Oververhitte remschijven – wat te doen in zo’n situatie?

0
1366
Oververhitte remschijven
© GettyImages / da-kuk

Dynamische ritten of langeafstandsritten belasten niet alleen de motor en het rijgedrag van een auto, maar ook het remsysteem. Aangezien dit voor alle weggebruikers bijzonder belangrijk is, is het handig om te weten wat te doen bij beschadigde of oververhitte remschijven. Hieronder vindt u nuttige informatie die u helpt om snel de oorzaak van de storing te achterhalen en bij een storing correct te handelen.

Oververhitting van de remschijf is een reactie van de mechanische onderdelen op hun grotere actieradius. Dit komt omdat het schijfremsysteem voortdurend wordt overbelast en het remproces zelf bestaat uit het stoppen van de wielen door wrijving. Lees dus de antwoorden op de meest gestelde vragen en ontdek welke stappen de moeite waard zijn om te nemen in geval van nood. Een oververhitte remschijf kan uw veiligheid in gevaar brengen. Zoek dus uit of uw remschijven heet moeten zijn en hoe de verhoogde temperatuur van het remsysteem het gedrag van uw voertuig beïnvloedt.

  • Waarom raken de remschijven oververhit?
  • Waarom zijn hoge temperaturen de vijand van remschijven?
  • Wat zijn de symptomen van oververhitte remschijven?
  • Hoe voorkomt u dat remschijven oververhit raken?
  • Waar hangt de kwaliteit van de remschijven van af?

 

Remschijf vervangen
© GettyImages / alvarez

Remschijven – waarom raken ze oververhit?

Schijfremmen zijn veel efficiënter dan trommelremmen. Bovendien zijn ze duurzamer en hebben ze tegelijkertijd een relatief goedkope technologie die gemakkelijk te onderhouden is. Ze hebben echter één groot nadeel – vooral voor degenen wiens rijstijl wordt gekenmerkt door agressief rijgedrag. Als u vaak het rempedaal intrapt om te vertragen of het voertuig tot stilstand te brengen, kan oververhitting van de remschijven hun effectiviteit verminderen – één van de dingen die u zult merken, zijn langere remtijden.

De snelle temperatuurstijging van remschijven is een normale reactie vanwege hun specifieke werkingseigenschappen. Als u het rempedaal intrapt, transporteert u de remvloeistof door de leidingen van het systeem naar de remklauw. Hier beweegt de zuiger, die het remblok tegen de remschijf drukt, naar buiten. De snelheidsvermindering wordt veroorzaakt door de wrijving van het remblok op het oppervlak van de remschijf. De wrijving zet kinetische energie om in warmte, die wordt opgeslagen in het staal van de remschijven.

De standaardversie van het schijfremsysteem is bedoeld om dit probleem te verminderen. Helaas kunnen klassieke remschijven dit niet altijd door:

  • Hoge luchttemperaturen (bijvoorbeeld in de zomer);
  • Agressief en dynamisch rijden;
  • Onjuiste installatie van reserveonderdelen;
  • Een lange sleepafstand van het voertuig (waarbij het voertuig constant op de rem staat).

Oververhitte remschijven leiden niet alleen tot een tijdelijke vermindering van de effectiviteit van het remsysteem. Hoge temperaturen kunnen ook bijdragen aan hun schade. Zoek dus uit wat u moet doen als het probleem zich voordoet en hoe u dit kunt voorkomen.

Hoge temperaturen – de vijand van uw remschijven

Metaal dat regelmatig wordt gekoeld en verwarmd (vooral bij extreem hoge temperatuurverschillen) begint te oxideren. Het wordt vatbaar voor beschadiging, waardoor oververhitte remschijven sneller slijten.

Er moet echter worden opgemerkt dat de wrijving veroorzaakt door de remschijven de snelheid van het voertuig kan verminderen. Het doet dit door samen met de remblokken druk uit te oefenen op het oppervlak van de remklauwschijven. Daarbij wordt een grote hoeveelheid energie opgewekt, die vervolgens wordt omgezet in warmte, die vervolgens alleen met lucht wordt gekoeld.

De remschijven worden door de voertuigfabrikanten aangepast aan hun prestaties. De Daewoo Matiz heeft niet zulke robuuste remcomponenten nodig als bijvoorbeeld de BMW 3 Serie 2018. De remschijven van eerder genoemde BMW zullen daarentegen niet toereikend zijn voor de Mercedes-Benz AMG GT R sportwagen.

Opgemerkt moet worden dat hete (dwz verwarmde) remschijven niet altijd een ongewenst resultaat zijn. Voor het rijden moeten de onderdelen van een sportremsysteem op een bepaalde temperatuur worden gebracht, waarbij ze hun volle werking kunnen ontplooien. Dergelijke remmen worden echter niet gebruikt op civiele voertuigen, omdat het in stedelijke omstandigheden bijna onmogelijk zou zijn om bepaalde waarden aan te houden.

Remschijf
© GettyImages / Grassetto

Hoe te reageren als de remschijven oververhit raken om schade te voorkomen?

Een oververhitte remschijf kan beschadigd raken. Dit is echter niet de regel. In de vorige sectie hebben we vermeld dat zeer hoge temperaturen ervoor kunnen zorgen dat het metaal reageert, waardoor het oxideert en uiteindelijk verzwakt. Zolang u het echter niet afkoelt (bijvoorbeeld door het met water te overgieten, wat een veelgemaakte fout kan zijn bij het gebruik van wasstraten tijdens lange ritten en reizen), mag het niet barsten of kromtrekken.

Wat te doen als de remschijven beschadigd zijn?

Laten we echter, puur hypothetisch, aannemen dat u tijdens een vakantiereis in Spanje of op de terugweg van zee besluit naar het benzinestation te gaan om uw auto te wassen. U vergeet voorzichtig te zijn en spoelt de auto tijdens de voorwas direct met koud water. Hoewel de meeste autowasstraten in dit programma warm water gebruiken, is de temperatuur nog steeds te laag om veilig te zijn voor de verwarmde remschijven. Helaas komen er scheuren voor. U kunt uw reis natuurlijk niet voortzetten en bent genoodzaakt te wachten op een sleepwagen die de auto naar een werkplaats brengt.

Denk eraan om de remschijven niet zelf te vervangen – vooral als u geen ervaring heeft en niet over het juiste gereedschap beschikt. Een verkeerd afgesteld remsysteem is een gevaar voor alle weggebruikers. Vertrouw daarom op monteurs die het werk professioneel zullen doen.

Tekenen van oververhitte remschijven

Het belangrijkste symptoom waarover u zich tijdens het rijden zorgen moet maken, is een verlies aan remefficiëntie. Als u merkt dat de auto minder effectief afremt als u het rempedaal intrapt, is het tijd om even te stoppen met rijden. Het tweede zeer kenmerkende symptoom dat moeilijk te negeren is, is de merkbare warmte van de wielen. Gewoon dicht bij het wiel komen is voldoende om u ervan te overtuigen dat de remmen oververhit raken. Raak in geen geval de velg aan, laat staan ​​de remschijf. Dit zou een zeer pijnlijke fout zijn die zelfs in het ziekenhuis zou kunnen eindigen.

Een ander teken van oververhitte remschijven is een verandering in hun kleur. Ze zijn oranje en rood gekleurd als ze oververhit raken, wat verandert als ze afkoelen en een paarse tint krijgen.

Er is ook een brandgeur, een vervelend schurend geluid bij het remmen en mogelijke fouten op het computerscherm van de auto (in nieuwere automodellen). Oververhitte remschijven zijn dan ook nauwelijks over het hoofd te zien.

Vraagt ​​u zich af wat u moet doen als hete remschijven een probleem worden tijdens het rijden? Is het normaal dat uw remsysteem het na verloop van tijd begeeft als u het nooit overdrijft op de weg? Vergeet niet dat de remschijven een slijtageonderdeel zijn dat zelfs bij een soepele rit werkt in zeer moeilijke omstandigheden.

Beperk oververhitting van de remschijf

Geven de temperaturen buiten het raam aan dat het zomerseizoen zijn hoogtepunt heeft bereikt en de hittegolf eigenlijk dagelijkse activiteiten bemoeilijkt? Het is de moeite waard om op zulke momenten voor de remschijven te zorgen om het risico op defecten te verkleinen. Oververhitte remschijven kunnen op een benauwde dag veel gemakkelijker beschadigd raken – wat op zijn beurt kan bijdragen aan een ongeval of waardoor u niet verder kunt rijden. Uw auto wordt naar een werkplaats gesleept en dat kost u veel tijd en zenuwen – vooral omdat u dit kunt vermijden.

 

Dus wat kan er worden gedaan om oververhitting van de remmen te voorkomen?

Bovenal moet u de remmen tot een absoluut minimum beperken. Verminder indien mogelijk uw snelheid door op natuurlijke wijze het gaspedaal in te trappen. Als u merkt dat hete remschijven de remefficiëntie verminderen, vertraag dan of stop even. Ze mogen echter niet met water worden overgoten. Een plotselinge temperatuurverandering kan ervoor zorgen dat de remschijven barsten of knikken.

Kies remschijven van bekende fabrikanten

Wilt u er zeker van zijn dat oververhitte schijven geen veelvoorkomend probleem worden tijdens lange autoritten? Dan loont het de moeite om te kiezen voor hoogwaardige exemplaren, gegarandeerd door gerenommeerde fabrikanten van mechanische componenten in de automobielsector.

De bedrijfstemperatuur van de remschijven (zelfs bij continu gebruik) bereiken ongeveer 200-300 graden Celsius. Kort remmen is voldoende om de 400 graden Celsius te doorbreken. De belangrijkste materialen voor remschijven zijn daarom staal of gietijzer. Er zijn keramische remschijven, die tot bijna 1.000 graden Celsius kunnen opwarmen en niet vervormen, en carbon remschijven. Ze zijn echter vanwege de hoge kosten nog niet geschikt voor massaproductie.

remschijf
https://www.motointegrator.nl/producten/remschijven-1140103/
Oververhitte remschijven – opmerkingen van een Motointegrator-expert

Een oververhitte remschijf tijdens het rijden vormt een groot gevaar voor de gezondheid en het leven van weggebruikers… Als u weet dat het terrein of de wegsituatie ertoe kunnen bijdragen dat de remschijven heet worden, wees dan uiterst voorzichtig. Oververhitte remschijven verliezen niet alleen hun effectiviteit en efficiëntie, maar kunnen ook blijvend beschadigd raken– bijvoorbeeld door barsten of vervorming. De kosten voor het vervangen van een enkele remschijf liggen voor de meeste moderne auto’s tussen enkele honderden en zelfs enkele duizenden euro’s. Er moet ook worden opgemerkt dat de remschijven per paar moeten worden vervangen. Ze moeten dezelfde dikte en gelijkmatige slijtage hebben ten opzichte van dezelfde as, zegt de Motointegrator-expert.

Overzicht oververhitte remschijven

Oververhitte remschijven hoeven niet uw probleem te zijn. Als u bewust met uw auto omgaat, let op de technische staat en uw rijstijl aanpast aan de omstandigheden en het soort onderdelen, dan hoeft u niet bang te zijn dat dit probleem zich voordoet. Als u op zoek bent naar remschijven voor uw auto, moet u zeker eens onze winkel online bezoeken.

Veelgestelde vragen

Moet u uw remschijven laten vervangen door een monteur?

Niet in theorie, maar het vereist expertise en toegang tot het juiste gereedschap en infrastructuur om een ​​echt veilige operatie mogelijk te maken. Dus tenzij u de ervaring en kennis heeft om onderdelen van het remsysteem te vervangen, moet u dit niet zelf doen.

Hoe kiest u de juiste remschijven?

De remschijven moeten worden gekozen in overeenstemming met het ontwerp van het voertuig en het remsysteem. U kunt uw monteur om hulp vragen of gebruik maken van het aanbod van Motointegrator. In de gedetailleerde beschrijvingen van de gepresenteerde producten vindt u alle belangrijke informatie over de compatibiliteit van de componenten.