Koppelstang defect: Overzicht van symptomen, reparaties en kosten

0
535
Koppelstang
© GettyImages / LightFieldStudios

Rammelt uw auto bij het rijden over kuilen of kasseien? Als de koppelstang op de auto defect is, lijdt het rijcomfort eronder. In deze blog leest u wat de taak van de koppelstang is, aan welke symptomen u het defect kunt herkennen en hoe de reparatie in zijn werk gaat.

Koppelstang: functie en taak in één oogopslag

De koppelstang is een belangrijk onderdeel van het chassis in de auto. Op elke as van de auto zit een stabilisatorstang. Deze loopt dwars onder de auto door. De taak van de koppelstang is om de stabilisatorstang links en rechts stevig te verbinden met de wielophangingen. Deze combinatie zorgt voor een goede wegligging. De auto mag niet kantelen in bochten of tijdens een uitwijkmanoeuvre.

Bij deze functie werken enorme krachten op de stang. Het is dan ook een typisch slijtageonderdeel dat u vroeg of laat zal moeten vervangen. Wel kunt u de levensduur van dit onderdeel in de auto beïnvloeden. Bijvoorbeeld door vooruit te kijken en langzamer te rijden op oneffen wegen.

Koppelstang defect: symptomen

Als één of meer van de volgende symptomen aanwezig zijn, is er waarschijnlijk sprake van een defecte koppelstang:

  • U hoort tijdens het rijden een ratelend of rommelend geluid.
  • Het wiel of de stabilisatorstang heeft speling, waardoor deze meer kan worden verplaatst dan normaal.
  • De auto helt meer over in bochten. Dit is vaak ook te zien bij het remmen.
  • De auto rijdt hobbelig.

Deze symptomen vallen meestal beter op als u over een oneffen wegdek rijdt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij kasseien of kuilen.

In principe is uw auto ook met een defecte koppelstang rijklaar. U kunt er dus meestal probleemloos mee naar de werkplaats rijden. Vermijd echter om er langere afstanden mee af te leggen. Enerzijds wordt de rijveiligheid aangetast als de stang zijn functie niet vervult. Anderzijds bestaat het risico op gevolgschade, bijvoorbeeld aan de stabilisatorlagers.

Vervangen of repareren: U heeft deze opties

Met een defecte stang heeft u helaas geen keus meer: ​​het slijtende onderdeel repareren is niet economisch. U moet de trekstang vervangen om zijn functie te herstellen. De kosten van de reparatie zijn beheersbaar. Dit is hoe het werkt:

  1. Rijd de auto de lift op.
  2. Verwijder het wiel, de ophanging, die de defecte drijfstang verbindt met de stabilisator.
  3. Draai de stangmoeren los. Nu kunt u het defecte onderdeel demonteren.
  4. Plaats de nieuwe drijfstang en zet deze vast met de moeren. Plaats het wiel terug.

Deskundigen adviseren vaak om de koppelstang aan beide zijden van een as te vervangen. Soortgelijke krachten werken meestal op de twee staven van dezelfde as. De slijtage is dus in vergelijkbare mate gevorderd. Het is zinvol om ook de tweede oppelstang te vervangen, zodat de stabiliteit weer gelijkmatig wordt gegeven.

Vervangen van de koppelstang: kosten en werkdruk

Het vervangen van dit onderdeel is een ongecompliceerde taak die snel is voltooid. In het beste geval duurt het maar 15 minuten. Het kan wat langer duren als een moer vast zit. Reken bij een uurtarief van 100 euro op kosten van 25 tot 100 euro per kant.

Daarnaast zijn er natuurlijk de kosten voor het vervangen van het element. Die bedragen 20 tot 80 euro per stuk. De reserveonderdelen zijn vaak zelfs verkrijgbaar in een goedkope set van twee. De totale kosten voor het vervangen van een koppelstang liggen tussen de 45 en 180 euro. Laat u ze aan beide kanten vervangen, dan verdubbelen de kosten naar 90 tot 360 euro.

Heeft u een reparatieset nodig voor uw koppelstang ? Motointegrator heeft goedkope reserveonderdelen van merkkwaliteit voor u klaarliggen.