zich geen afwijkingen voordoen tijdens het rijden met Power Diesel.

Conclusie over Power Diesel en de gevolgen daarvan

Power Diesel kan verbeteringen aanbrengen voor een ruw lopende motor en is vooral aan te bevelen bij een voertuig van hoge kwaliteit dat de best mogelijke zorg moet krijgen. U kunt de duurdere brandstof echter ook slechts tijdelijk gebruiken om de motor een soort reinigingskuur te geven en eventuele resten en afzettingen in het inwendige van de motor te verwijderen. Dit effect kan u echter ook bereiken met additieven uit de handel in motorvoertuigaccessoires, die u aan de tank toevoegt en een vergelijkbaar reinigingseffect op de motor hebben. U moet echter zelf tijdens een test bepalen of er sprake is van een werkelijke verbetering van de motorloop, een merkbare verbetering van de motorprestaties of de actieradius, vooral gezien de duurdere brandstofprijs voor powerdiesel. Probeer het gewoon uit en beslis zelf.