Een nieuwe auto of een tweedehands auto kopen?

0
492
Gebruikte auto
© GettyImages / Lya_Cattel

Om de paar jaar worden de meeste autobezitters geconfronteerd met de vraag: koop ik een nieuwe auto of een goede tweedehands? In deze blog leest u wat voor en tegen de aankoop van een nieuwe of gebruikte auto spreekt.

Wat zijn de argumenten om een nieuwe auto te kopen?

Er zijn een aantal goede redenen om een nieuwe auto te kopen. U kunt de uitrusting, motor en kleur kiezen volgens uw wensen en budget. Een ander pluspunt is de volledige garantie die de fabrikant biedt. Slechts enkele fabrikanten beperken hun garantie nog tot 2 jaar. 3 tot 5 jaar zijn tegenwoordig (bijna) standaard. De garantieperiode voor Kia is tot 7 jaar of 150.000 km. In de regel zijn de onderhoudsintervallen voor inspectie of olieverversing ook langer dan bij een ouder tweedehandsvoertuig.

De technologie van nieuwe auto’s is up to date

Wanneer u een nieuwe auto koopt, kunt u er zeker van zijn dat het voertuig u de nieuwste technologie biedt. Connectiviteit, elektronische hulpmiddelen en vooral een laag brandstofverbruik en lage uitlaatemissies worden steeds belangrijker voor kopers van nieuwe auto’s. Wanneer u een nieuwe auto koopt, kunt u gemakkelijk voorbijgaan aan het toenemende aantal rijverboden voor vervuilende auto’s, vooral in stadscentra.

Meer veiligheid – een belangrijk argument om een nieuwe auto te kopen

Zowel de actieve als de passieve veiligheid van auto’s is de afgelopen decennia aanzienlijk verbeterd. Betere remmen, betere vering, airbags en elektronische rijhulpsystemen zorgen voor aanzienlijk meer veiligheid in een nieuwe auto in vergelijking met een 10 of 20 jaar oude tweedehands auto. Sommige zeer betaalbare kleine auto’s vormen echter een uitzondering. Een splinternieuwe FIAT Panda is niet zo veilig als een 15 jaar oude BMW 3-serie of C-klasse Mercedes.

Nieuwe auto’s: het goede gevoel de eerste te zijn

Last but not least speelt ook de zekerheid om de eerste te zijn die het voertuig bezit een belangrijke rol bij de beslissing om een nieuwe auto te kopen. De typische geur van een nieuwe auto mag ook niet worden onderschat. Het is vaak doorslaggevend voor de ondertekening van een koopcontract voor een nieuwe auto.

Nieuwe auto
© GettyImages / Adam Gault

Wat zijn de argumenten tegen het kopen van een nieuwe auto?

Het sterkste argument tegen het kopen van een nieuwe auto is de hoge afschrijving. Wanneer u een nieuwe auto registreert en hem bij de dealer wegrijdt, heeft het voertuig tussen 10 en 20% van zijn waarde verloren, afhankelijk van het model. Volgens Allianz bedraagt de afschrijving van nieuwe voertuigen gemiddeld ongeveer 25 % in het eerste jaar. Tegen het einde van het vierde jaar loopt het waardeverlies op tot 50 %. Daarna verliezen auto’s gemiddeld zo’n 5 à 6 % van hun waarde per jaar.

Na het kopen van een nieuwe auto, begint het wachten meestal

Tenzij u een nieuwe auto kiest die bij de dealer in de showroom staat, zult u altijd enige tijd moeten wachten voordat u uw nieuwe auto in ontvangst kunt nemen. Voor een VW is de wachttijd tussen de 12 en 24 weken. Een nieuwe BMW zal uw dealer na ongeveer 6 tot 16 weken aan u kunnen overhandigen. Voor een Jaguar kan het 12 tot 24 maanden duren voordat de auto in uw garage staat. Gemiddeld wachten kopers van nieuwe auto’s momenteel ongeveer 3 maanden op hun nieuwe auto. Hoewel dit lang kan zijn, is het niets vergeleken met de wachttijden tot 3 jaar die kopers van een Mercedes in de jaren 1970 moesten doorstaan.

Wat zijn de argumenten om een tweedehands auto te kopen?

Net zoals er een aantal goede argumenten zijn om een nieuwe auto te kopen, kunnen er ook voordelen zijn aan het kopen van een tweedehands auto.

Goede apparatuur en geen wachttijd

Als u een tweedehands auto koopt, kunt u zich meestal verheugen op een luxueuze uitrusting in vergelijking met een nieuwe auto van dezelfde prijs. Volledig lederen bekleding, zonnedak, individueel regelbare airconditioning voor bestuurder en passagiers zijn inbegrepen in de prijs van veel gebruikte auto’s in de hogere middenklasse en luxeklasse. Een ander voordeel van het kopen van een tweedehands auto is de onmiddellijke beschikbaarheid. Als het voertuig vóór u staat, kunt u het kopen en meenemen.

Jonge tweedehands auto’s zijn zo goed als nieuw

Aangezien auto’s in de eerste jaren veel van hun waarde verliezen, kunt u veel geld besparen op jonge tweedehands auto’s. Vooral de zogenaamde dagregistraties zijn erg in trek. Met een eendagskenteken registreert de dealer het voertuig slechts voor één dag. Dit gebeurt meestal alleen op papier. Hierdoor kunnen dealers het voertuig tegen een veel lagere prijs aanbieden zonder de door de fabrikant vastgestelde catalogusprijs te verlagen.

Voertuigen met dagregistratie zijn zo goed als nieuw. De kilometerstand is precies hetzelfde als toen ze geleverd werden. Een klein nadeel is echter dat de garantieperiode begint te lopen op de dag van registratie. Als een voertuig met een dagkenteken nog zes maanden bij de dealer staat, is de garantieperiode voor u als koper navenant korter. In deze gevallen kan het de moeite waard zijn met de dealer te onderhandelen over een verlenging van de oorspronkelijke termijn. Voertuigen met eendagskenteken worden aangeboden met een korting van 10 tot 15%, soms zelfs meer. Ook aantrekkelijk zijn demonstratiewagens, auto’s van zes maanden of een jaar oud. Met deze voertuigen is meestal nog maar weinig gereden. De korting is echter aanzienlijk. Een voordeel van het kopen van een kort  gebruikte auto is dat deze al de grootste waardevermindering heeft ondergaan.

Tweedehandsauto
© GettyImages / Peter Dazeley

Wat zijn de argumenten tegen het kopen van een tweedehands auto?

Een tweedehands auto kopen is vaak een kwestie van vertrouwen. Dit geldt evenzeer voor het kopen van particulieren als voor het kopen van handelaars die u niet kent. De staat van het voertuig is niet altijd zoals geadverteerd. Het is daarom raadzaam een zogenaamde betrouwbaarheidscontrole te laten uitvoeren.

Na de controle weet u hoe goed de remmen zijn, of de kilometerstand overeenkomt met de staat van het voertuig en hoe lang de uitlaat nog meegaat. Indien uw aanbod om deze controle te laten uitvoeren door de verkoper wordt afgewezen, moet u het voertuig van uw lijst schrappen en op zoek gaan naar een ander voertuig. Een ander nadeel is dat u het voertuig moeten nemen zoals het is. U kunt de kleur, uitrusting of motor niet afzonderlijk configureren. Als u andere wensen heeft, moet u blijven zoeken tot u het juiste voertuig vindt.

Hoger brandstofverbruik en slechtere uitlaatemissies bij tweedehands auto’s

Hoe langer geleden een auto van de lopende band rolde, hoe hoger zijn benzine- of dieselverbruik. Ook de uitlaatemissiewaarden zijn meestal niet meer actueel. Dit kan een probleem worden als zij door de milieuzones moeten rijden die in steeds meer steden worden ingesteld. Een meerverbruik van 1 à 2 liter per 100 kilometer in vergelijking met een nieuwe auto laat zich ook snel voelen in de portemonnee. Niet alleen de motortechniek in een tweedehandsvoertuig is niet altijd up to date. Aan de rest van de techniek is vaak te zien dat het voertuig al enkele jaren oud is. Hoe ouder het voertuig, hoe minder digitale hulpmiddelen, rijassistenten en andere nuttige uitrustingsdetails het zal bieden.

Hogere onderhouds- en reparatiekosten voor oudere auto’s

Als een auto ouder wordt, wordt hij gevoeliger voor reparaties. De reparatie van een defecte turbocompressor of een nieuwe distributieketting voor de motor kan al snel een bedrag met vier cijfers kosten. Kosten die u moet verwachten wanneer u een tweedehands voertuig koopt.

Roest – de vijand van alle gebruikte auto’s

De carrosserieën van auto’s van sommige fabrikanten zijn al vele jaren gegalvaniseerd. Dit wordt verondersteld ze zeer goed te beschermen tegen roest. Dit is echter niet altijd het geval. Zelfs voertuigen uit de luxeklasse van de bekende topfabrikanten zijn niet immuun voor roest. Een grondige inspectie op roest is dan ook sterk aan te bevelen bij de aankoop van een tweedehands voertuig.