Oliekeerringen voor motorfietsen: gebruik en vervanging

0
85
Oliekeerringen
© GettyImages / Михаил Руденко

Oliekeerringen op de motorfiets spelen een net zo belangrijke rol als de aandrijving. Als een oliekeerring door slijtage door ouderdom gaat lekken, kan er sprake zijn van onjuiste montage bij reparaties of mechanische invloeden, breuken en lekkage van motorolie. Het vervangen van de oliekeerringen op de motorvork kost geld, maar voorkomt dat de rijveiligheid in gevaar komt. Bij een defect worden de standpijpen snel vettig en vuil. In het ergste geval bereikt de ontsnappende olie het remsysteem, wat leidt tot een enorme vermindering van de remwerking. In deze blog leest u alles over het gebruik en de vervanging van oliekeerringen voor motorfietsen.

Oliekeerringen op de motorfiets om bewegende delen te beschermen

Oliekeerringen zijn asafdichtingen die de bewegende delen afdichten, b.v. de krukas moet met behulp van afdichtingslippen worden beschermd tegen eventuele olie die uit de motor lekt. Soms zitten er oliekeerringen op de vork, soms op de motor en soms op de as.

Voorvork oliekeerringen zijn afdichtringen die tussen de buitenste en binnenste vorkbuizen van de motorfietsvork worden gemonteerd. Het vervangen van motoroliekeerringen op de vork is ook mogelijk zonder monteur.

Asafdichtingen of krukasafdichtingen zijn afdichtringen die in de transmissie en motor worden ingebouwd. Daar zorgen ze voor dichtheid op de transmissie of krukas. Als u de oliekeerringen van uw motorfiets wilt vervangen, heeft u meestal een monteur nodig omdat de hele motor gedemonteerd moet worden.

Oliekeerringen op de motorfiets vervangen – kosten

U kunt zien of een oliekeerring op de motorfiets defect is door de motorkap te verwijderen en het gebied van de nokkenas of krukas visueel te inspecteren. Zichtbare olielekken zijn een duidelijke indicatie dat de oliekeerring lekt en vervangen moet worden. Hoe gevoelig een oliekeerring van een motorfiets is voor slijtage, hangt af van het materiaal. Oliekeerringen met een Teflon lip zijn minder kwetsbaar dan oliekeerringen met een rubberen lip.

Als er olieverlies is opgetreden, moet de oliekeerring van de motorfiets zo snel mogelijk worden vervangen. In het meest ongelukkige geval kan er motorschade ontstaan ​​door olieverlies en het daaruit voortvloeiende gebrek aan smering in de motor. Ook het materiaal van aangrenzende onderdelen kan worden aangetast.

Voor de reserveonderdelen kunnen kosten van ongeveer 10 euro tot 30 euro worden verwacht. De materiaalkosten zijn de laagste post bij het vervangen van de oliekeerring. Omdat de installatie – vooral op de schachten – zeer complex is, kunnen de arbeidskosten zeer hoog oplopen. Afhankelijk van het voertuigtype en type oliekeerring moet u rekenen op een bedrag tussen de 15 euro en 250 euro aan materialen en een werklast van ongeveer één tot vier uur. Bij een uurtarief van 100 euro zou het vervangen van de keerring van de motorfiets tussen de 150 euro en 1.050 euro kosten.

Als de krukaskeerring aan de transmissiezijde lekt, kan de reparatie aanzienlijk langer duren. Het is veel goedkoper om de oliekeerring op de motorvork te vervangen – en zonder een specialist. Omdat het vervangen van de oliekeerringen veel specialistische kennis, apparatuur en ervaring vergt, dient u de wijziging alleen zelf uit te voeren als u enige ervaring heeft.

Handel nu en zorg voor rijveiligheid! Bestel uw oliekeerringen voor uw motorfiets en profiteer van onze kwaliteit en expertise. Klik hier en ontvang onze exclusieve aanbieding!