Hoog olieverbruik – oorzaken, reparatie mogelijkheden + tips!

0
7492
Olie
© AdobeStock / peterschreiber.media

Verbrandingsmotoren verbruiken te veel olie – oorzaken en oplossingen

Elke verbrandingsmotor is afhankelijk van een constante aanvoer van motorolie. Verhelp overmatig gebruik van olie, omdat een te laag oliepeil de slijtage verhoogt.

 

Twee soorten olie met belangrijke functies

Naast brandstof hebben voertuigen en motorfietsen nog een andere belangrijke vloeistof nodig. Dit wordt op verschillende gebieden gebruikt en zorgt voor een soepele bediening. Motorolie werkt als smeermiddel en wordt in de motor gebruikt. Het smeert alle metalen onderdelen voldoende en niet tegen elkaar schuren. Als het olieverbruik te hoog is, kan het gebeuren dat de smering niet meer voldoende gegarandeerd is. Dit leidt tot meer metaalafschuring en meer slijtage.

De transmissie olie wordt niet in de motor gebruikt, maar is nodig voor de aandrijving van de assen en de versnellingsbak. Het is dunner en heeft een lagere viscositeit. De transmissieolie wordt meestal maar één keer gevuld (af fabriek). Het blijft dan permanent in het voertuig en hoeft niet te worden vervangen. De motorolie wordt na verloop van tijd vuiler en vuiler en verliest daardoor zijn belangrijke smering. Vervang het daarom regelmatig. 

 

Motorzuigers
© Shutterstock / bluebay

Hoog gebruik van olie of olieverlies?

Elke verbrandingsmotor verbruikt in de loop van de tijd een kleine hoeveelheid motorolie. Als het verbruik te hoog is, moet u onmiddellijk handelen. Het eerste dat u moet doen, is u ervan verzekeren dat het olieverbruik te hoog is en niet dat de olie lekt. Als uw auto zijn belangrijke vloeistof verliest, kunt u dat meestal zien aan een plas olie of een met olie besmeurde motor. Voertuigen kunnen zowel motorolie als transmissie olie verliezen. Als er geen plas onder uw auto ligt en er geen motorolie in uw motorkap zit, is het geen olielek. Als uw motor te veel olie verbrandt, zou u dit van buitenaf duidelijk moeten kunnen zien. In zo’n geval zijn de uitlaatgassen duidelijk blauw gekleurd.

Redenen en oorzaken voor overmatig olieverbruik

Sommige voertuigen hebben door hun ontwerp een iets hoger olieverbruik dan andere. Een sportwagen met veel pk’s verbruikt beduidend meer dan een kleine auto. Een andere factor die het brandstofverbruik beïnvloedt, is de individuele rijstijl. Als u sportief met uw auto rijdt, veroorzaakt u een hogere druk in de motor en dit verhoogt het verbruik. De temperatuur van de motor is een andere factor die het olieverbruik kan beïnvloeden. Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de smeermiddelen zullen verbranden. Hoe slechter de staat van uw afdichtingen, hoe meer vloeistof in de motorruimte komt en wordt opgebruikt.

 Slechte, inferieure of verkeerde motorolie

Gebruik in geen geval de verkeerde olie of olie van slechte kwaliteit. Zo’n product zorgt ervoor dat de slijtage van uw motor aanzienlijk versnelt, wat weer het olieverbruik verhoogt. Let bij het kopen niet alleen op de prijs, maar zorg er ook voor dat de viscositeit minimaal overeenkomt met de specificaties van de fabrikant.

Tip: gebruik geen producten van slechte kwaliteit en bescherm uw motor.

Ververs de motorolie regelmatig. Na verloop van tijd wordt het viezer en minder krachtig. De smerende werking neemt continu af en daarmee neemt de materiaalslijtage toe.

Aanbeveling: Houd u beslist aan de door uw fabrikant voorgeschreven intervallen en stel deze niet onnodig uit.

 

Verhoogd verbruik van olie door technische problemen

Olie in de motor gieten
© AdobeStock / lesterman

Als u geen verkeerde of inferieure oliën gebruikt en u zich aan de service-intervallen houdt, is een technisch probleem de oorzaak van het overmatig olieverbruik. Als u een ouder dieselvoertuig heeft, kan overmatige slijtage van uw inline-injectiepomp de oorzaak zijn. Tijdens de pompbeweging kan de motorolie automatisch het werkgebied binnendringen en verbrandt vervolgens samen met de dieselbrandstof.

Een lek inlaatkanaal is één van de meest voorkomende oorzaken van overmatig olieverbruik. De lucht die nodig is voor het verbrandingsproces, moet een lange afstand afleggen. Er zijn verschillende slangen, afdichtingen en connectoren onderweg. Als er één of meer lekken zijn, komt de vuile, ongefilterde lucht de verbrandingskamer van de motor binnen. Het vuil zorgt voor gemengde wrijving in de cilinder, waardoor de slijtage van de zuigers, zuigerveren en cilinders toeneemt . Hierdoor stijgt het olieverbruik. Een vervuild, defect of ongeschikt luchtfilter geeft hetzelfde resultaat en moet zo snel mogelijk worden vervangen.

 

In beide gevallen geldt het volgende: Bespaar niet op de verkeerde dingen.

Als de slijtage van uw klepsteelafdichtingen of -geleiders te hoog is, leidt dit onvermijdelijk tot een hoog olieverbruik. De belangrijke afdichtingen voorkomen dat de olie in de klepgeleiders komt. Dit werkt echter alleen als deze afdichtingen nog werken. Is dit niet het geval, bezoek dan zo snel mogelijk een werkplaats.

Tip

Als u een motorrevisie aan uw voertuig moet uitvoeren, kunt u tegelijkertijd de afdichtingen laten vervangen.

Als uw glijlagers in de turbocompressor te veel speling hebben, is de waaier niet meer goed afgedicht door de lagers. In dat geval wordt de motorolie door de hoge luchtstroom aangezogen en tegelijkertijd verbrand. Als de temperaturen in uw olieretourleidingen te hoog zijn, kan dit leiden tot oliecokesvorming en een hoog verbruik. In zo’n geval loopt de motorolie niet meer gewoon terug in de oliecarter. In plaats daarvan komt het in het inlaatkanaal terecht en vebranden automatisch. De meest voorkomende oorzaken van te hoge temperaturen in het gebied van de turbocompressor zijn onder meer slecht geïsoleerde of verkeerd geplaatste retourleidingen. Andere redenen zijn slecht geplaatste of ontbrekende isolatieplaten en een te hoge olietemperatuur.

Oliestroom
© Shutterstock / wacomka

Als de druk in uw motorbehuizing te hoog is, kan dit verantwoordelijk zijn voor overmatig olieverbruik. Bij verbranding kunnen in de cilinder zogenaamde blaasgassen ontstaan. Overmatige slijtage van de kleppen, zuigers of zuigerveren duwt de motorolie te snel door de bestaande afdichtingen verbrandt  automatisch. Een defecte carterontluchting kan er ook toe leiden dat de olienevel in uw carter direct het inlaatkanaal bereikt.

Als uw voertuig een te hoog motoroliepeil heeft, raakt uw krukas rechtstreeks de motorolie en produceert een olienevel. Als de motorolie te oud of te vuil is, kan er ook olieschuim ontstaan. Mist en schuim kunnen samen met de blaasgassen opstijgen en via het ventilatiesysteem van de motor het inlaatkanaal binnendringen. Nevel, schuim en gassen komen dan in de cilinder en verbranden.

Tip

U kunt dergelijke problemen voorkomen door regelmatig uw oliepeil te controleren.

Een montagefout op de cilinderkop is niet ongewoon. Als onderdeel van de reparatiewerkzaamheden in een werkplaats kan het heel goed gebeuren dat uw cilinderkop wordt gedemonteerd en vervolgens niet goed wordt vastgedraaid. In zo’n geval is er een componentvervorming en dit leidt tot lekken tussen de verbrandingskamer en het koelcircuit. Hierdoor kan de motorolie rechtstreeks in de verbrandingskamer komen, waar deze verbrandt.