Kan carwrapping het overschilderen vervangen?

0
2056
Carwrapping
© Shutterstock / Trodler
Carwrapping is trendy – er zijn nauwelijks grenzen aan creativiteit bij het ontwerpen van autofolies. Deze korte handleiding geeft u een overzicht van de voordelen van klassiek lakken en in welke gevallen het de moeite waard is om folie te gebruiken.

Carwrapping – van insidertip tot algemene trend

Vandaag de dag wordt het afdekken van het voertuig met plastic folie beschouwd als een serieus alternatief voor opnieuw spuiten. De klassieke autolakwinkel heeft concurrentie: een aantal dienstverleners is gespecialiseerd in carwrapping en biedt carwrapping aan in een breed scala aan kleuren, texturen en designs. Wrapping – de verpakking – verwijst naar volledige foliëring. Net als bij het lakken is echter ook het gedeeltelijk foliëren van afzonderlijke componenten zoals de motorkap, het dak of de ramen mogelijk. Bij carwrapping brengt men de folies over een groot oppervlak op de auto. De hoge elasticiteit van het product maakt driedimensionaal verijdelen mogelijk. Bij zorgvuldig werk hecht het zelfklevende materiaal stevig en zonder luchtbellen. Metallic of matte kleuren, gestructureerde folies voor speciale lichteffecten of individueel geproduceerde motieven volgens de wensen van de klant. Vele automobielfolies dienen als blikvangers, terwijl andere gewoon effen blijven, soms zelfs in de originele lakkleur.

Wat zijn de voordelen van lakken, wat zijn de voordelen van foliëring?

Autolak heeft alle ontwikkelingsstadia van de auto doorlopen. Het heeft plaatwerkdelen altijd beschermd tegen corrosie en tegen externe mechanische en chemische invloeden. Tegelijkertijd geeft hij het voertuig zijn representatieve karakter: het geeft de auto zijn karakter. Lange tijd was er geen alternatief voor autolakken. Carwrapping dankt zijn aantrekkelijkheid aan zowel de verscheidenheid aan ontwerpen als de relatief lage kosten. Indien nodig kunt u de folie weer verwijderen en uw auto met regelmatige tussenpozen een compleet nieuw uiterlijk geven. De langere levensduur spreekt in het voordeel van het klassieke lakwerk. Bovendien wordt het verijdelen moeilijker naarmate het oppervlak meer versleten en verweerd is. Lakbeschadigingen door hagel en steenslag maken een goede foliëring veel moeilijker, en plakken over roestplekken is ook geen goed idee. De corrosie is niet te stoppen door de folie-afdekking.

Carwrapping als prijsargument

Aanbiedingen voor volledige verpakking van professionele aanbieders beginnen bij ongeveer 1.000 tot 1.500 euro, terwijl een nieuwe lakbeurt, zelfs voor kleine auto’s, zelden te vinden is voor minder dan 2.500 euro. Voor beide varianten zijn er nauwelijks bovengrenzen. Bent u echter op zoek naar het goedkoopste aanbod, dan betaalt u voor uw carwrapping minder dan voor de nieuwe full paint job. Zoals eerder vermeld, moet de lak waarop de folie wordt geplakt zo intact mogelijk zijn. Dit kan de moeite waard zijn in het geval van een voertuigverkoop. Bij professionele verpakking kan de folie op een later tijdstip eenvoudig weer worden verwijderd. De door de plastic huid beschermde lak is in goede staat, wat een positief effect heeft op de wederverkoop waarde.

Carwrapping
© Shutterstock / bogdanhoda

Lak als garantie voor een lange houdbaarheid

Het verwijderen van een kwaliteitsfolie kan dus zonder resten achter te laten. De oorspronkelijke kostenbesparing slaat echter om in het tegenovergestelde wanneer de buitenhuid vaak wordt vervangen. Carwrapping is goedkoper, maar de lak gaat langer mee. Idealiter net zo lang als de auto zelf en heeft een gemiddelde levensduur van drie tot vijf jaar, hoogwaardige producten tot tien jaar. Vernieuw de beschermfolie dan echter uiterlijk. Ook al maakt de autofolie nog een goede indruk, na een aantal jaren wordt het steeds moeilijker om deze te verwijderen zonder de onderliggende lak aan te tasten. Qua duurzaamheid en levensduur heeft spuiten een duidelijk voordeel.

Zelf de auto foliëren, zelf lakken?

Veel autobezitters hebben lakstiften of spuitbussen in de bijpassende kleur van de autolak in hun kasten staan, zodat ze een handje kunnen helpen bij kleine krasjes. Hetzelfde geldt voor het bevestigen van folies in een klein kader. Een paar plakletters, korte letters, bedrijfslogo’s of stijlvolle autotattoos zijn snel en eenvoudig op te plakken. Maar wat dacht u van een volledige verfklus of zelf volledig foliëren, zonder de daarbij behorende knowhow? Beide varianten vergen veel handvaardigheid en een niet te onderschatten werk- en tijdsinvestering.

Werkstappen voor volledig overschilderen

Het complete lakwerk zelf begint met uitgebreide voorbereidende maatregelen. Hierbij hoort ook het zoeken naar een geschikte werkruimte. Deze moet stofvrij en droog zijn en tegelijkertijd goed geventileerd. De blootstelling aan giftige dampen tijdens het werken is dan het minst. Een simpele garage is hier niet geschikt voor. Na het verkrijgen van geschikt gereedschap en de juiste beschermingsmiddelen waaronder een beschermend masker, gaat u aan de slag om schade aan de lak weg te werken en roest te verwijderen.

U maakt strips en andere opzetstukken los en begint de oude autolak eraf te schuren. Handgrepen, lijsten, ruiten, spiegels en spots plakt u af – ook alle inventaris in de ruimte moet zorgvuldig worden afgedekt. U reinigt te schilderen oppervlakken, ontdoet ze van vetresten, bereidt de auto voor op een zorgvuldige grondering, schuurt ze glad en reinigt het oppervlak opnieuw. Breng vervolgens de lak gelijkmatig aan en laat de verf drogen. Er volgt nog een schuurcyclus, gevolgd door het aanbrengen van blanke lak. Een werkproces van meerdere dagen.

Carwrapping
© Shutterstock / hedgehog94

Werkstappen bij carwrapping

Volledige foliëring is in principe eenvoudiger uit te voeren dan compleet lakken, maar de taak mag zeker niet worden onderschat. Zeker als het resultaat niet mag verschillen van professioneel werk. De eerste stappen zijn het opmeten van de auto, het grof snijden van de folies en het grondig reinigen van de te lijmen oppervlakken. Net als bij lakken moeten handvatten, strips en andere opzetstukken worden verwijderd. Door het aanbrengen van een lossingsmiddel moet de folie op een later tijdstip zonder resten kunnen worden verwijderd. Het foliëren zelf begint met de grootste gebieden, altijd van binnen naar buiten. Hiervoor zijn minimaal twee personen nodig. Het gebruik van een rakel zorgt voor druk en hechting tijdens het aanbrengen en een heteluchtblazer rekt de folie op moeilijke plaatsen op. Ten slotte verwijdert u uitstekende stukjes folie met een mes.

Waar moet u nog meer op letten bij carwrapping?

Autofolies zijn in principe makkelijk schoon te maken en u kunt uw auto wassen in een wasstraat. Gebruik echter geen hete wasprogramma’s of reinigingsmiddelen met een hoog zuurgehalte. Bij het kiezen van de autofolie is het cruciaal om vooraf rekening te houden met de kwaliteitsverschillen tussen de aangeboden producten – deze zijn soms enorm. Hoogwaardige materialen zijn niet alleen gemakkelijker te hanteren als het gaat om foliëren, ze scoren ook met een grotere duurzaamheid, behouden hun kleurechtheid, zijn vormvaster en beter weerbestendig. Bij het kopen van folie of professionele foliëren is het belangrijk om goed op te letten of er garantie wordt gegeven op het materiaal of de uitgevoerde werkzaamheden. Hou de wettelijke voorschriften bij het foliëren van autoruiten in acht – ongeoorloofd foliëren van ruiten kan worden bestraft met boetes.

Carwrapping
© Shutterstock / ahmet birol

Conclusie: De folie als welkom alternatief voor conventioneel lakken

Carwrapping geeft het creatieve ontwerp van voertuigoptiek nieuwe impulsen. Net als bij schilderen, is het het beste om meer te weten te komen voordat u het zelf doet: als u het geld ervoor over hebt, moet u het werk aan een professional overlaten. De beproefde autolak is nog steeds de standaardprocedure bij het aanbrengen van een nieuwe voertuigcoating. Als u de voorkeur geeft aan veel kleur en uw eigen printmotieven in hoge resolutie voor het exterieur van uw auto, doet u er goed aan een overeenkomstige aantrekkelijke folie te gebruiken. Bovendien zorgt de gemakkelijke vervanging van deze bedrukte film voor extra flexibiliteit – zowel voor privéauto’s als voor commerciële presentatiedoeleinden.