Automatisch start-stopsysteem defect: oorzaken en kosten op een rij

0
1250
automatisch start-stopsysteem
© GettyImages / Olivier Le Moal

Het automatische start-stopsysteem schakelt de motor automatisch uit als u stopt met rijden terwijl de motor draait. In de regel start het weer zodra u het koppelingspedaal indrukt. Het doel is om zowel het brandstofverbruik als de CO₂-uitstoot te verminderen. Als het start-stopsysteem defect is, moet u dit daarom snel laten repareren. Bekijk hier welke veelvoorkomende oorzaken tot een defect leiden en wat de reparatiekosten zijn.

Automatische start-stop defect of opzettelijk niet werkend?

U hoeft niet per se uit te gaan van een defect als het automatische start-stopsysteem een ​​keer niet werkt. Er zijn gevallen waarin het voertuig door omstandigheden de start-stopfunctie bewust deactiveert. Deze situaties omvatten:

  • hoge of lage buitentemperatuur
  • lage motortemperatuur
  • temperatuur in het interieur die nog niet is bereikt (bijvoorbeeld als de verwarming in de winter aanstaat)
  • voertuig nog steeds in beweging (bijv. uitrollen)
  • bediening van het koppelingspedaal
  • openen van het bestuurdersportier
  • openen van de motorkap
  • actieve parkeerassistent
  • groot wegverloop
  • trekken van een aanhangwagen
  • sterk gedraaide wielen
  • verkeersopstoppingen (bijv. stop-en-rijden in woon-werkverkeer in de stad)
  • lage lading van de accu van de auto
  • remdruk te laag
  • actieve partikelfilterregeneratie

Sowieso werkt het automatische start-stopsysteem de eerste minuten na een koude start niet. Het wordt pas geactiveerd als de motor op bedrijfstemperatuur is.

Mogelijke oorzaken van een defect automatisch start-stopsysteem

Als geen van deze punten verantwoordelijk is voor de storing, dient u het automatische start-stopsysteem te controleren op een defect. Er zijn verschillende oorzaken die hiervoor verantwoordelijk kunnen zijn:

  • Accu van de auto: De accu is defect of heeft te weinig lading.
  • Buitentemperatuursensor: Aangezien de buitentemperatuur bepalend is voor het automatische start-stopsysteem, wordt deze uitgeschakeld als de buitentemperatuursensor niet werkt.
  • Wisselstroomdynamo: Als de wisselstroomdynamo defect is, wordt het opladen van de accu onderbroken en wordt het automatische start-stopsysteem uitgeschakeld.
  • Koelvloeistoftemperatuursensor: Als een defecte sensor de temperatuur niet meer correct registreert, resulteert dit in inconsistente gegevens. Het start-stopsysteem wordt dan onderbroken.
  • Koppelingsschakelaar: De activering van het start-stopsysteem is gerelateerd aan de bediening van het koppelingspedaal. Als de koppelingsschakelaar zijn status niet meer doorgeeft aan de motorregeleenheid, werkt ook het automatische start-stopsysteem niet meer.

Automatisch start-stopsysteem defect: wat zijn de kosten?

De hoogte van de kosten voor de noodzakelijke reparatie hangt voornamelijk af van het defecte onderdeel. De materiaal- en arbeidskosten verschillen per automodel en merk:

Defect onderdeelmateriaalkosten*arbeidskosten*
accu80 tot 250 euro50 tot 200 euro
koppelingsschakelaar25 tot 60 euro40 tot 70 euro
koelvloeistof temperatuur sensor20 tot 60 euro60 tot 120 euro
alternator150 tot 850 euro100 tot 500 euro
buiten temperatuur sensor10 tot 25 euro40 tot 65 euro

Veel van deze reparaties kunt u met een beetje kennis eenvoudig zelf uitvoeren. Dit bespaart u werktijd en stelt u in staat om het automatische start-stopsysteem kosteneffectiever te repareren.

Automatisch start-stopsysteem defect: komt de auto door de APK?

Voor de APK moet in principe het automatische start-stopsysteem functioneren. De fabrikant berekent de impact op de CO₂-emissie in de emissiestreefwaarden. Aan de specificaties kan alleen worden voldaan als deze ook actief is.

Toch controleren veel APK-inspecteurs de functie niet, omdat deze van veel factoren afhangt. Het werkt bijvoorbeeld niet als de motortemperatuur te laag is omdat het voertuig eerder stil heeft gestaan. Mocht de storing echter geconstateerd wordren, dan mag u verwachten dat er een defect in het keuringsrapport wordt vermeld. Dit betekent: Uw voertuig komt niet door de algemene keuring en u moet hem opnieuw aanbieden. Een defect aan het automatische start-stopsysteem kunt u daarom beter in een vroeg stadium laten repareren.

Heeft u een koelvloeistoftemperatuursensor of een alternator nodig om het automatische start-stopsysteem te repareren? De online winkel van Motointegrator biedt u reserveonderdelen van hoge kwaliteit.

*Marktprijzen per 1.1.2023