Gefilterde uitlaatgassen dankzij de katalysator

0
2071
Katalysator
© Shutterstock / taro911 Photographer

Wat moet u weten over een katalysator?

Halverwege de jaren tachtig werd duidelijk dat het tijdperk van auto-stinkers ook in Europa ten einde was. De katalysator vond zijn weg naar Europa onder de motorkap van auto’s met benzinemotoren. Tegenwoordig kun je je eigenlijk niet meer voorstellen aan welke uitlaatgassen je tot dan toe in het verkeer werd blootgesteld. Weinigen van ons weten ook hoe uitlaatgasreiniging met de katalysator echt werkt.

Geschiedenis van de katalysator

Hoewel het reinigen van uitlaatgassen van auto’s voor het eerst op grote schaal in de VS werd uitgevoerd, was het een Fransman die de katalysator uitvond. Eugene Houdry slaagde erin om de schadelijke uitlaatgassen tot een minimum te beperken door middel van een apparaat dat in de uitlaat was ingebouwd. Hij patenteerde zijn uitvinding in 1956 en werd zo de vader van de moderne uitlaatgaskatalysator voor auto’s. Deze uitlaatgasreiniging werd echter nog lang niet op grote schaal toegepast. Eén van de redenen was dat de autokatalysator alleen goed werkte in combinatie met loodvrije benzine en niet werd vernietigd door loodafzettingen. Lood werd aan de brandstoffen van die tijd toegevoegd om hun slagvastheid te vergroten en ongecontroleerde verbrandingsprocessen te voorkomen. Pas in de jaren zeventig herinnerden mensen zich de uitvinding in de VS, vooral in Californië, vanwege de smog. Met de introductie van loodvrije benzine begon de katalysator zijn triomfantelijke opmars.

Wat kan katalysatoren beschadigen?

Problemen met het ontstekingssysteem zijn één van de meest voorkomende oorzaken van defecten aan de katalysator. Als onverbrande brandstof in het uitlaatsysteem terechtkomt als gevolg van een verkeerde ontsteking, kan de brandstof in de katalysator ontbranden. In de meeste gevallen vernietigt dit de coating van de katalysator. Soms gaat dit zo ver dat sommige metaalkatalysatoren smelten. Als een katalysator op deze manier beschadigd raakt, wordt dit zelden direct opgemerkt. Bij voertuigen met boorddiagnose (OBD) wordt een storing van de katalysator aangegeven door een controlelampje. Als het lampje gaat branden, betekent dit niet dat de Kat al defect is. Negeer in geen geval het indicatielampje. Het is beter om naar de dichtstbijzijnde garage te gaan en de oorzaak van de storing te laten vaststellen. Zelfs als het gele motorwaarschuwingslampje tijdens het rijden gaat branden, is het raadzaam om de oorzaak snel op te lossen om grote schade te voorkomen.

Vooral bij verlaagde voertuigen kan het keer op keer voorkomen dat het voertuig grondhobbels of stoepranden raakt. Als de kat wordt aangeraakt, kan deze onder bepaalde omstandigheden beschadigd raken. Een katalysator is niet ontworpen om zware schokken te weerstaan. Als een keramische katalysator hard toeslaat, kunt u bijna aannemen dat het broze keramische lichaam binnenin beschadigd is. Als er schade zichtbaar is op de behuizing, dan is de katalysator waarschijnlijk ook van binnen beschadigd. Na een aanvankelijke schade door trillingen en schokken, zal het keramische lichaam na verloop van tijd in steeds meer delen breken. In het ergste geval kunnen de keramische onderdelen de uitlaat volledig verstoppen. Dit wordt meestal van tevoren aangekondigd door afnemende motorprestaties en ratelende geluiden bij het starten en accelereren. Het is daarom absoluut noodzakelijk dat u de kat tijdens het rijden niet aantrekt.

Katalysator
© JakubD / Shutterstock

Hoe kunt u een katalysator onderhouden?

Moderne katalysatoren zijn in principe onderhoudsvrij. Als de reductie van vervuilende stoffen wordt verminderd of de katalysator faalt, is dit te zien op het dashboard wanneer het lampje “Check Engine” gaat branden, maar dit heeft meestal geen invloed op het rijgedrag. Mechanische defecten zoals schade van buitenaf of het uiteenvallen van het keramische blok in de katalysator die niet zichtbaar zijn als je ernaar kijkt, kunnen gevolgen hebben voor de uitlaatgasstroom. De bestuurder moet dit kunnen herkennen aan een afname van het motorvermogen en een hoger brandstofverbruik. Er zijn ook neigingen tot beschadiging door oververhitting, vooral in de turbocompressor en motor. In dit geval is het bijzonder belangrijk om onmiddellijk de garage te bezoeken om schade tot een minimum te beperken.