Distronic van Mercedes-Benz – zo werkt de actieve afstandsassistent

0
3403
Distronic-von-Mercedes-Benz
© GettyImages / metamorworks

In Nederland rijden steeds meer voertuigen over de snelwegen en in binnensteden. Elektronische assistenten zoals Distronic van Mercedes-Benz helpen ongevallen op snelwegen en in stop-and-go-verkeer te voorkomen.

Wat is afstandsassistent van Mercedes-Benz?

Distronic van Mercedes-Benz is een actieve afstandsassistent. Het systeem kan een door de bestuurder opgegeven afstand tot de voorligger aanhouden. Dit ontlast de bestuurder op de snelweg en in het stop-and-go-verkeer. Bovendien kan het systeem kop-staartbotsingen voorkomen die worden veroorzaakt door onvoldoende afstand tot de voorligger. Het systeem remt en accelereert zelfstandig om een ​​veilige afstand te bewaren. Het voertuig wordt echter altijd met maximaal de helft van de remkracht afgeremd. Volgens Mercedes-Benz verhoogt Distronic het comfort in rijdend en langzaam rijdend verkeer aanzienlijk.

Hoe werkt Mercedes-Benz Distronic?

Distronic van Mercedes-Benz is radarbeveiligd. Het systeem maakt gebruik van meerdere radarsystemen. Met deze radarsystemen wordt continu de afstand tot een voorligger gemeten. Eén radarsysteem is voor korte afstand, één voor middellange afstand en een derde radarsysteem voor grotere afstand.

In het Distronic-systeem bevinden de nabije radarsensoren zich achter het voorbumperpaneel. Dit systeem heeft een bereik van 20 cm tot 30 m. De afstandsbediening zit achter het radiatorrooster van de Mercedes. Het heeft een middenbereik van 60 meter. Het maximale langeafstandsbereik is 200 m. Volgens Mercedes kunnen deze radarsystemen potentieel gevaarlijke situaties eerder herkennen dan een bestuurder zou kunnen. Dit verkleint de kans op een aanrijding van achteren.

Met Distronic kunt u de doelafstand tot de voorligger in meerdere stappen individueel instellen. Het systeem houdt deze afstand dan automatisch aan. De ingestelde snelheid is weergegeven in het display wanneer Distronic is geactiveerd. Zodra binnen het detectiebereik de radar een voertuig detecteert, wordt ook zijn snelheid op het display weergegeven. Een afstandsgrafiek voor visualisatie kunt u, indien gewenst, ook laten weergeven.

Als Distronic van Mercedes-Benz vaststelt dat de afstand tot de voorligger te klein is, remt het systeem het voertuig automatisch af. Zodra de vooraf ingestelde afstand weer is bereikt, accelereert het voertuig automatisch weer. Het systeem reageert bijvoorbeeld ook als een ander voertuig in de opening tussen u en het voorliggende voertuig komt, waardoor de afstand duidelijk te klein is. Als het systeem detecteert dat u harder moet remmen of een noodstop moet maken, krijgt u als bestuurder een visuele en akoestische waarschuwing. U kunt dan ingrijpen en het voertuig afremmen. Als er een risico op een aanrijding bestaat, grijpt ook de actieve remassistent van de Mercedes in.

Wat is het verschil tussen Distronic en Distronic Plus?

De BAS Plus remassistent is geïntegreerd in de actieve afstandsassistent Distronic Plus. Het verschil tussen Distronic en Distronic Plus is dat Distronic Plus de BAS Plus Remassistent gebruikt om het voertuig bij langzaam rijdend verkeer automatisch tot stilstand af te remmen. Het automatische remvermogen is beperkt tot een vertraging van maximaal 4 m/sec². Ook bij Distronic Plus accelereert het systeem naar de vooraf ingestelde snelheid zodra de verkeerssituatie dit toelaat. Dit verlost u als bestuurder van vaak vermoeiend starten en remmen in stop-and-go-verkeer in de binnenstad of in file op de snelweg.

Als Distronic Plus herkent dat de auto in een bepaalde situatie krachtiger moet remmen, wordt u als bestuurder hiervan op de hoogte gebracht. Dat gebeurt door een onderbroken waarschuwingstoon en een waarschuwingssymbool dat oplicht in het instrumentenpaneel. Op deze manier vraagt ​​het systeem u om voorzichtiger te zijn. Het kan zijn dat u dan zelf moet remmen. Na het remmen is het voldoende om het gaspedaal in te trappen of kort aan de cruise control-hendel te trekken om weer gas te geven.

Elektronische assistenten
© GettyImages / piyaset

Hoe bedient u Distronic en Distronic Plus van Mercedes?

Distronic en Distronic Plus zijn zeer eenvoudig te bedienen met de cruise control hendel op de stuurkolom. Als er geen voorligger is, kunt u Distronic gebruiken als cruisecontrol in een snelheidsbereik van 30 tot 200 km/u.

Ondanks alle technische verfijning heeft Distronic één nadeel. Het systeem is nog niet in staat om snel veranderende verkeerssituaties te analyseren. Daarom moet u als bestuurder ondanks het assistentiesysteem altijd de verkeerssituatie in de gaten houden. In hectische verkeerssituaties is het raadzaam het systeem uit te schakelen. Wanneer de Distronic is geactiveerd, moet u klaar zijn om zelf te remmen als de vertraging van het systeem niet voldoende is.

Voor welke Mercedes-Benz voertuigen is Distronic beschikbaar?

De verbeterde Distronic Plus inclusief stuurassistent is nu beschikbaar voor Mercedes-Benz C-, E-, V- en S-klasse modellen. Ook de CLS, GLC, GLE modellen en de Mercedes-AMG GT zijn met dit systeem uitgerust. Distronic Plus minimaliseert het risico van te korte veiligheidsafstanden in konvooiverkeer, al het verkeer dat abrupt tot stilstand komt of wanneer de bestuurder even niet oplet. Volgens Mercedes zorgt de Distronic afstandsassistent in combinatie met een stuurassistent voor een eerste gevoel voor semi-autonoom rijden. Afstandswaarschuwingen en afstandsassistenten zoals Distronic zijn ook beschikbaar in voertuigen van andere fabrikanten.

Zijn dit soort afstandsassistenten ook beschikbaar in voertuigen van andere fabrikanten?

Mercedes was één van de eersten, maar is niet de enige autofabrikant die afstandsassistenten in zijn voertuigen integreerde. Inmiddels zijn de elektronische helpers ook standaard bij AudiVW, BMW en andere fabrikanten. In ieder geval voor voertuigen uit de hogere middenklasse en hoger. Tot nu toe hebben de aanbieders van goedkope voertuigen geen eigen assistentiesystemen ontwikkeld. Het zal echter waarschijnlijk nog maar een paar jaar duren voordat goedkope voertuigen ook worden uitgerust met een actieve afstandsassistent zoals Distronic van Mercedes-Benz om het aantal kop-staartbotsingen te verminderen.