Trommel- en schijfremmen in vergelijking: welk systeem is het beste?

0
4500
Trommelrem
© Shutterstock / Iaroslav Neliubov
Veel auto’s gebruiken nog steeds zowel trommel- als schijfremmen. Wat zijn de verschillen en welk remsysteem is een betere keuze?

Een paar decennia geleden werden bijna uitsluitend trommelremmen gebruikt in voertuigen, maar deze taak wordt nu uitgevoerd door schijfremmen. In principe rijst natuurlijk de vraag hoe beide remsystemen werken en waar de voor- en nadelen liggen.

Eenvoudig en bewezen: De trommelrem

Trommelremmen zijn eenvoudige wrijvingsremmen. De trommel zelf is gemakkelijk te herkennen vooral op motoren; Het is gewoon een grote wielnaaf. De trommel voor een auto is op dezelfde manier ontworpen, maar is minder zichtbaar vanwege de velgen die op de wielnaaf zijn gemonteerd. In de trommel bevinden zich twee remschoenen, die zijn voorzien van een remblok. Tijdens het remproces worden deze twee remschoenen nu van binnenuit op de trommel gedrukt. In het geval van motoren en klassieke auto’s gebeurt dit meestal puur mechanisch via een kabel, nieuwere constructies werken hydraulisch.

Voordelen

Eén van de voordelen van het systeem is het feit dat relatief lage bedieningskrachten nodig zijn vanwege de interne versterking. Interne versterking is het effect dat het wiel op het remblok wordt ondersteund. Een deel van de draaikrachten wordt dus geabsorbeerd door de bevestiging van het remblok, zodat het pedaal of de remhendel minder sterk ingedrukt moet worden. Bovendien heeft de trommelrem het voordeel dat deze beschermd is tegen weersinvloeden. Nattigheid of slib verminderen de remprestaties niet. In tegenstelling tot de schijfrem nestelt het agressieve remstof zich niet op de velgen.

Tijdrovende vervanging van remblokken

Schijfrem
© Shutterstock / Dmitry Kalinovsky

Een van de nadelen van het systeem is dat het vervangen van de remblokken relatief veel tijd in beslag neemt – je moet de trommel openen om dit te doen. Als de remblokken niet gelijkmatig worden aangetrokken, varieert het remeffect sterk. Het typische gevolg hiervan is “slippen”, d.w.z. dat de auto tijdens het remmen van de baan raakt. Omdat de warmteafvoer relatief problematisch is, zijn trommelremmen ook vatbaar voor zogenaamde fading. Dit is een vermindering van het remeffect wanneer het remmen meerdere malen wordt herhaald. Enkele decennia geleden was het dan ook gebruikelijk om bij bergafwaarts rijden pauzes in te lassen om de remmen weer te laten afkoelen

Schijfrem: Goed doseerbaar – zelfs bij zware belastingen

De schijfrem heeft ook een relatief eenvoudig ontwerp: de remschijf van staal of keramiek is gemonteerd op de wielnaaf, de remklauw bevat de remblokken. De remblokken drukken als een tang op de schijf, wat een hoge remvertraging veroorzaakt. Een schijfrem wordt meestal hydraulisch toegepast in personenauto’s door zuigers uit de remklauwen te duwen tijdens het remproces. In vrachtwagens worden deze remzuigers echter pneumatisch bediend, d.w.z. met perslucht. Een bijzonder kenmerk zijn de zogenaamde interne geventileerde schijfremmen. Hier is de schijf hol van binnen, zodat warmteafvoer gemakkelijker is. In principe kan een schijfrem overtuigen door een uitstekende vertraging en vooral in vergelijking met de trommelrem ook een goed doseervermogen. De in principe enigszins grotere bedieningskrachten worden gecompenseerd door een rembekrachtiger. Fading is voor de schijfrem even onbekend als een ongelijkmatig remeffect.

Schijfrem niet zonder nadelen

Toch heeft dit systeem ook nadelen: Bij hoge luchtvochtigheid kan de vertraging merkbaar lager zijn wanneer voor het eerst wordt geremd. Bovendien is het hydraulische remsysteem niet direct gevoeliger, maar onderhoudsintensiever. Naast het verwisselen van remvloeistof, wat meestal om de twee jaar nodig is, kunnen de remzuigers ook in de remklauw vastlopen. De revisie is een zaak voor de specialist, hetzelfde geldt in het geval van lekkages of het vervangen van poreuze remleidingen. De schijfrem is ook iets duurder in onderhoud omdat naast de remblokken de remschijven vroeg of laat vervangen moeten worden. De voordelen wegen echter ongetwijfeld op tegen de nadelen, zodat de schijfrem nu grotendeels standaard is.