Defecte klepdekselpakking: Symptomen, vervanging en kosten uitgelegd

0
3622
Klepdekselpakking
© GettyImages / davit85

Als de klepdekselpakking op de motor van uw auto lekt, verliest het systeem motorolie. Het gebrek aan smering kan andere componenten beschadigen. Vervang daarom een ​​verbroken pakking zo snel mogelijk. Ontdek hier aan welke symptomen u een defecte klepdekselpakking kunt herkennen, hoe de reparatie in zijn werk gaat en wat de kosten zijn.

Functie van de klepdekselpakking: afdichten van de cilinderkop

De klepdekselpakking is verantwoordelijk voor de afdichting tussen de cilinderkop en het klepdeksel. Als het intact is, kunnen uitlaatgassen en motorolie niet ontsnappen. Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat er geen vuildeeltjes, vocht of lucht in het gevoelige mechanisme van de cilinder in de auto kunnen komen.

De klepdekselpakking kan na verloop van tijd gaan lekken naarmate het materiaal slijt. De hoge spanning veroorzaakt door schommelende temperaturen of mechanische druk zorgt ervoor dat het poreus, hard of broos wordt. Als gevolg hiervan scheurt of breekt de klepdekselpakking en begint het systeem te lekken.

Defecte klepdekselpakking: een overzicht van de symptomen

Als de klepdekselpakking defect is, herkent u dit niet tijdens het rijden, maar wel bij het controleren van de auto. Deze tekens spreken voor een vervanging van de klepdekselpakking:

  • Er lekt olie uit de verbinding tussen de cilinderkop en het klepdeksel.
  • Er zitten olievlekken onder de auto.
  • U ziet oliedruppels op de auto.
  • U moet vaker dan normaal olie bijvullen.
  • De bovenkant van de bougies voelt vettig aan.
  • Bij een langdurig aanhoudende storing kan ook het oliedrukwaarschuwingslampje gaan branden.

Bij olieverlies is een defecte klepdekselpakking aan de hand van de symptomen vrij duidelijk te herkennen. Voor de zekerheid moet u echter ook controleren of de nokkenasversteller of Simmerring lekt.

Kunt u blijven rijden met een defecte klepdekselpakking?

Zolang u door regelmatige controles ervoor zorgt dat het oliepeil in de auto voldoende is, kunt u voorlopig gewoon blijven rijden. De weg naar de werkplaats is dus geen probleem. U moet echter zo snel mogelijk beginnen met het repareren ervan. Als de motor niet meer van voldoende motorolie wordt voorzien, bestaat het risico van verdere schade aan andere onderdelen tot en met grote motorschade.

Daarnaast komt een auto met een lekkende kleppendekselpakking vaak niet door de visuele inspectie van de motorruimte tijdens de APK. Het is daarom essentieel om de pakking te vervangen vóór de afspraak met de APK.

Vervangen of repareren – wat is zinvol?

Een versleten klepdekselpakking moet u altijd vervangen door een nieuwe pakking. De reden is simpel: het is meestal niet duur en sluit ook weer perfect af. Daarnaast is het meestal niet mogelijk om de klepdekselpakking te repareren. Als de verbinding tussen klepdeksel en cilinderkop echter blijft lekken, is goed advies duur. Het klepdeksel zelf is waarschijnlijk verbogen.

In dit geval heeft u twee opties: ofwel koop een nieuw of gebruikt kleppendeksel en vervangt u het element. Of u kunt een afdichtmiddel voor de klepdekselpakking proberen. Hier worden vaak kitten op siliconenbasis gebruikt die bestand zijn tegen hoge temperaturen.

Deze instructies laten zien hoe u de klepdekselpakking vervangt:

  1. Demonteer de motorkap
  2. Ontstekingskabel en bobine lostrekken en eventueel ook het inlaatspruitstuk demonteren
  3. Gedeeltelijke verwijdering van de injectoren is vereist
  4. Verwijder het klepdeksel, verwijder de oude pakking en verwijder het vuil
  5. Nieuwe pakking plaatsen
  6. Breng het klepdeksel aan en draai het vast met aanhaalmoment
  7. Bevestig de verwijderde onderdelen weer in de juiste volgorde

Kosten en moeite van een vervanging

De materiaalkosten zijn beheersbaar bij het vervangen van de klepdekselpakking: De prijs van de pakking ligt meestal tussen de 15 en 50 euro. Daarnaast is er een werkdruk van ongeveer een uur. Als het klepdeksel moeilijk toegankelijk is, kan de inspanning oplopen tot wel twee uur. De totale kosten zijn als volgt:

  • Materiaalkosten: 15 tot 50 euro
  • Werklast (uurtarief 100 euro): 100 tot 200 euro
  • Totale kosten: 115 tot 250 euro

Het is een goed idee om tijdens deze werkzaamheden het oliefilter en de motorolie te vervangen. Ontdek hoogwaardige motoroliën en kleppendekselpakkingen in de Motointegrator online shop.