De schokdemper vervangen: signalisatie, reparatieproces en kosten

0
1175
Schokdemper
© GettyImages / 4X-image

Een werkende schokdemper is essentieel voor het voertuig en de veiligheid van de bestuurder: hij absorbeert trillingen van de carrosserie en de wielen. Het vervangen van schokdempers brengt uitgave met zich mee die u zeker moet investeren – voor rijcomfort en veiligheid in uw voertuig. Wat te doen bij een defecte schokbreker?

Wat gebeurt er met een defecte schokdemper?

Als de schokbreker kapot is, heeft dit direct invloed op de rijveiligheid. Oneffenheden en harde klappen kunnen niet meer worden gecompenseerd. Als de schokbreker defect is, wordt er niets gedempt, wat ook de stabiliteit van de auto vermindert (vooral belangrijk bij uitwijkmanoeuvres). Bovendien is de grip op de weg lager, wat een langere remweg betekent.

Hoe herkent u een defecte schokdemper?

Er zijn verschillende signalen die kunnen wijzen op kapotte schokdempers:

  • De auto schommelt
  • Er lekt olie uit de voorste schokbreker of de achterste schokbreker
  • De bandenslijtage is ongewoon hoog
  • Tijdens het rijden zijn er rommelende of piepende geluiden hoorbaar
  • Het rijden is erg hobbelig

Hoewel er geen concreet aantal is, leggen experts uit dat schokdempers over het algemeen zo’n 100.000 km functioneel blijven. Een onderhoudsbeurt is zinvol na 80.000 km.

Is het mogelijk om met defecte schokdempers te rijden?

In principe is het mogelijk, maar het is absoluut aan te raden om de defecte schokbreker direct te laten vervangen. Het kan niet alleen persoonlijk letsel veroorzaken, maar ook slijtage van andere auto-onderdelen. Uiteindelijk zijn de reparatiekosten nog hoger dan wanneer u de kapotte schokbrekers in de auto gelijk had gerepareerd. Als u een defect constateert, moet u onmiddellijk naar een gespecialiseerde werkplaats gaan en dit laten verhelpen. Als de schokdemper kapot is, moet u deze vervangen.

Defecte schokdempers in een auto vervangen: wat is de procedure?

De trillingsdempers op de auto moeten van een geschikte kwaliteit zijn om de rijveiligheid te garanderen. In tegenstelling tot andere auto-onderdelen kunnen de schokdempers niet worden gerepareerd, wat betekent dat u het hele voertuigonderdeel moet vervangen. Op de afspraak in de werkplaats monteert een monteur een nieuw onderdeel. Het proces is complex en een taak voor ervaren professionals. Eerst worden het wiel en de steun- en geleidingsverbinding gedemonteerd. De specialist demonteert vervolgens de koppelstang en de veerpoot. Vervolgens moet de veerpoot worden losgemaakt van de carrosseriekoepel.
Nu spant de monteur de frameveer aan (met behulp van de zogenaamde veerspanner). Op deze manier kan het veerpootlager worden gedemonteerd, en de schokdemper vervangen.

De schokdemper: vervangingskosten

Als u de schokbreker vervangt, zijn de kosten bij een BMW anders dan bij een Audi, VW of Fiat. U kunt dan ook geen vaste bedragen verwachten.

  • De schokbrekers kosten tussen de 200 en 1.000 euro*
  • De achterschokbrekers kosten rond de 150 – 600 euro*

De materiaalkosten zijn afhankelijk van het automerk – daar komen nog de arbeidskosten bij. Deze liggen tussen de 300 en 400 euro*. Als u de veer moet vervangen, kunt u rekenen met een extra bedrag van rond de 50 – 160 euro*.

Een grote keuze aan schokbrekers is te vinden in de Motointegrator online winkel. Natuurlijk zijn er ook diverse accessoires in de winkel die nodig zijn voor de montage.

*Marktprijzen per 12.5.2022