Het gaspedaal: Zo communiceert het met het motorregelsysteem

0
266
Gaspedaal
© GettyImages / dimarik

Het gaspedaal is zo vanzelfsprekend aanwezig in de auto dat we er zelden over nadenken hoe het eigenlijk werkt. Wanneer u met uw voet het pedaal indrukt, zet u verfijnde processen in beweging. In deze blog leest u hoe het gaspedaal werkt, wat een elektronisch gaspedaal is en hoe u een defect aan de gaspedaalsensor kunt herkennen.

Wat is een gaspedaal?

Het pedaal bevindt zich doorgaans rechts van de rem in uw auto. Het is een hendel in de voetenruimte van de bestuurdersstoel die u met uw voet bedient. In zeldzamere gevallen kan het gaspedaal zich op een andere locatie bevinden. Dit is bijvoorbeeld het geval als het pedaal vanwege gezondheidsproblemen aan het rechterbeen verder naar links van de rem moet worden bewogen.

Het gaspedaal in uw auto wordt gebruikt om het gewenste motorkoppel te verkrijgen. Het ontleent zijn naam aan het verleden, toen de technologie een beetje anders werkte dan nu. Destijds gebruikte de bestuurder van een auto met een benzinemotor het gaspedaal om te regelen hoeveel lucht (“gas”) er naar de carburateur werd gevoerd. Op deze manier konden de prestaties gecontroleerd worden. Sinds de komst van dieselmotoren, motoren met directe injectie en elektrische auto’s is de term feitelijk achterhaald, maar nog steeds algemeen gebruikt.

De functie van het bedieningselement bij auto’s is hetzelfde gebleven: u gebruikt het gaspedaal om te bepalen hoe snel uw voertuig moet accelereren. Wat er op de achtergrond gebeurt, werkt tegenwoordig echter heel anders. In moderne voertuigen wordt meestal een elektronisch gaspedaal geïnstalleerd.

Wat is een elektronisch gaspedaal?

Een elektronisch gaspedaal heeft geen directe effecten op mechanisch niveau, maar communiceert via analoge of digitale signalen met een regeleenheid. Dit levert uiteindelijk de nodige impulsen op om de gewenste motorbeheersing te bereiken. Hiervoor worden de gasklepelementen bij benzinemotoren, het injectiesysteem bij dieselmotoren en de stroomvoorziening bij elektromotoren aangestuurd.

Om ervoor te zorgen dat deze communicatie correct werkt, is er een pedaalwaardezender in het gaspedaal geïnstalleerd. Deze detecteert hoe hard u het pedaal indrukt en geeft de informatie door aan de motorregeleenheid. Hiervoor worden doorgaans twee spanningswaarden verzonden. Als het een CAN-busnetwerk betreft, zijn ook digitale signalen mogelijk.

Met gaspedaalafstemming kunt u de functie van een elektronisch gaspedaal wijzigen. Een tussenapparaat beïnvloedt de reactiesnelheid van het pedaal. Er zit meestal een kleine vertraging tussen het indrukken van het gaspedaal en de gewenste acceleratie. Het afstellen van het gaspedaal vermindert deze zogenaamde denkseconden. De auto reageert sneller op uw voetdruk en accelereert sneller. Dit loont ook bij het inhalen.

Gaspedaalsensor defect: problemen identificeren

Als de gaspedaalsensor en de motorregeleenheid niet correct met elkaar communiceren, kan deze uw acceleratiewensen niet verwezenlijken. Als er een defect optreedt, kunnen deze symptomen optreden:

  • Hoe hard u het gaspedaal ook indrukt, de auto reageert niet op het verzoek.
  • De auto schakelt over naar de noodmodus.
  • Er treedt een verhoogd stationair toerental op.
  • Het controlelampje is te zien op de boordcomputer.

Deze symptomen betekenen niet noodzakelijkerwijs dat de gaspedaalsensor defect is. Ook een beschadigde kabel, een niet werkende sensoraansluiting of een gebrek aan spanning kunnen de oorzaak zijn.

Om de oorzaak te achterhalen kan de automonteur het storingsgeheugen uitlezen en zowel de elektrische aansluitingen als de sensor zelf controleren. Mechanische schade kan soms worden opgespoord door middel van een visuele inspectie. Voor een diepgaandere diagnose heeft de specialist hulpmiddelen nodig zoals een multimeter en een oscilloscoop.

Moeten motorbedieningsonderdelen worden vervangen ? Bij Motointegrator kunt u hoogwaardige merkreserveonderdelen kopen tegen betaalbare prijzen.