Schade aan de versnellingsbak: signalisatie, reparatie en kosten

0
1288
Versnellingsbak
© GettyImages / da-kuk

Schade aan de versnellingsbak kost doorgaans veel geld. Onafhankelijk of het een automaat of handgeschakelde versnellingsbak is. Geen wonder, want de versnellingsbak is een zeer complex auto-onderdeel. Zelfs de kleinste storing kan op den duur resulteren in een forse reparatierekening. Als een transmissie defect is, worden symptomen merkbaar. Wie dit herkent, kan in een vroeg stadium grote schade aan de transmissie voorkomen.

In deze blogpost gaan we kort in op de taak van de versnellingsbak. Dan gaan we uitgebreid in op de tekenen van een defecte versnellingsbak. En we krijgen een idee van de kosten voor transmissieschade aan automatische en handgeschakelde transmissies.

Wat is de taak van de versnellingsbak?

Grof gezegd: de taak van dit auto-onderdeel is om het vermogen van de motor op de wielen over te brengen. Strikt genomen brengt de versnellingsbak het koppel van de motor over op de wiel- of asaandrijving. Dat klinkt eenvoudig, maar met de auto’s van tegenwoordig is veel techniek nodig. Motoren werken in een beperkt toerentalbereik. Als deze rotatie naar de wielen zou worden geleid, zou de auto niet kunnen rijden. De versnellingsbak zet deze omwenteling om in een wielsnelheid. Dit is de enige manier waarop het voertuig normaal kan werken.

In combinatie met de koppeling kunt u de auto eenvoudig starten, schakelen en achteruit rijden.

In moderne voertuigen worden voornamelijk handgeschakelde versnellingsbakken en automatische transmissies gebruikt. Er zijn verschillende soorten automatische transmissies.

Transmissieschade: wat zijn de oorzaken?

Er zijn verschillende redenen voor een kapotte transmissie. De meest voorkomende is het gemakkelijkst te vermijden: oude of onvoldoende versnellingsbakolie. De fabrikanten raden aan om de transmissieolie elke 100.000 km te vervangen. Laat bij twijfel het oliepeil controleren in een autowerkplaats of bij uw vertrouwde autodealer. Andere oorzaken van een defecte versnellingsbak zijn ouderdomsslijtage, defecten in het materiaal of thermische overbelasting.

Transmissie defect – symptomen

Transmissieschade in automatische en handgeschakelde transmissies is merkbaar door verschillende tekens:

  • U voelt ongewone trillingen tijdens het rijden.
  • De transmissie maakt knarsende en klikkende geluiden tijdens het rijden en/of stationair draaien.
  • De versnellingsbakolie raakt op. Hier moet u snel handelen. Zonder de nodige smering zal onvermijdelijk schade aan de tandwielen optreden.
  • De versnellingsbakolie is donker, heeft metaalresten en/of ruikt verbrand.

Daarnaast heeft transmissieschade bij automatische transmissies bijkomende symptomen:

  • De schakelprocessen duren ongewoon lang en zijn ongelijkmatig.
  • De auto kan alleen in de noodmodus of in bepaalde rijniveaus worden verplaatst.
  • Het motorkoppel wordt slecht, onvolledig of helemaal niet overgebracht. Dit is te merken aan een hoog toerental en weinig of geen voortstuwing.
  • De boordcomputer geeft een versnellingsbakdefect aan.

Als de transmissie defect is in een auto met handgeschakelde transmissie, treden de volgende symptomen op:

U hoort transmissieschadelijke geluiden zoals een ratel en/of luid knarsen wanneer u in versnelling schakelt.
Versnellingen die ingeschakeld zijn springen er weer uit.
De auto is moeilijk te schakelen.

Let op: Koppelingsschade en versnellingsbakschade hebben soms dezelfde tekens. Het is in ieder geval belangrijk dat u zo snel mogelijk naar een garage rijdt als u een versnellingsbakschade vermoedt.

Schade aan versnellingsbak repareren of nieuwe versnellingsbak monteren?

Het besluit staat en valt met de schade aan de versnellingsbak die is ontstaan. In principe zijn er drie manieren om een auto met een defecte versnellingsbak weer aan de praat te krijgen.

1. Als de versnellingsbakschade van een automatische of handgeschakelde versnellingsbak te groot is, dan wordt de complete versnellingsbak vervangen door een nieuwe.
2. U ruilt de kapotte versnellingsbak in voor een gebruikt onderdeel. Dat is aanzienlijk goedkoper. Zet deze stap echter alleen als bekend is dat dit model en serie versnellingsbakken over het algemeen geen problemen geeft. Anders heeft u al snel te maken met de volgende versnellingsbakstoring.
3. U laat de defecte versnellingsbak volledig reviseren en repareren. Gespecialiseerde bedrijven demonteren de gehele versnellingsbak en vervangen alleen de defecte losse onderdelen. Dit proces is goedkoper dan het kopen van een nieuwe transmissie, maar het duurt lang.

Transmissieschade automaat – de kosten

Helaas zult u in verband met versnellingsbakschade tevergeefs zoeken naar het woord “goedkoop”. Hoewel de reparatie van een handgeschakelde versnellingsbak niet zo duur is als een automatische transmissie, kost het repareren van een beschadigde transmissie toch veel geld.

Voor een nieuwe automatische versnellingsbak bedragen de materiaalkosten alleen al vanaf 2.000* euro. Nieuwe handgeschakelde transmissies zijn iets goedkoper, maar zitten ook in de drie-cijferige range. Maar dat is niet het einde van het verhaal. De hoeveelheid werk die nodig is om een versnellingsbak te vervangen is enorm. Hier moet ongeveer vijf tot acht uur worden gewerkt.

Als u besluit de defecte versnellingsbak te vervangen door een gebruikt onderdeel, wordt het factuurbedrag aanzienlijk verlaagd. Dit geldt ook voor de reparatie van de beschadigde versnellingsbak. Toch zijn ze ook een flink stuk boven de 1.000 euro.

Belangrijk: Omniumverzekering dekt meestal alleen motorschade veroorzaakt door een ongeval. Operationele transmissieschade wordt normaal gesproken niet gedekt door een verzekering.

U kunt ook geld besparen door de versnellingsbak te laten repareren. Na overleg met de gespecialiseerde garage kunt u alle benodigde onderdelen voor defecte versnellingsbakken tegen gunstige prijzen bestellen bij Motointegrator. Wij leveren de auto-onderdelen na 2 tot 4 werkdagen bij u af.

  • Marktprijzen per 28.12.2021