Connected zijn en het besturen van uw auto

0
278
Smartphone connected
© GettyImages / praetorianphoto

Iedere dag een blog voor u over de gebeurtenissen in de automobielbranche die het herhalen waard zijn. Omdat er veel over gesproken werd of omdat ze apart zijn. Als samenvatting van het afgelopen jaar. Vandaag een blog over connected zijn en uw auto besturen.

Connected. Het toverwoord. Voor de welbewuste chauffeur. Connected met de auto, connected met de buitenwereld. Dat is wat de moderne bestuurder verwacht dat zijn auto kan doen.

Smartphones

We gebruiken ze dagelijks. Waar we kunnen, en wanneer we kunnen, en dus ook achter het stuur van de auto. Wij willen het liefst non-stop online zijn. Constructeurs werken al vele jaren lang aan de mogelijkheid om de telefoon gekoppeld te krijgen aan de auto.

En als de smartphone dan is aangesloten op de auto via Bleutooth of een USB-aansluiting, dan kunt u gebruik maken van al deze foefjes en handigheden.

De gegevens van uw smartphone kunt u dan zien op het touchscreen van uw auto.

Apps

Er zijn een aantal handige apps die uw rijervaringen kunnen verbeteren. Om de weg te vinden, uw auto terug te vinden en kosten (lees: boetes door flitspalen en goedkope brandstof) te verlagen.

Of uw auto vertelt u wanneer hij aandacht nodig heeft. Bijvoorbeeld omdat de accu geen kracht heeft of dat er iets met de motor aan de hand is. Het geeft u alerts als er wat aan de hand is, en tips en advies voor werkzaamheden die u zelf kunt doen, zoals olie of koelvloeistof bijvullen en uw banden op de juiste spanning brengen.

Connectiviteitsoplossingen van autofabrikanten

Maar autofabrikanten hebben natuurlijk ook hun eigen connectiviteitsoplossingen. Dan kunt u bijvoorbeeld vanuit uw huis zien of uw auto op slot zit, waar hij geparkeerd staat. En door uw auto te verbinden met uw smartphone, kunt u de auto ook openen en starten met uw smartphone.

Of u kunt uw ritten registreren en exporteren, uw brandstofkosten analyseren en de bandenspanning controleren. Of de accu van uw EV nog voldoende opgeladen is.

Uw auto kan uw snelheid in de gaten houden en de afstand tot de auto voor u meten en u laten weten of u moet afremmen en uw auto kan zelfs uw remmen bedienen om een botsing te voorkomen of de ernst ervan verkleinen.

Uw auto kan u veiligheidsmeldingen geven en zelfs een melding als het lijkt of het goed is als u de auto even aan de kant zet voor een rustpauze.

Tijdens het parkeren kan uw auto u de omgeving laten zien, waardoor u nog net op dat ene piepkleine parkeerplaatsje kunt parkeren.

Smartphones achter het stuur

Bovenstaande toont aan dat een smartphone in de auto u slimme mobiliteit geeft. Maar helaas, wordt de smartphone niet alleen voor deze doeleinden gebruikt. Er is zelfs een lichte steiging te bespeuren in het percentage telefoongebruikers in de auto: van 35% naar 36%. De meeste chauffeurs gebruiken onderweg hun telefoon om appjes te versturen. Telefoongebruik is in de auto sinds 1 juli 2019 verboden. Zolang de telefoon in de hand wordt gehouden. De boete voor automobilisten is € 250,-. Als de telefoon in de houder zit, is het volgens de wet niet verboden om hem dan ook te gebruiken.

Slimme camersa’s moeten bestuurders bewust maken dat de pakkans met een telefoon in de hand veel groter is. Vooralsnog zegt twee derde van de weggebruikers appjes te lezen tijdens het rijden. Hoewel ze zelf toegeven dat 84% van de berichten “onbelangrijk” waren of het risico van een boete niet waard” (94%). Maar 15% van de bestuurders zegt zelf ook berichtjes te versturen tijdens het rijden.

Vergaderen achter het stuur

Online vergaderen, connected met het world wide web, is iets wat voor veel mensen vertrouwd is geworden. Handsfree vergaderen. In de auto dus. Dat gebeurt ook steeds vaker, want “handsfree”, dus het mag wel. Maar online vergaderen vergt heel wat concentratievermogen, meer dan een gewoon gesprek. En je bent toch geneigd even naar de gesprekspartner te kijken op het scherm. Het aantal ‘Zoom-ongelukken’ kan, doordat het verkeer weer drukker is geworden maar online vergaderen vanuit de auto toch ingeburgerd is geraakt, wel eens gaan groeien. Van de Mkb-bedrijven, zegt dat 20% van het personeel inderdaad vaak vanuit de auto inlogt bij een vergadering. Veilig Verkeer Nederland drukt werknemers dan ook op het hart om niet te vergaderen in de auto. En werkgevers om dat niet van hun werknemers te eisen.

Smartphones en verkeerslichten

De komende jaren staat een verdubbeling voor het aantal ‘slimme stoplichten’ in de planning. Deze zetten het licht automatisch op groen voor ambulances die met sirene en zwaailicht aankomen bij een kruising. Door deze techniek wordt het verkeer veiliger en duurzamer.

Maar er is nog een andere manier die er voor zorgt dat verkeerslichten veranderen van kleur: gebruik van de smartphone tijdens het rijden. Verkeerslichten springen sneller op rood wanneer autobestuurders hun smartphone gebruiken voor het stoplicht. Dit verwart de detectielussen van de slimme verkeerslichten. Aan de hand van detectielussen bepalen slimme verkeerslichten hoe lang het licht op groen blijft staan. Is er weinig verkeer, dan spring het licht sneller op rood. Gebruiken mensen hun smartphone als ze staan te wachten op groen licht, dan trekken ze minder snel op op het moment dat het verkeerslicht ook echt op groen springt. Het verkeerslicht denkt daardoor dat er weinig verkeer is en dus springt het sneller opnieuw op rood.

Smartphone verkeerslichten connected
© GettyImages / SolStock

Gevolgen

Ruim de helft van de mensen die achter het stuur de telefoon gebruiken, geeft aan dat er daardoor wel eens iets is gebeurd. Bijvoorbeeld langzamer rijden, van de weg afraken, slingeren en langzamer reageren op verkeerssituaties. Het aantal boetes voor gebruik van de telefoon in de auto stijgt de afgelopen jaren gestaag. Waren dat er in 2018 slechts 80.000, in 2019 waren dat er al 121.000 en in 2020 zo’n 168.000. Grote kans dat ook dit jaar het record gebroken zal worden.

Voor degenen die denken dat het allemaal wel mee zal vallen: https://www.youtube.com/watch?v=V-WCzgjXqkA

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Bron: https://www.autoweek.nl/