Wanneer moet u slijtage-onderdelen vervangen?

0
2225
Slijtage-onderdelen
© AdobeStock / nosorogua

Wat zijn slijtage-onderdelen?

Bij een ontmoeting met vrienden is er vaak een moment waarop het gesprek over auto’s begint. Dan begint de discussie over brandstofverbruik en rijtijden. Van tijd tot tijd komen ook reparaties en het vervangen van versleten of beschadigde slijtage-onderdelen aan bod. Dan kunnen we uitzoeken van wie we beter geen auto’s kunnen kopen. Het is niet sinds vandaag bekend dat het het beste is om een ​​nieuwe auto 8 jaar na aankoop naar de dealer te rijden. Eén van de grootste fouten is het verkopen van de auto na 3-5 jaar. Uiteraard worden die gevallen buiten beschouwing gelaten waarin zoveel wordt verdiend dat een waardeverlies van 50% geen indruk maakt.

Om de operationele kosten te beperken, moet u serviceactiviteiten zorgvuldig plannen. Welke elementen worden als slijtagedelen beschouwd? Banden, remschijven en -trommels, remblokken en -schoenen, alle filters, bedrijfsvloeistoffen, schokdempers, veren, stuur en alle eindstukken van de ophanging en stuurinrichting, gewrichten en aandrijfassen, de koppeling en de motoraccessoires. Het merendeel hiervan kan de hele levensduur zonder vervanging meegaan, maar sommige moeten regelmatig worden vervangen.

Zijn banden aan slijtage onderhevig?

Banden
© AdobeStock / m.mphoto

Wielen en banden zijn ook slijtagedelen en moeten daarom regelmatig worden gecontroleerd. Hoewel de wet een ondergrens van 1,6 millimeter voorschrijft voor de profieldiepte van banden, zou je idealiter niet minder dan drie millimeter profieldiepte moeten bereiken. Bovendien moet u de bandenspanning minstens één keer per maand controleren. U zou denken dat banden die maar een paar jaar in de garage hebben gestaan ​​zo goed als nieuw zijn. Maar nee, waarschuwt de ANWB. Want banden verouderen zelfs zonder ooit in gebruik te zijn geweest. Daarom: banden die ouder zijn dan acht jaar mag u niet gebruiken.

Welke elementen zijn slijtage-onderdelen?

In het begin lijkt het misschien niet zo belangrijk dat de ruitenwisser op sommige plaatsen niet meer goed veegt. Maar op de lange termijn bij hevige regen wordt het zicht erg bemoeilijkt en dit belast de concentratie van de bestuurder aanzienlijk. Dus als de wisserbladen poreuze plekken hebben of simpelweg niet meer goed vegen, moet er zeker een nieuwe set ruitenwissers worden gevonden. Controleer ook regelmatig de afveegvloeistof. En vergeet natuurlijk de de-icer in de winter niet!

Remsysteem

Een goed werkend remsysteem kan zelfs 100.000 km doorstaan ​​zonder de onderdelen te hoeven vervangen. Veel hangt af van de rijstijl en de bedrijfsomstandigheden van de auto. Wanneer moeten remschijven en -blokken worden vervangen? Als ze versleten zijn. Hoe kan dit worden bepaald? Visueel natuurlijk door de dikte van de remblokken, maar ook bij het remmen wanneer er fading – de oververhitting van het systeem – optreedt, wat te merken is aan het gebrul van de voorwielen. Het is de moeite waard om de remklauwen te bekijken of ze vuil zijn en of de voeringen schuren. De klant in de garage krijgt vaak te horen dat de remblokken het tot de volgende keuring volhouden en u ze pas dan moet vervangen. Het is geen goede strategie.

Mechanische schade

Tegenwoordig rijden veel auto’s 30.000 km tussen de inspecties door, wat vaak twee jaar gebruik betekent. Het is misschien beter om te wachten tot de remmen zelf aangeven dat u ze moet vervangen. Dit kan door het piepen door de speciale constructie van de blokken of door de verlichting van het controlelampje op het dashboard. We mogen niet vergeten de stofkappen van de remzuigers in de remklauw en de geleidekappen te controleren. Als mechanische schade zichtbaar is, moet u deze onderdelen onmiddellijk vervangen.

Filters en bedrijfsvloeistoffen

De filters en bedrijfsvloeistoffen moeten worden vervangen volgens de door de voertuigfabrikant voorgeschreven intervallen. De desbetreffende passages in de gebruiksaanwijzing moeten echter in acht worden genomen. Er staat dat het interval tussen wisselingen met de helft moet worden verkort als u de auto onder “moeilijke omstandigheden” gebruikt. Wat zijn “moeilijke omstandigheden”? Dit zijn bijvoorbeeld uitstapjes in de stad. Als we naar het werk rijden, leggen we meestal afstanden af ​​die niet groter zijn dan 10-15 km, wat niet voldoende is om bijvoorbeeld alle mechanismen in de winter goed op te warmen. Daarom is het – afgezien van al het andere – de moeite waard om de olie, het oliefilter en het luchtfilter vaker te verwisselen.

Vaker vervangen van filters

In tegenstelling tot wat de fabrikant verzekert; dat het cabineluchtfilter bijvoorbeeld 60.000 km kan doorstaan, is het beter om het twee keer per jaar te vervangen. In de herfst en in het voorjaar. Dit is niet duur en zorgt voor de effectiviteit van de airconditioning en ventilatie. Het vaker vervangen van het luchtfilter heeft ook invloed op de kleinere kans op storingen in de flowmeter.

De koppeling

De koppeling verslijt ook langzaam en geeft geen duidelijke signalen dat het op het punt staat te eindigen. Het helpt hier om in een andere auto te rijden. Dan kan worden aangetoond dat we nu pas merken dat er iets mis is.

Een lichte slip

De eerste symptomen kunnen zijn: een lichte slip van de koppeling in de laatste versnelling of moeilijker schakelen naar de eerste versnelling of achteruit. De motoraccessoires slijten niet in verhouding tot de afgelegde kilometers. Hier zijn de motoruren belangrijker. De alternator verslijt zelfs als we met ingeschakelde motor in de file staan. Frequent starten en rijden over korte afstanden hebben invloed op de slijtage van de starter. De driefasige alternator gaat meestal verrassend kapot. Het controlelampje licht op en informeert ons dat vanaf nu de accu de enige krachtbron in ons voertuig is. Dat maakt het leven moeilijk.

Borstelslijtage

Als de oorzaak van het niet opladen de borstelslijtage is, kan een lichte tik op de alernator tijdelijke verlichting bieden. Als hij begint op te laden, zijn versleten borstels de oorzaak van de storing. Anders kan andere schade of een storing in de spanningsregeling de oorzaak zijn. Er komen ook storingen in de poelie voor, die tegenwoordig bestaat uit twee stalen elementen die zijn verbonden met gevulkaniseerd rubber. Dit betekent dat er geen trillingen zijn. Dergelijke schijven kunnen echter uit elkaar vallen. Dit is vergelijkbaar in het geval van de starter. Als u na het omdraaien van de sleutel een enkele klop hoort, dan zijn de borstels zeker versleten. Nogmaals, een lichte tik op de starter kan helpen.

Automaat

Als dit geklop niet te horen is, kan het een probleem zijn met de zogenaamde automaat. Een ratelen betekent een te hoge spanningsval bij het starten en dit kunt u in verband brengen met een storing van het laadsysteem of de accu.

Hoe vaak moet u vloeistoffen controleren?

Slijtage-onderdelen
© AdobeStock / Kadmy

Naast de auto-onderdelen zitten er natuurlijk nog andere dingen in de auto die u regelmatig moet nakijken en vervangen. Bijvoorbeeld de remvloeistof en de motorolie. Dit moet iets eerder vernieuwd worden, afhankelijk van de kilometerstand van het voertuig. In het onderhoudsboekje of op het notitieblok in de motorruimte vindt u informatie over de bijbehorende vervaldatum. De koelvloeistof moet om de vijf jaar worden ververst en de remvloeistof om de twee jaar. Dit zijn twee werkzaamheden die bijna niemand uitvoert, maar die vanuit het oogpunt van onze veiligheid en probleemloze werking erg belangrijk zijn.