Geen pechhulp in zicht? – Gereedschap en licht herstelwerk voor vakantiegangers Deel 2

0
1038
Pechhulp
© Shutterstock / Krivosheev Vitaly

Op vakantie met de auto! Meer vrijheid is alleen mogelijk op een motorfiets. Maar wat als de auto gaat staken? Professionals en hobby-monteurs weten vaak net zo weinig hoe ze zichzelf moeten helpen zonder het juiste gereedschap ergens in the middle of nowhere als de buurjongen. Laten we ons voorstellen dat we naar Noord-Zweden rijden. Onze auto is ouder, -we kunnen de motor nog zien.

We vroegen het een toekomstige meester automonteur voor u. Lees waarom een monteurs uit de automobielsector zeker isolatietape en kabelbinders zou meenemen! Meer informatie over gereedschap voor professionals en hobby-monteurs.

 Vertel onze lezers iets over jezelf. Waarom kunnen uw tips de vakantie redden?

Meester automonteur: Over mij? (rijdt rustig een auto uit de jaren 90 het platform op) Ik heb het al geleerd in een onafhankelijke garage en besloot geen beroepsidioot te worden (lacht). Nu doe ik mijn master’s graad.

Dus je hebt al veel merken gezien…

Meester automonteur: Ja, van geliefde oldtimers tot schrootemmers, alles zat ertussen. Ik ben niet meer verbaasd als een radiatorslang doorgesleten is. Eén ding heb ik geleerd: improviseren! Je kunt een auto zonder onderdelen niet altijd redden, maar je kunt altijd een noodoplossing vinden. (wijst naar de werf met sloopauto’s) Behalve in het geval van ernstige schade, natuurlijk! Lager schade, versnellingsbak schade en kapotte cilinderkoppakkingen zijn dat niet!

Voordat ik u naar de radiateur vraag, welk advies heeft u voor lezers met nieuwe  auto’s?

Meester automonteur: (lacht hartelijk) Een onderhoudsmonteur in de kofferbak.

Gereedschappen
© Shutterstock / Bobb Klissourski

Geen andere kans?

Meester automonteur: Ja, iedereen zou moeten weten hoe hij zijn lichten moet vervangen of het hem laten zien. Raadpleeg de gebruikershandleiding en vraag zo nodig voordat u op vakantie gaat of er iets onduidelijk is. Nieuwe auto’s zijn niet altijd meteen plat. Ze hebben noodprogramma’s. Dus je kunt nog steeds naar het volgende dorp met drie potten.

Uw voorbeeld: de radiatorslang is geschuurd. Het rookt!

Meester monteur: De nachtmerrie van elke leek, ik weet het. Plotseling rookt de motorkap. Meestal is het een probleem met de radiator. Dus zorg ervoor dat u  water bij u heeft. Het hoeft geen gedestilleerd water te zijn. Schaafplekken en kleine gaatjes kunnen het best worden gerepareerd met isolatietape.

En dan kunnen we verder gaan?

Meester monteur: De bestuurder moet dan zeer gematigd rijden. En pas op dat u niet stopt, anders warmt de motor te snel op. In geval van nood, vult u onderweg water bij.

Wat neem ik nog meer mee? Isolatietape en water zullen niet genoeg zijn voor een auto kit, of wel?

Meester monteur: Kabelbinders zijn ook nuttig. Ik heb te vaak meegemaakt dat uitlaatsystemen er gewoon af vielen of over het asfalt werden gesleept.

Op vakantie?

Meester monteur: Bij oude auto’s zitten ze vaak vast, klemmen zijn doorgeroest enzovoort (grijnst en wijst naar de onderkant van de auto op het platform), zoals hier. Niemand merkt er iets van, en op oneffen wegen kan de klevende troep loskomen….

Met kabelbinders er weer aan?

Meester monteur: Ja, als noodoplossing. Wacht tot de auto en de uitlaat afgekoeld zijn, gevaar voor brandwonden. Doe handschoenen aan….

Dus je moet beschermende kleding meenemen?

Meester monteur: Ja, handschoenen zijn altijd handig. Die heeft ue ook nodig als u gaat kamperen, nietwaar? Leg ze dan onder de auto en bind ze tijdelijk vast met kabelbinders. Dat is geen permanente oplossing! Maar het zal een paar kilometer vol te houden zijn.

Maar wat als de auto helemaal niet start?

Meester monteur: Dan hoop ik dat u niet alleen reist en in de lage landen (haalt de schouders op) Maar het kan nog erger, bijvoorbeeld als u in een automatische auto rijdt. Je mag die niet duwen. Maar serieus: als u geluk hebt, heeft u een startkabel bij u en rijdt er toevallig iemand langs. In uw eentje moet u een helling naar beneden zoeken, de auto in de vierde versnelling zetten en dan het contact starten, net zoals u zou doen wanneer u doorrijdt. Het is echter van essentieel belang dat de remmen werken tijdens dit experiment!

Anders, duwen zoals u gewend bent. Bij heel oude auto’s kan tikken op de starter helpen. Dit komt echter minder vaak voor dan men denkt.

Kunnen het ook de bougies zijn?

Meester monteur: Natuurlijk kan dat en het gebeurt ook vaak. Nou, u kunt de bougies eruit halen en erop tikken om de koolstofcontacten weer bloot te leggen. Misschien nog eens op de grond kloppen… soms is dat genoeg om het weer te starten.

Wat zou u controleren voor de reis?

Meester monteur: Gereedschap! En ik zou dat aanvullen met een doe-het-zelf gereedschapskist! Controleer dan het reservewiel of, indien nodig, de vulling op houdbaarheidsdatum!

De band vervangen?

Meester monteur: Gereedschap, bijv. een krik, moet aanwezig zijn. Controleer of de dorpel weggeroest is, of de krik überhaupt gebruikt kan worden…. controleer dit van tevoren. Dit kan gelast worden.

Reserve ruitenwisser. Controleer ook de voorruit op steenslag en, natuurlijk, alle vloeistoffen. Ik raad aan om naast water ook olie mee te nemen volgens de instructies van de fabrikant. En gloeilampen en zekeringen. Pantserband kan ook nuttig zijn. Misschien moet een ingeslagen ruit gemaskeerd worden. Misschien zou ik ook een reserve bus meenemen als ik in het midden van nergens ben….

Kapotte radiatorslangen, versleten bougies, lekke banden en afgevallen uitlaten kunt u met een paar middelen snel tijdelijk repareren. Niettemin moet u het gehele voertuig en het  gereedschap controleren alvorens te vertrekken. Op onze blog vindt u veel nuttige tips en adviezen over de verschillende onderwerpen.

Wij wensen u een pechvrije vakantie!

 

Gereedschap
© Shutterstock / nacroba