Distributieketting vervangen – kosten besparen

0
759
Distributieketting
© MR.TEERASAK KHEMNGERN / Shutterstock

De distributieketting is één van de belangrijkste reserveonderdelen in een auto. Het verbindt de krukas met de nokkenas en zorgt ervoor dat de twee componenten precies getimed samenwerken. In auto’s zonder distributieketting doet de distributieriem dit werk. Deze moet u echter regelmatig vervangen, wat niet het geval is met de distributieketting – althans theoretisch. In de praktijk ziet het er helaas iets anders uit. Naarmate de kilometerstand toeneemt, kunnen er tekenen van slijtage optreden in de kettingaandrijving.

In deze blogpost leert u wat de kettingaandrijving doet in de motor en hoe u een defecte distributieketting kunt herkennen. Wij zorgen voor de vervanging van de distributieketting. We onderzoeken wat een distributiekettingwissel kost en hoe u hier veel geld mee kunt besparen.

De taak van de distributieketting in de verbrandingsmotor

Zoals het woord “takt” in een viertaktverbrandingsmotor duidelijk maakt, werken in het beste geval alle afzonderlijke onderdelen in harmonie met elkaar. Het lucht-brandstofmengsel wordt gecomprimeerd en verbrand in de motorruimte. Hiervoor moeten de in- en uitlaatkleppen precies op de krukas zijn afgestemd. De distributieketting maakt deel uit van de zogenaamde kettingaandrijving. Hier is het verantwoordelijk voor het overbrengen van de roterende beweging van de krukas naar de nokkenas. De krukas draait precies twee keer zo snel als de nokkenas. Een defecte stuurketen leidt dus tot slecht geklokt openen en sluiten van de kleppen. En dit kan op zijn beurt leiden tot aanzienlijke – en zeer dure – motorschade.

Hoe herkent u gebreken?

In principe is de distributieketting in de auto aan zeer weinig slijtage onderhevig. Het moet de hele levensduur van het voertuig meegaan. De tandriem daarentegen moet periodiek worden vervangen. Toch is het zinvol om de kettingaandrijving regelmatig te onderhouden. De permanente spanning leidt tot een verlenging van de distributieketting. Bovendien slijten geleidings- en glijrails en de kettingspanner in de kettingaandrijving na verloop van tijd.

Een defecte distributieketting is te merken aan ratelende en/of klikkende geluiden in de motorruimte. In eerste instantie merkt u dit geluid pas na een koude start. De reden hiervoor is de kettingspanner. Dit vereist een bepaalde oliedruk om de ketting te spannen. Als de distributieketting al is uitgerekt, moet de kettingspanner aanzienlijk verder uitzetten. Dit kost meer tijd en de distributieketting verslapt en rammelt gedurende deze tijd. Als u de storende geluiden opmerkt bij het starten van een warme motor, dan is het hoog tijd om te wisselen. De kosten van deze reparatie zijn gegarandeerd goedkoper dan het verhelpen van een complete motorstoring.

Dit kan gebeuren als u de symptomen van een slechte distributieketting negeert. Als de ketting alleen maar slecht grijpt en overslaat, verstoort dit de coördinatie van de kleppen. In zeldzame gevallen zijn zelfs kettingen gebroken. Dit alles kan bijvoorbeeld leiden tot het zogenaamde “piston strike” en resulteren in volledige schade aan de motor. De reparatiekosten bij ernstige motorschade zijn enorm en kunnen leiden tot de totale economische afschrijving van uw auto.

De distributieketting vervangen – kosten, zorg en moeite

Als vuistregel geldt dat u eenvoudige distributiekettingen (simplex distributiekettingen) na ongeveer 100.000 kilometer moet vervangen. De levensduur van distributiekettingen met een dubbele kettingrij (duplexketting) ligt rond de 500.000 kilometer.

Om te voorkomen dat er in de eerste plaats problemen met de distributieketting ontstaan, dient u de gehele kettingaandrijving regelmatig te laten onderhouden. Veel gevoeliger dan de ketting zelf zijn omkeerrollen, tandwielen, kettingspanners evenals schuif- en spanschijven, die ook deel uitmaken van de kettingaandrijving. Regelmatig bijstellen van de kettingspanner verlengt de levensduur van de distributieketting aanzienlijk. Let ook op het oliepeil van de motor, aangezien u de gehele kettingaandrijving voldoende moet smeren. Daarnaast werkt de kettingspanner met oliedruk.
Afhankelijk van het voertuigmodel is het veranderen van de distributieketting een grote onderneming. Hier is veel expertise en ervaring vereist. Als de motor bijvoorbeeld dwars is gemonteerd, moeten onder andere een voorwiel, delen van de kuip, distributiedeksel en de motorsteun worden gedemonteerd. Onze automotive-experts van Motointegrator raden daarom aan om de verandering in een gespecialiseerde garage te laten uitvoeren.

Het spreekt voor zich dat zo’n hoeveelheid werk niet bepaald goedkoop is. De arbeidskosten voor het vervangen van de distributieketting alleen kunnen in het bereik van drie cijfers liggen, afhankelijk van de inspanning en de regio. De prijzen van de distributiekettingset variëren ook. De prijsklasse ligt hier tussen de 150 euro en meer dan 1.000* euro.

Bespaar geld bij het vervangen van de distributieketting

Er zijn een paar trucs die u kunt gebruiken om de kosten van het vervangen van de distributieketting te verlagen.

Enerzijds loont het de moeite om een ​​verzoek in te dienen bij de voertuigfabrikant voor gedeeltelijke of volledige overname van de kosten. Dit werkt bijna altijd als de distributieketting is gesprongen en de gevolgschade erg kostbaar is. Evenzo, als de kilometerstand van de auto minder dan 100.000 km is.

Als uw auto al een paar jaar meegaat, zorg er dan voor dat u de restwaarde bepaalt voordat u deze gaat repareren. Dit zorgt ervoor dat de kosten van het vervangen van de distributieketting niet hoger zijn dan de waarde van de auto.

Een andere truc om kosten te besparen bij het overstappen is om naar Motointegrator te gaan. Wij bieden verschillende distributiekettingsets voor BMW, Mercedes en vele andere automerken tegen onklopbare prijzen.

*Marktprijzen per 1.4.2022