Het chiptekort van de automobielbranche

0
181
Chiptekort
© GettyImages / fotodrobik

Iedere dag een blog voor u over de gebeurtenissen in de automobielbranche die het herhalen waard zijn. Omdat er veel over gesproken werd of omdat ze apart zijn. Als samenvatting van het afgelopen jaar. Vandaag een blog over het chiptekort.

Saga

Het chiptekort. Het verhaal leest als een saga. Vol met verkeerde beslissingen, onoverkomelijke omstandigheden, onverwachte wendingen en foute inschattingen. Kortom: een samenloop van omstandigheden. Een verhaal helaas met negatief gevolg voor de automobielbranche.

De verkeerde beslissing: Terugschroeven van bestellingen voor microchips door autofabrikanten

Bijna alle autofabrieken werden in het tweede kwartaal vorig jaar gesloten. Daarop volgde het terugschroeven van de bestellingen voor microchips voor auto’s. Want de autofabrikanten verwachtten een dalende verkoop.

De onoverkomelijke omstandigheid: Lockdown bij chipfabrieken

De chipfabrieken zelf draaiden al niet meer op volle toeren tijdens de start van de pandemie vanwege de lockdown.

De onverwachte wending: Brand

Daar kwam nog de brand in een van de weinige fabrieken van ABF-substraat (een belangrijke grondstof voor de microchip) bij. En daardoor verminderde het aanbod al helemaal. En door deze brand is er te weinig ABF-substraat beschikbaar voor de productie van microchips.

De foute inschatting: Handelsoorlog

Het handelsbeleid van Trump was erop gericht om door middel van sancties (invoerheffeingen op Chinese producten voor de Amerikaanse markt) de hervormingen in China te “stimuleren”, omdat anders de VS “ernstige risico’s” zouden lopen.

Amerika wilde met sancties ervoor zorgen dat de staatssteun voor Chinese bedrijven aan banden werd gelegd, diefstal van intellectueel eigendom tegen werd gegaan en Amerikaanse bedrijven toegang zou worden verleend tot de Chinese markt.

Tijdens deze handelsoorlog werd vooral de Amerikaanse industrie getroffen. De Chinese industrie heeft een stap voorwaarts gezet. Chinese bedrijven kochten snel zoveel chips op als ze konden om zo een strategische reserve uit te bouwen.

De volgende onverwachte wending: Run op consumptiegoederen

En terwijl de bestellingen voor microchips door de autofabrikanten op een laag pitje werden gezet, steeg de vraag naar microchips voor andere toepassingen. Door het massale thuiswerk en de lockdowns kwam er meer behoefte aan andere producten: consumptiegoederen. PC’s, smart tv’s, grafische kaarten en tablets, al deze producten beleefde een boost. De chipfabrikanten hoefde niet te wachten op nieuwe klanten. Zij kwamen als vanzelf.

Weg gegaan, plaats vergaan

Toen de autofabrikanten hun vergissing inzagen, was het te laat. Er was geen overcapaciteit meer voor de productie van microchips.

Actuele situatie

De chipfabrieken werken op dit moment weer op volle toeren. Zelfs bijna op maximum productiecapaciteit. Om aan de vraag te voldoen, zouden er nieuwe fabrieken moeten worden bijgebouwd. Maar dat is een investering van miljarden die pas na enkele jaren actief zal zijn. En of dan de vraag nog zo hoog is? Op dit moment is het chiptekort een probleem van de vrager. Het aanbod van chips zal, dankzij het bouwen van nieuwe fabrieken tegen 2024 een stuk hoger liggen. Sneller uitbreiden gaat niet. Niet met de complexe apparatuur die nodig is om de microchips te maken. Ook die fabrieken die de apparatuur voor het bouwen van apparaten die microchips maken, werken op top van hun kunnen. Zo blijft het chiptekort dus ook nog even actueel.

Het chiptekort en de gevolgen voor de cijfers voor de automobielbranche

We schrijven half juni als de voorspelling dat tegen het eind van het jaar zo’n 3,9 miljoen auto’s minder zou zijn geproduceerd al bijna is uitgekomen. De voorspelling wordt dan dus ook omhoog bijgesteld naar 4,7 miljoen. 4,7 miljoen minder auto’s en bedrijfsvoertuigen door het chiptekort.

Arbeidstijdverkorting en stilleggen van productie

Verschillende autofabrikanten maakten halverwege het jaar bekend op korte termijn over te gaan tot arbeidstijdverkorting en het stilleggen van fabrieken. En dan hebben we het over VW, Audi, Ford en Toyota, maar ook over Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW.

Antwoord automobielbranche

Gelukkig heeft ieder nadeel z’n voordeel: noodzaak maakt inventief. Illustratief hiervoor is de automotive-industrie die schreeuwt om chips. Zo onderzoekt een bedrijf als Ford de mogelijkheden van een built-to-order businessmodel, waarbij pas geproduceerd wordt als een bestelling geplaatst is, om zo externe schokken beter op te kunnen vangen.

Ook Toyota is bezig met het stroomlijnen van zijn ‘just in time’-business (JIT) waarbij onderdelen pas geleverd worden als ze nodig zijn, en niet eerder. Dat moet de efficiëntie verhogen.

Antwoord van de EU

De EU wil flink investeren in hoogtechnologische productiecapaciteit. Op termijn wil Europa meedoen met de besten op het gebied van chipproductie. Maar het bouwen van een fabriek die de beste chips kan produceren, kost al gauw miljarden euro’s. En Europese bedrijven die hoogwaardige chips ontwerpen, zijn er bijna niet. Zonder vraag naar productiecapaciteit zijn investeringen in zo’n fabriek weggegooid geld.

Aan de andere kant staat het strategische belang van eigen productiefaciliteiten binnen Europa buiten kijf. Want afhankelijk worden van anderen, dat is ook geen optie voor Europa.

Mocht de investering er komen, dan is de uitwerking een kwestie van jaren, geen maanden. Geen oplossing voor de korte termijn dus.

Gevolgen van het chiptekort

Tweedehands auto’s duurder

Vooral sinds de uitbraak van de covid-19 pandemie zijn mensen meer dan ooit op zoek naar persoonlijk vervoer. De auto is vandaag de dag voor veel mensen een heel aantrekkelijke manier van reizen.

De automobielbranche zelf krijgt klap na klap te verduren. Lockdown bij autofabrikanten. Minder bestellingen van autofabrikanten van chips leidden tot chiptekorten. Daardoor moeten veel mensen langer op een nieuwe auto wachten. Zij zien een tweedehands auto daarom ook als een goed alternatief.

En de prijs van zo’n auto is daarom, ten opzichte van vorig jaar, met zo’n 13% gestegen.

Peugeot besloot het digitale instrumentarium van de 308 tijdelijk te schrappen

De huidige Peugeot 308 loopt inmiddels op zijn laatste benen, maar op de valreep voeren de Fransen toch nog een wijziging in de productie door. Vanaf mei worden alle exemplaren namelijk uitgerust met een analoog in plaats van een digitaal instrumentarium. Peugeot wil hiermee de impact van het chiptekort op de rest van de productie minimaliseren.

Ford bouwt incomplete auto’s

Ford ziet zich in de VS gedwongen om exemplaren van twee razend populaire modellen in onvolledige vorm uit de fabriek te laten rollen. Verkocht worden deze auto’s natuurlijk niet in deze vorm. Maar ze zullen moeten wachten tot de onderdelen wel beschikbaar zijn.

Daarentegen kreeg de Amerikaanse autofabrikant veel meer chips geleverd en kon dus ook meer auto’s produceren.

Tot op heden heeft Ford dit jaar nog wel minder auto’s verkocht dan in het door covid-19 verstoorde 2020: een daling van 4 procent. In Europa staat de teller voorlopig op 678.000 verkochte auto’s dit jaar, dat is vrijwel gelijk aan het aantal van vorig jaar.

Autobedrijf
© GettyImages / alvarez

Autoverhuurders zagen zich gedwongen tot de aanschaf van “tweedehandsjes”

Aangezien nieuwe auto’s moeilijker te verkrijgen zijn, moeten autoverhuurders kost wat kost genoegen nemen hun vloot te vernieuwen met tweedehandsjes. Niet dat ze daar werkelijk van wakker zullen liggen: de vraag naar auto’s van de klant is nu ook groter dan het aanbod, en de autoverhuurders kunnen dus een hogere prijs vragen voor hun auto’s.

Kaarten

Het lijkt erop dat door covid-19 de kaarten opnieuw geschud worden. Wie zal de winnaar blijken in de eeuwigdurende ratrace en concurrentiedrang tussen bedrijven? Wie neemt de meest gedegen beslissingen? En wie zal, dankzij bravoure, de leiding nemen, of juist aan het eind van het classement eindigen? En wie zal beseffen dat het misschien tijd is voor reflectie?

 

Bron: https://www.autoweek.nl/