Covid-19, vervoer en de autobranche

0
216
Covid-19
© GettyImages / Sladic

Iedere dag een blog voor u over de gebeurtenissen in de automobielbranche die het herhalen waard zijn. Omdat er veel over gesproken werd of omdat ze apart zijn. Als samenvatting van het afgelopen jaar. Vandaag een blog over covid-19 en de autobranche.

Covid-19 heeft op alle aspecten van het leven invloed. Ook op het verkeer. En aangenaam genoeg, lijken dit wel eens vooral positieve effecten te zijn.

Afname van het verkeer op de weg

Het CBS meldt een duidelijke afname van verkeer op de weg. Aan het einde van 2020 jaar lag de verkeersintensiteit doordeweeks rond de 80 procent in vergelijking met die van 2019, en in het weekend op grofweg 70 procent. De aantallen veranderden niet zo veel gedurende dit jaar. In mei 2021 werkverkeer lag toen op 79 procent en in het weekend 78 procent vergeleken met 2019. En in november 2021 waren er ongeveer 8% minder auo’s op de weg vergeleken met 2019. Wat betreft het vrachtverkeer was de daling van het aantal verkeersbewegingen minder sterk.

Parkeren

Een open deur intrappen natuurlijk: Minder drukte op de weg, dus ook minder parkeertransacties. Vooral doordeweeks werd een lager aantal parkeertransacties geregistreerd. De daling bedroeg 5,6 procent terwijl er in het weekend slechts 0,5 procent minder parkeertransacties waren. De daling van het aantal doordeweeks gedane parkeertransacties houdt vooral verband met het advies van de overheid om indien mogelijk vanuit huis te werken.

Verkeersdoden

En van alle positieve effecten van de maatregelen tegen Covid-19, is het dit toch wel het mooiste:  in Europa vielen in 2020 3.900 verkeersdoden minder dan in 2019. Deze afname van 17% is waarschijnlijk het gevolg van de reisbeperkingen van de afgelopen tijd, volgens de European Transport Safety Council (ETSC). We mogen hopen dat dit positieve effect ook in 2021 is gebleven. Overigens is dat nog ver van het  oorspronkelijke doel van de EU, een halvering van het aantal verkeersdoden in 2020 ten opzichte van 2010. In tien jaar tijd daalde het aantal verkeersdoden in Europa namelijk met 37 procent.

Autoschade

Nog een open deur: door de Covid-19 maatregelen verminderde niet alleen de verkeersdrukte, maar ook het aantal geclaimde autoschades. In 2020 waren er ongeveer 20% minder claims, wat natuurlijk nog niets zegt over het claimbedrag. In 2020 was alleen in de maanden april, mei en juni het claimbedrag lager dan in 2019. Te verwachten is dat dit patroon zich ook in 2021 heeft voortgezet. En dat ook in dit jaar de verzekeringspremie daardoor toch niet verlaagd zal worden.

Voorkomen van file

Als er iets is dat we van verkeersbeperkende maatregelen hebben opgestoken, dan is het wel dat het heel fijn is als er geen files staan, of in ieder geval een stuk minder. De inzichten die we daardoor hebben opgedaan, zouden gebruikt moeten worden om te voorkomen dat men terug valt in oude gebruiken en problemen. Daarom bepleit de Mobiliteitsalliantie dan ook voor het spreiden van de openingstijden van bijvoorbeeld scholen en andere instellingen. Maar ook dat bedrijven het thuiswerken mogelijk blijven maken, en als de werknemers dan toch naar het werk komen, dat zij flexibele werktijden hebben, zodat niet iedereen gelijktijdig naar zijn werk moet.

Kortom het spreiden van reistijden, werktijden en openingstijden moet de uitweg worden uit het vastlopen van het verkeer na de covid-19 maatregelen. De mobiliteitsalliantie hoopt dat politici, onderwijsbesturen, werkgevers en werknemers op korte termijn stappen zullen gaan zetten.

File
© GettyImages / Atlantide Phototravel

Binnenspiegel

En nog één onderwerp gerelateerd aan Covid-19. Iets dat eerder nooit zou hebben plaatsgevonden. Een verzoek van Motorplatform MotorNL. Om geen mondkapje aan de binnenspiegel tehangen. Het beperkt het zicht dusdanig dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Alles en iedereen kleiner dan een auto (motor, brommer, fiets en voetganger) wordt onzichtbaar voor de bestuurder, verdwijnt achter een mondkapje.

Boetes worden ook uitgedeeld. Niet expliciet tegen mondkapjes die aan binnenspiegels hangen, maar wel als het zicht wordt belemmerd door een onnodig voorwerp. In Nederland bedraagt de boete € 150. Een heel bedrag voor zo’n mondkapje.

Bron: https://www.autoweek.nl/