Audi S tronic – automaat met dubbele koppeling

0
4564
Versnellingsbak
© GettyImages / scanrail

Audi rust zijn modellen sinds 2005 uit met S tronic. De automatische transmissie met dubbele koppeling combineert alle voordelen van automatische transmissies met die van handgeschakelde transmissies: Voor de bestuurder betekent dit maximaal comfort.

Wat is S tronic precies?

De S tronic is een automatische transmissie met dubbele koppeling. Audi bouwt deze transmissie sinds 2005 in zijn modellen in; voordien heette de transmissie DSG. Het bijzondere aan deze transmissie is dat de bestuurder zelf beslist of hij of zij met een automaat wil rijden of handmatig wil schakelen. Beide zijn mogelijk. De “S” staat voor de sportieve modus: in deze modus zijn snelle rem-acceleratiewisselingen harmonieus en dynamisch mogelijk zonder onderbreking van de trekkracht. Audi biedt de dual-clutch transmissie emti zeven en met acht versnellingen.

Hoe werkt S tronic?

Eén transmissie, twee koppelingen: Dat klinkt technisch opwindend. En dat is precies wat Audi’s S tronic is. Twee hoofdassen zijn via een oneven en een even aantal tandwielen verbonden met de respectieve koppeling (twee meerplatenkoppelingen). Daaraan is dan weer de eigenlijke tandwielkastconstructie bevestigd. Strikt genomen bestaat de 7-traps S tronic (8-traps is ook mogelijk) uit twee subtransmissies die permanent actief zijn. Bij elke ingeschakelde versnelling analyseert de elektrische regeleenheid van de transmissie de signalen die door de verschillende sensoren worden doorgegeven. Intussen moet de keuze van de versnelling op de tweede transmissieas worden geactiveerd. Wilt u overschakelen naar de manuele mode? Geen probleem: u duwt de keuzehendel in de uitsparing of gebruikt hiervoor de schakelpaddles.

Waarom S tronic?

S tronic is even efficiënt en sportief als een handgeschakelde versnellingsbak, als dat is wat u wilt. Tegelijkertijd kunt u rekenen op het comfort van een automatische transmissie. De transmissie schakelt in principe snel, dus u voelt geen onderbreking van de tractie. Dit is ideaal voor een harmonieuze en zeer dynamische acceleratie. Hoe werkt het precies?

Een voorbeeld illustreert hoe het werkt. U rijdt in de derde versnelling en geeft gas. De versnelling wordt door de sensoren gedetecteerd, de tweede versnelling schakelt automatisch de vierde versnelling in. Als u nu met de hand naar de vierde versnelling schakelt, schakelt u technisch gezien geen hogere versnelling in, maar schakelt u slechts naar de andere koppeling. Een opent, een sluit, alles binnen een paar honderdsten van een seconde. Dit gaat gepaard met twee afzonderlijke oliebegrotingen: De dubbele koppeling, de mechatronische module en de oliepomp zijn gecombineerd in één oliecircuit. De wielstellen, het middendifferentieel en het voorasdifferentieel daarentegen worden in een afzonderlijk oliecircuit gevoed. Er zijn hier geen compromissen wat het smeermiddel betreft, alle componenten zijn perfect geleverd.

Is er een verschil tussen DSG en S tronic?

De twee transmissies zijn identiek. DSG is de handgeschakelde versnellingsbak met dubbele koppeling van de Volkswagen Groep, terwijl hetzelfde onderdeel bij Audi S tronic wordt genoemd. Beide transmissies bestaan eigenlijk uit twee deelversnellingsbakken die automatisch schakelen mogelijk maken. Dit gebeurt zonder de tractie te onderbreken, waardoor de transmissies een dynamische en harmonieuze acceleratie garanderen. Tot 2005 heette de versnellingsbak in alle Audi-modellen overigens ook DSG, pas daarna werd hij S tronic genoemd. S tronic wordt geïnstalleerd als een transmissie met zeven of acht versnellingen.

Audi S tronic
© GettyImages / Don Mason

Hoe rijdt u een Audi S tronic?

S tronic is een automatische transmissie en een handgeschakelde transmissie in één. U start en blijft in de D-stand tot de vierde versnelling. Dan schakelt u over naar de S-stand. Uw auto ontwikkelt een opmerkelijk temperament met S tronic. Hoewel de D-stand nogal zuinig is afgesteld en goed geschikt is om te cruisen, is hij vooral in de winter en in de stad een echte verademing. De S-stand daarentegen is een plezier bij toerentallen boven de 2000. Snelle wisselingen tussen remmen en optrekken zijn echt leuk in de S-stand – hoewel de “S” natuurlijk niet voor “fun” staat … Als u soepel met de hand kunt schakelen, kunt u dat natuurlijk ook goed met een handgeschakelde versnellingsbak.

Wat betekent “S” voor automatische versnellingsbak?

Als u handmatig schakelt, hoeft u zich niet druk te maken over cryptische afkortingen. Met de automatische transmissie ligt dat anders, en dat is de Audi S tronic. Zoals bij elke automatische transmissie staat N voor neutraal, D voor Drive (goed voor cruisen en ontspannen rijden met een hoog rendement) en S voor sportieve bediening. Dus hoge toerentallen en een navenant hoorbare motor zijn volkomen normaal en zelfs wenselijk in de S-stand.

Zijn er problemen bekend met de S tronic?

Elke transmissie heeft vroeg of laat problemen, en de S tronic is geen uitzondering. Aangezien Audi’s dubbelkoppeling transmissies sinds 2005 in bijna alle hogere klasse en sportieve modellen zijn ingebouwd, hebben garages al ervaring met de transmissies en kennen ze de gebruikelijke problemen. De S tronic transmissies met zeven of acht versnellingen zijn in deze modellen te vinden:

A1, A3 tot A8

SUV-modellen Q2, Q3, Q5 en Q7

Sportmodellen TT en R8

Bestuurders van Audi S tronic modellen merken relatief vaak dat de koppeling bij langzaam rijden schokkerig of stotterend werkt. Schommelingen in het motortoerental komen ook vaak voor. De Audi TDI-modellen met 3.0 V6-motor (achttraps S tronic) vertonen vaak een startzwakte. Deze problemen zijn vaak al kort na de levering van de nieuwe auto’s merkbaar en hebben niets te maken met een hogere kilometerstand. Een software-update zal de problemen in sommige gevallen oplossen, maar niet altijd.

Hoeveel kost een reparatie?

Schade aan versnellingsbakken is een kostbare aangelegenheid als het buiten de garantieperiode valt. Als de koppelingsplaten zijn doorgebrand of de mechatronische regeleenheid is uitgevallen, moet de S tronic meestal volledig worden gereviseerd. En dat kost meestal tussen de 3.000 en 5.000 euro. U kunt schade voorkomen door de onderhoudsintervallen in acht te nemen en de transmissie regelmatig te laten onderhouden.

Waarom Audi S tronic transmissies onderhouden?

Transmissies hebben zorg nodig, en de transmissie krijgt deze zorg tijdens de onderhoudsbeurt. In de regel wordt de transmissieolie ververst en installeert de garage vaak een nieuw filter en een nieuwe afdichtring. Dit moet ongeveer na elke 60.000 kilometer gebeuren. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de versnellingsbakolie niet alleen nodig als smeermiddel. De olie koelt ook de afzonderlijke onderdelen – en zo voorkomt regelmatig onderhoud schade aan de versnellingsbak.

Een versnellingsbakspoeling kan ook nuttig zijn. De specialist in de garage zal dit echter op individuele basis beslissen. Het is belangrijk om te praten: Indien u reeds klachten heeft of op de hoogte bent van problemen, zal het gemakkelijker zijn de nodige maatregelen te nemen. Schokken bij het starten en te laat opschakelen, vreemde trillingen en soortgelijke problemen kunnen in een gedetailleerde foutdiagnose worden opgehelderd. Als het verversen van de transmissieolie en een grondige spoeling niet volstaan, kan het zijn dat u een onderdeel moet laten vervangen. Dus waarom de versnellingsbak spoelen? Wanneer de olie wordt afgetapt, blijven resten van slijtage en vuil vastzitten in delen van de versnellingsbak (behuizing of koppelomvormer). Tijdens een spoeling reinigt de garage de versnellingsbak volledig. De speciale oliespoelingapparaten werken met reinigingsmiddelen die zowel vuil als olieresten verwijderen. Pas dan wordt de nieuwe transmissieolie bijgevuld.

Hoe ververst u zelf de olie in de Audi S tronic?

In het ideale geval doet niemand het zelf, maar laat u de transmissie onderhouden door een gespecialiseerde garage. Ervaren hobby-monteurs die over het nodige speciale gereedschap beschikken, kunnen het echter ook zelf doen. Een zuivere olieverversing is mogelijk. Niemand doet het spoelen van de versnellingsbak echter zelf thuis, en uiteindelijk is ook de verwijdering van de gebruikte olie een belangrijk punt. Het is beter om de versnellingsbakolie in een garage te laten verversen!