Het motorseizoen: de motor uit zijn winterslaap wekken

0
920
Motorseizoen
© Shutterstock / Jag_cz

Wanneer begint het motorseizoen?

De dagen worden langer en de zon laat zich steeds vaker zien. Nu is precies het juiste moment om de motor weer fit te krijgen en het motorseizoen te beginnen. Ook al is het verleidelijk om meteen op de motor te stappen en weg te rijden, toch moet u eerst de techniek controleren en nagaan of er tijdens de winter niets verroest is en of u geen reparaties moet uitvoeren. Indien mogelijk, moet u niet meteen vertrekken. Maar als u uw motor in de herfst op een goed onderhouden plaats hebt gestald, hoeft u maar een paar dingen te doen voordat u kunt beginnen.

Motorseizoen: vloeistofpeil controleren?

Motorseizoen, olie bijvullen
© Shutterstock / kasarp studio

Aan te raden is om alle vloeistofniveaus te controleren voor de start van het nieuwe motorseizoen. Als u de olie aan het eind van vorig seizoen niet hebt ververst, moet u dat nu doen en tegelijkertijd het oliefilter vervangen. Het is echter altijd noodzakelijk het oliepeil te controleren – ongeacht wanneer de laatste olieverversing heeft plaatsgevonden. U kunt het beste de handleiding van uw motor raadplegen om er zeker van te zijn dat u de juiste olie gebruikt. U kunt de remvloeistof van uw motorfiets ook zelf bijvullen of vervangen in een paar eenvoudige stappen om geld te besparen. Vervanging door een specialist in de werkplaats is echter meestal ook niet bijzonder duur. Zij kunnen het koelvloeistofpeil voor u controleren en indien nodig koelvloeistof bijvullen.

Moet u de accu controleren?

Bij een grondige voorjaarscontrole van uw motor mag u ook de accu niet buiten beschouwing laten. In het ideale geval hebt u de motoraccu winterklaar gemaakt met een druppellader – anders moet u de accu nu ’s nachts opladen. Sluit de acculader eerst met de minpool en dan met de pluspool aan op de accu. Steek dan pas de netstekker van de lader in het stopcontact. Belangrijk: Als u een accu met zuur hebt, moeten de afsluitdoppen tijdens het laden open zijn! Verwijder na het opladen eerst de netstekker, dan de minpool en dan de pluspool. Als uw motor ondanks een volledig opgeladen accu niet start, is de accu defect en moet u hem vervangen.

Controleer de remmen

Als u in het nieuwe seizoen te allen tijde veilig op uw motor wilt zitten, moet u natuurlijk ook uw remmen grondig controleren. Hier geldt de regel: als u problemen hebt met uw remmen, moet u altijd naar een garage gaan, zodat een expert naar de zaak kan kijken. U kunt echter ook zelf een eenvoudige voorjaarscontrole uitvoeren. Krik de motor op en kijk goed naar de remblokken en remleidingen om er zeker van te zijn dat ze niet poreus of zelfs broos zijn. De wielen moeten vrij ronddraaien – als dat niet het geval is, laat dan de remklauwen door een vakman controleren. Eventueel remstof op de remklauwen of de remschijf kunt u zelf verwijderen met een beetje remmenreiniger. Bovendien moet u zwart slib dat zich in het remvloeistofreservoir bevindt, verwijderen. Remvloeistof trekt water aan, vooral als de motorfiets ’s winters op een koude, vochtige plaats staat. Het water kan tijdens het volgende intensieve remmen warm worden en bellen doen ontstaan. Als de berijder opnieuw remt, worden deze bellen samengedrukt en is het remmen bijna ondoeltreffend.

Ketting en band

Motorseizoen; banden
© Shutterstock / Tatchaphol

Als uw motorfiets een aandrijfketting heeft, controleer die dan op slijtage en controleer de kettingspanning. Als de spanning onvoldoende is, spant u de ketting aan en gebruikt u vervolgens kettingspray. Het is het beste om de kettingspray een dag voor de volgende rit aan te brengen. Dit geeft het vet genoeg tijd om zich te verspreiden. Bovendien: als u de ketting van het tandwiel kunt lichten, heeft u beslist een nieuwe kettingset nodig! Nadat u de ketting gecontroleerd heeft, onderwerpt u de banden aan een grondige inspectie. Er mogen geen scheuren, deuken of ingesleten spijkers in zitten en het resterende profiel moet meer dan 1,6 millimeter zijn – anders heeft u nieuwe banden nodig. Voor het controleren en afstellen van de luchtdruk kunt u het beste de handleiding raadplegen, aangezien de aanbevolen waarden van voertuig tot voertuig kunnen verschillen. Bovendien raden wij u aan de banden op lekken te controleren om het zekere voor het onzekere te nemen als de luchtdruk erg laag is.

Motorseizoen: waar moet u nog meer op letten?

U heeft alles gecontroleerd en u ervan vergewist dat uw motor rijklaar is en aan de veiligheidsnormen voldoet? Dan is het nu tijd voor een basis schoonmaak. Als de machine in de herfst en winter goed was ingepakt, hoeft u alleen maar grondig af te stoffen. Anders moet u naar water en schoonmaakmiddel grijpen om uw voertuig nieuwe glans te geven. Wie zijn motorfiets echter vóór het begin van de winter met een beschermende conserveringsolie heeft behandeld, moet om milieuredenen naar een wasplaats met olieafscheider gaan. Zorg er ook voor dat de keuring van uw motor nog geldig is. Als u de motor tijdens de wintermaanden heeft afgemeld, moet u naar het registratiebureau voor motorvoertuigen gaan.