De koppeling: wanneer vervangen en hoe de levensduur te verlengen?

0
425
Koppeling
© Pok Pak / Shutterstock

Geen enkel voertuig met een conventionele verbrandingsmotor kan zonder koppeling. De slijtage van het onderdeel is gering, maar als vervanging noodzakelijk is, zijn de kosten hoog.

Waarom een koppeling onmisbaar is

De basisfunctie is het onderbreken van de wrijvingsverbinding tussen de motor en de versnellingsbak, zodat u van versnelling kan wisselen. Bovendien compenseert het de verschillen in snelheid tussen de motor en de versnellingsbak. De koppeling bestaat uit een frictievoering, de zogenaamde koppelingsplaat, een drukplaat en een vliegwiel. Een membraanveer zorgt voor de nodige contactdruk. In principe is er nauwelijks slijtage aan de koppeling tijdens het rijden. Hoewel de koppelingsvoering een beetje tegen de koppelingsplaat schuurt wanneer de koppeling wordt ingeschakeld, is de slijtage normaal minimaal.

Wat beschadigt de koppeling

Niettemin kan het na een hoog aantal kilometers nodig zijn met name de frictievoering te vervangen; onder bepaalde omstandigheden kan het ook nodig zijn de koppelingsplaat en het ontkoppelingslager te vervangen.

Er zijn een paar verschillende redenen waarom het nodig kan zijn het onderdeel te vervangen:
1. bij sommige voertuigen is de koppeling gewoon te zwak gedimensioneerd, wat tot voortijdige defecten leidt

2. rijden met een aanhangwagen, met een zware lading of in stadsverkeer is bijzonder bevorderlijk voor slijtage

3. verkeerd rijgedrag van de bestuurder, met name het langdurig laten slepen van de koppeling bij grote snelheidsverschillen, veroorzaakt snelle slijtage

Zolang de koppeling nog niet versleten is, is het onwaarschijnlijk dat u afwijkingen zult opmerken. Doorgaans zorgt een versleten koppeling ervoor dat een wrijvingsgesloten verbinding niet meer tot stand kan worden gebracht en de koppeling slipt. De snelheid van de auto neemt dan toe onder hoge belasting zonder dat de snelheid in dezelfde mate toeneemt. Het is ook denkbaar dat het niet meer goed ontkoppelt. Dan kunnen de versnellingen niet meer worden ingeschakeld zonder schakelgeluiden.

Hou de bediening in de gaten

Gewoonlijk is de koppeling hydraulisch bediend en zelfstellend – u hoeft dus geen actie te ondernemen als er geen bijzondere problemen zijn. Sommige voertuigen hebben echter uit kostenoverwegingen een met een kabel bediende koppeling. In dat geval kan het nodig zijn de juiste speling in te stellen. Als dit niet gebeurt, dan kan hij ongemerkt slippen naarmate de slijtage vordert, wat op zijn beurt versnelde slijtage veroorzaakt. Bovendien is de invloed van de overbrengingsverhouding mede verantwoordelijk voor de slijtage van de koppelingsvoering. Een lange overbrengingsverhouding, vooral van de eerste versnelling, zorgt ervoor dat de auto bijna automatisch op gang komt bij hoge toerentallen en dat de koppeling lang blijft malen om de auto niet te laten “afslaan”.

Hoge kosten voor het vervangen

Koppeling
© Visionsi / Shutterstock

Als een vervanging noodzakelijk wordt – afhankelijk van het voertuig en de bestuurder kan dit het geval zijn na 50.000 km, net zoals 200.000 km – ontstaan meestal hoge kosten. Het vereiste extra werk is beheersbaar, maar de kosten zijn vrij hoog, afhankelijk van het voertuig en de garage. De volledige koppeling vervangen kost meestal bijna vier cijfers – een reden te meer om ervoor te zorgen dat u hem zorgvuldig inschakelt.

Door zijn ontwerp bevindt de koppeling zich precies op de overgang tussen de versnellingsbak en de motor. Om de koppelingsplaat te vervangen, moet de versnellingsbak worden gedemonteerd, wat veel tijd kost. Dit wordt gewoonlijk gevolgd door ten minste één vervanging van de koppelingsvoering. Uit de toestand van de andere onderdelen zal blijken of het hele koppelingspakket moet worden vervangen. Als de koppeling aanzienlijk overbelast is geweest en heet heeft gelopen, bestaat het risico dat de drukplaat kromgetrokken is. Een typisch teken hiervan is dat hij slecht geregeld is en een “ruwe” start forceert.