Het roetfilter vervangen of achteraf inbouwen – proces en kosten in één oogopslag

0
3244
Roetfilter
© GettyImages / nikamata

Voldoet uw voertuig niet aan de momenteel geldende Euro-emissienormen? Dan mag u in veel Nederlandse en Europese binnensteden niet rijden. U kunt dit probleem voorkomen door achteraf een roetfilter te monteren. In dit bericht leest u hoe het werkt en welke kosten u kunt verwachten.

Waarom het de moeite waard is om een ​​roetfilter achteraf te monteren

Bij een dieselmotor zorgt het roetfilter voor de reiniging van de uitlaatgassen en filtert eventuele vervuilende stoffen uit de uitlaatgassen. Deze bevindt zich in de motorruimte of aan de onderkant van uw auto. Oudere voertuigen hebben vaak nog geen roetfilter, zoals de Fiat Ducato of de Ford Transit. Dit komt vooral veel voor in campeerwagens of bestelwagens.

Heeft u een auto zonder filter? Dan moet u het roetfilter achteraf monteren om schadelijke fijnstof- en roetdeeltjes optimaal te filteren. De volgende voordelen vloeien voort uit de retrofit:

  • Lagere uitstoot van vervuilende stoffen
  • Lagere motorrijtuigenbelasting
  • Verhoging van de inruilwaarde van de auto

Roetfilter ombouwen of vervangen?

Bijna alle nieuwere modellen en veel oudere voertuigen kunt u achteraf uitrusten met een roetfilter. Aan de hand van het kentekenbewijs en het daarin vermelde sleutelnummer kunt u zien welke oplossing geschikt is voor uw voertuigmodel. Er zijn grofweg twee mogelijkheden om een ​​roetfilter achteraf op uw diesel aan te brengen:

– Een nieuw roetfilter vervangt de oude oxidatiekatalysator.
– U monteert een extra retrofit roetfilter.

Hoe ouder uw voertuig is, hoe eerder u de oude katalysator volledig moet vervangen. De meeste fabrikanten adviseren een wijziging na een kilometerstand van ongeveer 80.000 kilometer. Als u het roetfilter achteraf of volledig wilt laten vervangen, kunt u contact opnemen met een garage of de vervanging zelf uitvoeren.

Retrofit DPF (diesel particulate filter): zo werkt de retrofit

In de meeste gevallen laten autobezitters het roetfilter achteraf in de garage monteren. Dit is hoe de monteur het doet:

1. Hij heft uw auto op met een autolift.
2. Het legt de bestaande katalysator bloot. Nu kan hij het demonteren en achteraf inbouwen of een nieuw roetfilter toevoegen.
3. Blijft de bestaande katalysator zitten? Dan zal de monteur de uitlaatpijp op specifieke punten loskoppelen. Zo kan hij het nieuwe roetfilter voor de diesel monteren.
4. Ten slotte controleert hij het uitlaatsysteem op lekkage.

Wilt u het roetfilter zelf achteraf monteren? Voor technische leken is deze taak niet zo eenvoudig. De inbouwsituatie is vaak vrij krap. Dit bemoeilijkt de toegang en dus de installatie.

De kosten variëren aanzienlijk, afhankelijk van het voertuigmodel en de fabrikant. Reken op kosten van 500 en 700 euro voor een ombouwset. Daarnaast is er ongeveer 50 tot 150 euro voor de werktijd. De totale kosten liggen dan ook rond van 550 tot 1.000 euro. Er kunnen extra kosten van toepassing zijn als de bestaande oxidatiekatalysator moet worden vervangen. Dit gebeurt vaak als de auto al 80.000 kilometer heeft gereden.

Het roetfilter reinigen: de kosten op een rij

Veroorzaakt uw bestaande filter problemen? Dan is het vaak voldoende om het roetfilter te reinigen. De kosten hiervoor liggen tussen de 300 en 500 euro. U kunt het schoonmaken eenvoudig zelf doen met deze stappen:

  1. Laat het uitlaatsysteem afkoelen alvorens te reinigen
  2. Leg het roetfilter bloot, verwijder eventueel andere reserveonderdelen
  3. Steek de reinigingsmiddelslang door de opening op het filter
  4. Vul het reinigingsmiddel bij
  5. Installeer sensoren en andere auto-onderdelen verwijderd na reiniging
  6. Leerwaarden resetten
  7. Regeneratie en proefrit

Kan een Euro 3 diesel omgebouwd worden naar een Euro 6?

De omzetting van de Euro 3 dieselemissienorm naar Euro 6 is technisch zeker haalbaar. Een beheersbare inspanning en verantwoorde kosten zijn te verwachten. Als u achteraf bijvoorbeeld een roetfilter op de VW T5 monteert, moet u rekening houden met kosten van 1.500 tot 2.000 euro.

De upgrade is vooral de moeite waard als u regelmatig grotere steden bezoekt. Het diesel Euro 3-verbod geldt in veel grotere steden, momenteel in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Den Haag. In Nijmegen en Maastricht zijn ze gepland. Ook andere landen hebben een rijverbod voor diesel ingevoerd. Informeer u voordat u het land binnenkomt. De rijverboden hebben heel vaak betrekking op dieselvoertuigen tot en met de Euro 5-norm. Voorlopig bent u dus alleen echt veilig door over te schakelen op Euro 6.

Wilt u een roetfilter achteraf monteren? Bij Motointegrator kunt u eenvoudig de juiste reserveonderdelen en retrofit kits online bestellen. Bespaar uzelf de kosten voor de garage en word zelf monteur.