Carterventilatie defect: Symptomen, reparatie en kosten in één oogopslag

0
3649
Carterventilatie
© GettyImages / surasak petchang

De motor schokt, de toerentallen schommelen en de motorolie moet opnieuw worden bijgevuld – de symptomen van een defecte carterontluchting zijn vaak vrij niet specifiek. In deze blog leest u welke signalen spreken van een defect, hoe de reparatie in zijn werk gaat en wat de kosten zijn.

Carterventilatie: functie en taak

De zogenaamde blow-by gassen spelen een grote rol in het verbrandingsproces in de automotor. Zij zijn verantwoordelijk voor de hoge druk in de verbrandingskamer. De gassen bevatten brandstofresten en de fijnste oliedruppeltjes. Om te voorkomen dat deze in de natuur terechtkomen en daar schade aanrichten, worden ze via de carterontluchting teruggewonnen. Het werkt op dezelfde manier als een olieafscheider. De verzamelde reststoffen worden teruggevoerd naar het systeem en gerecycled.

Sommige voertuigmodellen hebben vaker carterventilatieproblemen dan andere. Dit zijn onder meer enkele series van de Volkswagen-groep (bijvoorbeeld de Golf-modellen IV, V en VI) of de BMW E46 (3-serie).

Carterventilatie defect: symptomen en tekenen

In de praktijk is het lastig om een ​​defect aan de carterontluchtingsklep vast te stellen. De symptomen van een defecte carterontluchting zijn over het algemeen nogal aspecifiek. U moet echter alert zijn als meerdere van deze symptomen samenkomen:

  • Controleer of het motorlampje gaat branden
  • Ruw draaiende motor
  • Schokkerige motor na koude start
  • Schommelend toerental bij stationair draaien
  • Motor slaat stationair af
  • Verhoogd olieverbruik
  • Sissend geluid bij carterventilatie

Bij het uitlezen van het foutgeheugen kunnen fouten optreden bij een defecte carterontluchting. Deze wijzen echter niet direct naar hun ventiel of slang. Ze zijn gericht op het betreffende gevolg, zoals valse lucht in het systeem.

U kunt de carterontluchting controleren door bij draaiende motor de olievuldop te openen. Dit zou een kort moment merkbaar moeten zijn in de toeren. Als de snelheden niet veranderen, duidt dit op een defect in de carterventilatie.

Hoe werkt de reparatie?

Hoe complex de reparatie blijkt te zijn hangt af van de toegankelijkheid van de motor en de carterontluchtin . Dit kan heel verschillend zijn afhankelijk van de constructie van het voertuig. Bij de meeste modellen moet u eerst enkele onderdelen demonteren zoals de gasklep of de luchtfilterkast. Alleen dan is de motorruimte toegankelijk.

Nu kunt u de carterontluchting van dichterbij bekijken. Vaak zit het probleem in een lekkende carterontluchtingsslang. Dan is het voldoende om het te vervangen. Hetzelfde geldt voor het ontluchtingsventiel. Let in ieder geval op eventuele resten van de defecte slang. Deze kunnen anders in het motorsysteem terechtkomen en ernstige schade veroorzaken.

De reparatiekosten zijn meestal niet al te hoog. Er ontstaan ​​materiaalkosten van zo’n 25 tot 140 euro*, afhankelijk van of u alleen losse componenten of het hele ventilatiesysteem moet vervangen. De hoeveelheid werk varieert ook, maar is afhankelijk van de toegankelijkheid van de motor. De reparatie duurt ongeveer anderhalf uur. Bij een uurtarief van 100 euro liggen de kosten tussen de 50 en 150 euro*. In totaal zijn er kosten van 75 tot 290 euro*.

Defecte carterventilatie: komt de auto door de APK?

Als de carterontluchting defect is, kan er valse lucht in het systeem komen. In het ergste geval leidt dit tot het mislukken van de emissietest. De valse lucht beïnvloedt de resultaten van de uitlaatgasmeting. Bovendien kan de fout bij nieuwere voertuigen leiden tot diffuse invoer in het foutgeheugen. Als hierdoor het controlelampje gaat branden, zal u zeker niet door de keuring komen.

Carterventilatie onderdelen nodig ? Bestel nu bij Motointegrator met merkkwaliteit en bespaar.

*Marktprijzen vanaf 1.2.2023