De taken van de draagarm

0
999
Draagarm
© Shutterstock / Rudy Balasko

Draagarm: overzicht en algemene informatie

Als aanvankelijk onopvallend voertuigonderdeel wordt de draagarm van uw voertuig blootgesteld aan aanzienlijke belastingen, omdat het door zijn taak om krachten en zijwaartse bewegingen op de wielen over te brengen, het bloot gesteld is aan grote trek- en drukkrachten. Dit leidt al snel tot slijtage van dit onderdeel en de daaruit voortvloeiende gebreken hebben een grote invloed op het rijgedrag.

Draagarm: functie en interactie

Als essentieel onderdeel van de wielophanging neemt de draagarm, samen met andere verbindingen, de taak op zich om het wiel te geleiden. Over het algemeen vormt de wielophanging een verbinding tussen het contactgebied van de wielen en de carrosserie van uw auto. De vering brengt alle door de wieldrager gegenereerde krachten over op de carrosserie van het voertuig en zorgt zo voor de best mogelijke wielcontrole. In termen van veilig rijgedrag vereist dit proces een zeer snelle en vertragingsvrije volgorde van krachtoverbrenging. Dit is verzekerd door het stuur en hun verbindingen in de wielophanging.

Naast wielgeleidingstaken draagt ​​het stuur ook andere krachten over die optreden op veren, dempers en stabilisatoren. Een belangrijke taak betreft het opvangen van horizontale krachten en invloeden. Krachten die verticaal werken worden overgenomen door de veerpootkoepel. Naast het veerpootlager vormt de draagarm ook een verdere ondersteuning voor de verticale as. De stuurbewegingen van uw auto zijn gericht op deze as. Dit is de reden waarom zelfs licht versleten draagarmen in de ophanging het weggedrag aanzienlijk kunnen beïnvloeden.

De draagarm is normaal gesproken via een kogelgewricht verbonden met het wiellagerhuis. Gewrichten verbinden het stuur ook met de carrosserie en de wieldragers. Dit zorgt ervoor dat uw stuurbewegingen worden uitgevoerd. Als veelzijdig verbonden component heeft de draagarm ook relevante taken tijdens remmanoeuvres en acceleratieprocessen.

Bij de constructie van draagarmen worden als bouwmaterialen gesmeed of gegoten staal of aluminium (gegoten of gesmeed) gebruikt. Met betrekking tot de verbindingspunten van de koppeling kan men in aantal een onderscheid maken tussen tweepuntskoppeling, driepuntskoppeling of vierpuntskoppeling, afhankelijk van het doel en de eisen.

Defecten: symptomen en rijfysica

Door het centrale belang van de draagarm bij het stuur- en rijgedrag, zijn functionele beperkingen meestal snel waar te nemen. Als bestuurder bent u gewend aan het sturen en reageren van uw auto en een defect stuur zorgt voor een merkbare afwijking van het gebruikelijke rijgedrag. De besturing wordt onnauwkeurig door uitgeslagen of defecte draagarmen, wat resulteert in een sponzige rijervaring. De symptomen treden op ongeacht de uitgevoerde stuurbewegingen, zelfs op rechte en vlakke wegen. De besturing wordt onnauwkeurig en reageert niet precies op de aanwijzingen van de bestuurder.

Tijdsverschil tussen stuurbeweging en de voertuigreactie

Wat ook wijst op een uitgeslagen draagarm is een aanzienlijk tijdsverschil tussen de stuurbeweging en de reactie van het voertuig. De stuurbewegingen worden niet meer tijdig doorgegeven, zodat de stuurbewegingen eerder dan gebruikelijk moeten worden uitgevoerd zodat het voertuig kan worden bestuurd en de rijrichting naar wens kan worden veranderd. Het gedrag van het voertuig op spoorvorming kan ook een indicatie zijn voor defecte draagarmen. In dit geval is een langdurige loop van de auto in de groeven symptomatisch.

Opvallende geluiden

Meer informatie over defecte of kapotte sturen vindt u in opvallende geluiden. De akoestische waarschuwingssignalen van gebroken draagarmen omvatten een soort plotseling piepen of kraken dat duidelijk verschilt van gewone rijgeluiden. Hoewel soortgelijke geluiden ook optreden bij intacte bewegende voertuigonderdelen, zijn ze duidelijk merkbaar in hun volume en komen ze vooral vaak voor bij defecte draagarmen. De rubberen hulzen op de draagarm zijn bijzonder gevoelig en vaak aangetast, met als taak de gewrichten te beschermen tegen invloeden zoals vuil of temperaturen.