De taken van de remvloeistof

0
2084
Remvloeistof
© Shutterstock / Casper1774 Studio

De juiste remvloeistof zorgt voor remveiligheid

De meeste moderne motorvoertuigen hebben een hydraulisch remsysteem. In deze remsystemen dient remvloeistof als de hydraulische vloeistof die de kracht die de bestuurder op het rempedaal uitoefent, overbrengt op de trommelremmen of de schijfremmen. Vanwege de belangrijke, veiligheidsrelevante functie, optimaliseren fabrikanten als ATE, TRW of Bosch de eigenschappen van hun remvloeistoffen. De vloeistof mag bijvoorbeeld niet corrosief zijn voor de onderdelen van het remsysteem of agressief voor hun rubberen afdichtingen. Door een geschikte viscositeit moet de vloeistof de functies van rijhulpsystemen zoals bijvoorbeeld ESP of ABS ondersteunen, en last but not least moet de remvloeistof temperatuurbestendig zijn.

Veiligheid door temperatuurbestendigheid

Remvloeistoffen brengen hoge drukken over en, volgens de wetten van de thermodynamica, verhit de compressie-energie de remvloeistof. Als de remvloeistof warmer wordt dan het kookpunt, ontstaan er gasbellen in het remsysteem. Deze luchtbellen werken dan als luchtkussens in het remsysteem. Dat verhindert een directe krachtoverbrenging tussen de hoofdremcilinder en de wielrem. Dit vermindert op zijn beurt de remwerking en kan zelfs leiden tot een totaal verlies van de remfunctie. Om dit te voorkomen ligt het zogenaamde droogkookpunt van praktisch watervrije remvloeistof tussen 240 en 280 graden Celsius.

Remvloeistoffen hebben echter hygroscopische eigenschappen. Daarom hebben zij de neiging na verloop van tijd water uit de omgevingslucht op te nemen, vooral via de remslangen, die altijd minimaal poreus zijn. Water in remvloeistof verlaagt het kookpunt, zodat het zogenaamde natte kookpunt voor de meeste in de handel verkrijgbare remvloeistoffen tussen 140 en 180 graden Celsius ligt. Zolang het watergehalte in een remvloeistof echter niet meer bedraagt dan een aandeel van ongeveer drie procent in de remvloeistof, blijft het water volledig opgelost in de vloeistof en is bellenvorming uitgesloten. Pas wanneer het watergehalte in de remvloeistof tot meer dan ca. drie procent stijgt, vormen zich waterdruppeltjes, die bij verhitting door de remdruk in gevaarlijke gasbellen veranderen.

Waardebehoud door corrosiebescherming

Moderne remvloeistoffen beschermen metalen onderdelen van het remsysteem tegen corrosie. Als ze echter te veel water bevatten, zal dit sterkere corrosie veroorzaken. In geval van ernstige corrosie moet dan het gehele remsysteem worden vervangen. De beste manier om dergelijke corrosieschade te voorkomen is de remvloeistof regelmatig te controleren en te verversen. In ieder geval moet het in het voertuig ten minste om de twee jaar worden vervangen.

Remvloeistof
© Shutterstock / pryzmat

 Remvloeistof: Etikettering

Terwijl men in het verleden bijna uitsluitend remvloeistoffen op basis van minerale olie gebruikten, bestaan moderne remvloeistoffen meestal uit polyglycolen. Voor sommige speciale toepassingen gebruikt men ook remvloeistoffen op siliconenbasis. De op chemische glycol gebaseerde DOT 4 remvloeistoffen zijn bijzonder wijdverspreid. Daarentegen gebruikt men DOT 5.1 voor motoren met hoge prestaties, bv. in de racerij. DOT 5 wordt geproduceerd op siliconenbasis. DOT 3 remvloeistoffen op basis van minerale olie gebruikt men in oudere of speciale voertuigen.