Het kleine banden ABC: het hangt allemaal af van de juiste bandenmaat

0
1551
Banden

Weinig auto-onderdelen vereisen zo veel normen en markeringen als banden. Ons kleine banden ABC zal u helpen de afkortingen te begrijpen. Het kopen van autobanden lijkt een moeilijke onderneming te zijn: Naast de vraag of de band per seizoen moet worden verwisseld of dat all-seasonbanden een betere keuze zijn, moet ook rekening worden gehouden met een aantal specificaties. Wat betekent welk autobandenlabel?

Banden: De grootte

Als u op zoek bent naar nieuwe banden voor uw kleine auto, kunt u op het kentekenbewijs deel I het volgende aantreffen: 155/75 R13 – een zeer gebruikelijke conventionele beschrijving van de bandenmaat. Het eerste cijfer, in dit geval 155, geeft de breedte van de band in millimeter aan. Achter de / vindt u de informatie over de hoogte van de zijwand van de band, die echter betrekking heeft op een percentage van de oppervlakken. In ons voorbeeld betekent dit dat de hoogte van de zijwand overeenkomt met 75% van de breedte van de band. De “R” staat voor een radiaalbandconstructie, terwijl diagonaalbanden als equivalent vandaag bijna uitgestorven zijn. De 13 geeft de diameter van de rand in inches aan.

Bandenmaat op het kentekenbewijs?

De informatie over de juiste bandenmaat is gemakkelijk te vinden en elke bestuurder kan die controleren. De eenvoudigste methode is de bandenmaat af te lezen van de banden waar u op dat moment mee rijdt. De gegevens zijn afgedrukt op de zijkant van de autoband en hebben altijd hetzelfde formaat, b.v. 225/40R18; waarbij 225 de breedte is, 40 de procentuele verhouding tussen de hoogte van de zijwand en de breedte van de band en 18 de velgdiameter. De methode is alleen betrouwbaar als u er 100 % zeker van bent dat het voertuig de fabriek of een erkende dealer op precies deze banden heeft verlaten.

Als u echter niet de eerste autobezitter bent, moet u niet blind vertrouwen en zelf nagaan welke maat banden u moet kopen. Ook in dit geval is het eenvoudig. De specificaties zijn te vinden in het onderhoudsboekje en in de gebruikershandleiding. Vaak worden ze ook vermeld op een fabriekssticker die is aangebracht op de deurstijl, de tankdop of in de bagageruimte. De meeste autofabrikanten staan bij de typegoedkeuring van een voertuigmodel verschillende velgmaten en dus ook verschillende bandenmaten toe. Als u twijfelt over de juiste bandenmaat, dient u met deze vragen contact op te nemen met een erkende dealer.

De belastingsindex

Achter de informatie over de bandenmaat staat een twee- of driecijferig getal dat het maximale draagvermogen aangeeft. De concrete waarde kunt u niet uit het getal afleiden; een “82” komt bijvoorbeeld overeen met 472 kg bij een inwendige bandenspanning van 2,5 bar. Als u de bandenspanning verlaagd, vermindert ook het draagvermogen.

De GSY Speed-index

Het maximale draagvermogen geeft niet alle informatie over de band. Daarachter staat nog een letter die de toegestane topsnelheid aangeeft. Bijvoorbeeld, de letter “T” betekent dat 190 meter/u het maximaal toegestane is. Bij de keuze van zomerbanden wordt meestal rekening gehouden met de maximumsnelheid van de auto. Winterbanden kunnen betekenen dat de auto niet op volle snelheid kan rijden. U vindt dan vaak overeenkomstige informatie in de cockpit.

M+S banden en Apine symbool

In Nederland is het niet verplicht om met winterbanden te rijden. Maar in het buitenland kan dit dat wel zijn. Sinds enkele jaren zijn winterbanden in Duitsland verplicht als er gladde wegen te verwachten zijn. Tot dusver heeft de wetgever zich tevreden gesteld met de zogenaamde “M+S”-etikettering (“mud and snow”). Hoewel winterbanden van dit onbeschermde symbool zijn voorzien, geldt dit ook voor grove terreinbanden zoals die welke op sommige SUV’s zijn gemonteerd – zonder dat dit speciale winterbanden zijn met een overeenkomstige zachte rubbersamenstelling. In de toekomst zal het gestandaardiseerde Alpensymbool, dat duidelijk herkenbaar is als een sneeuwvlok, waarschijnlijk verplicht worden.

DOT-nummer

Het zogenaamde DOT-nummer (“Department of Transportation”) geeft de productiedatum van de band aan. De eerste twee cijfers geven de kalenderweek aan, de laatste twee cijfers het kalenderjaar. Wanneer u banden koopt, moet u ervoor zorgen dat de banden niet al te oud zijn. Een bandenleeftijd van één jaar mag bij verkoop niet worden overschreden. Er zijn geen wettelijke voorschriften voor de maximumleeftijd, maar afhankelijk van de weersomstandigheden kunnen de scheurtjes al na zes jaar ontstaan.

S-markering

De zogenaamde “S-markering” (“Sound”) volgens EU-richtlijn ECE-R 117 documenteert dat aan bepaalde geluidsgrenswaarden is voldaan, afhankelijk van de breedte van de band. Sinds oktober 2009 moeten banden van een dergelijk etiket zijn voorzien.

Banden
© punghi /Shutterstock

Vernieuwde banden

Zogenaamde vernieuwde banden kunt u vaak tegen bijzonder lage prijzen kopen. In principe zijn dergelijke banden in alle afmetingen verkrijgbaar; voor hogere snelheidsbereiken zijn gecoverde banden echter meestal niet beschikbaar. Wat de garanties betreft, worden coverbanden behandeld als nieuwe banden. De besparing ten opzichte van een gloednieuwe band met vergelijkbare specificaties bedraagt ongeveer 20-30%.

Slijtage-indicator

Op de zijwand van de band staat “TWI” (“Treadwear Indicator”). Deze markeringen hebben kleine verhogingen op het loopvlak die aangeven dat de wettelijke slijtagegrens van 1,6 mm is bereikt.