Redenen voor wieluitlijning en spoorinstelling: Kostenoverzicht

0
249
Wieluitlijning
© GettyImages / RossHelen

In tal van situaties is het belangrijk om de assen van uw auto te laten opmeten en de sporing te laten afstellen. Maar wat  gebeurt er precies bij het uitlijnen van een wiel en in welke gevallen is het aan te raden? In deze blog leest u hoe het werkt en wat de wieluitlijning inhoudt.

Wieluitlijning inclusief spoorinstelling: het proces

Tijdens de wieluitlijning controleert de specialist de chassisgeometrie en zorgt ervoor dat deze overeenkomt met de specificaties van de fabrikant. Vroeger werden de assen optisch gemeten met spiegels. Ook de klassieke wieluitlijninrichtingen, die nog voornamelijk voor oudere voertuigen kunnen worden gebruikt, hebben hun langste tijd gehad. In moderne auto’s wordt de wieluitlijning elektronisch gedaan met behulp van digitale meters. Na controle van de waarden is de chassisgeometrie weer correct ingesteld.

Uitlijning is een onderdeel van de wieluitlijning van een auto. Uw taak is om erachter te komen of de banden precies evenwijdig aan elkaar zijn uitgelijnd. Is dit niet het geval, dan trekt de auto opzij weg. Daarnaast kunnen er kosten ontstaan ​​door een hoger brandstofverbruik en snellere slijtage van onderdelen zoals veren of schokbrekers.

Redenen: Waarom is wieluitlijning nodig?

Veel omstandigheden kunnen leiden tot een onbalans in de asgeometrie of spoor van een auto. Het meten van de as van uw auto is bijzonder belangrijk in deze situaties:

  • U ziet een ongelijkmatig versleten loopvlak van de band.
  • De auto voelt vreemd sponzig aan tijdens het rijden.
  • Het stuur is scheef.
  • De auto trekt tijdens het rijden in een bepaalde richting.
  • U moet verschillende hoeveelheden kracht gebruiken om naar links en rechts te draaien.
  • Zelfs na een klein ongeval kan de asgeometrie verkeerd worden uitgelijnd.
  • Als u uw auto heeft verlaagd, is wieluitlijning met spoorinstelling ook belangrijk.
  • Werkzaamheden aan het lagers of het spoorstangeind kunnen ook wieluitlijning noodzakelijk maken.

Een verkeerd uitgelijnde spoor- of asgeometrie is vaak het gevolg van onzorgvuldig rijden over hobbels of grotere kuilen. Zelfs een onverwachte kennismaking met de stoeprand kan hiertoe leiden.

Wieluitlijning: werkplaats of doe het zelf?

De eenvoudigste manier is om de wieluitlijning van uw auto in een gespecialiseerde werkplaats te laten uitvoeren. De specialisten beschikken over de benodigde wieluitlijnapparatuur om de diagnose snel te kunnen stellen. Moderne elektronische meetapparatuur geeft direct aan welke maatregelen moeten worden genomen om de asgeometrie te corrigeren.

In principe kunt u de wieluitlijning echter zelf uitvoeren, in ieder geval ongeveer. Om dit te doen, plaatst u uw auto op een vlakke ondergrond, zet u het stuur recht en maakt u het vast. Met een touwtje aan het profiel van de achterwielen kunt u bepalen of de baan vervormd is. Als het spoor niet nul is, kunt u deze afstellen door aan de schroefdraad van het spoorstangeind te draaien.

Duur en kosten wieluitlijning

Het is echter vaak niet de moeite waard om zelf aan de asgeometrie te sleutelen. Het is verrassend goedkoop om het in de werkplaats te laten doen en het is snel klaar. Het duurt vaak maar 15 tot 30 minuten. Met spoorinstelling kan het tot een uur duren. Kiest u voor een elektronische 3D wieluitlijning, dan beginnen de kosten al vanaf 30 euro*. Lasermeting is iets duurder. Wieluitlijning kost meestal tussen de 30 en 120 euro*.

Als de specialist dan de asgeometrie of spoorbreedte moet aanpassen, zijn er extra kosten voor wieluitlijning. Afhankelijk van de inspanning variëren deze meestal van 70 tot 140 euro*.

Zijn uw banden al aan één kant versleten door een verkeerd uitgelijnde as? Bestel hoogwaardige vervangingsbanden bij Motointegrator en bespaar dankzij lage prijzen voor populaire merken.

*Marktprijzen vanaf 1.1.2023