De verkeerde brandstof getankt – Wat nu?

0
386
Benzinestation brandstof
© RGtimeline / Shutterstock

Wat gebeurt er als u de verkeerde brandstof tankt?

In ieder geval mag u niet verder rijden om motorschade of schade aan het injectiesysteem te voorkomen. De verkeerde brandstof opzuigen met de mond en een slang wordt niet aanbevolen. Het risico van inslikken van brandstof is te groot, wat een groot gezondheidsrisico met zich meebrengt. Een beter alternatief is het gebruik van een speciale zuigpomp voor brandstof, die beschikbaar is voor handbediening of in een elektrische uitvoering. Er zijn echter enkele veiligheidsregels die in acht moeten worden genomen. Zorg voor een goede ventilatie. Daarnaast dient u gebruik te maken van een voldoende grote opvangbak. Het behoeft geen betoog dat er in de omgeving geen open vuur of roken is toegestaan. Onderweg de verkeerde brandstof wegpompen is echter meestal niet haalbaar. In de meeste gevallen moet u het voertuig slepen en de verkeerde benzine in een garage laten wegpompen voordat u nieuwe brandstof toevoegt.

Brandstof – wat zijn de gevolgen van verkeerd tanken?

De variant van het tanken van diesel in een benzineauto komt veel minder vaak voor. Omdat de dieselpompsproeiers breder zijn dan de vulopeningen van de benzinemotor. Dus als het mondstuk niet past, heb je de verkeerde brandstof. Voor een benzine voertuig als voor de oude dieselmotoren geldt hetzelfde; als er een kleine hoeveelheid is bijgetankt, kunnen chauffeurs voorzichtig verder rijden. Als de hoeveelheid meer dan vijf procent van de tank is, moet het mengsel worden afgezogen om schade aan het injectiesysteem te voorkomen. Een reparatie kan enkele duizenden euro’s kosten, dus het is raadzaam om niet alleen op te letten tijdens het rijden, maar ook bij het tanken.

Is het mogelijk om diesel te tanken in plaats van benzine?

Brandstof
© Shutterstock / Mut Hardman

De meeste voertuigen kunnen worden gestart nadat ze verkeerd hebben getankt, omdat er nog voldoende juiste brandstof in de brandstofleidingen zit. Benzine- en dieselmotoren verschillen echter fundamenteel van elkaar. Bij een benzinemotor wordt de brandstof ontstoken met behulp van bougies, terwijl bij een dieselmotor alleen al door de hoge druk in de cilinder (compressie) de dieselbrandstof zelf ontbrandt. Dienovereenkomstig zal de benzinemotor waarschijnlijk veel eerder afslaan omdat de bougies de brandstof niet kunnen ontsteken. Dieselbrandstof heeft een veel hoger vlampunt dan benzine. De motor zal afslaan en in veel gevallen zal ernstige motorschade niet eens optreden. Dit ziet er echter een beetje anders uit, als u per ongeluk een dieselvoertuig tankt met premium benzine. De hoge compressiedruk in de dieselmotor maakt het mogelijk benzine te ontsteken, waardoor de motor even kan draaien. De brandstof ontsteekt veel eerder dan bij dieselbrandstof het geval is.