Steenslag repareren / voorruit vervangen: reparatie en kosten

0
1702
Steenslag
© Denis Rozhnovsky / Shutterstock

Steenslag in de voorruit is snel gebeurd. Rollend gruis in de winter, modderige landwegen of een zwaar beladen bouwplaatsvrachtwagen zijn slechts enkele van de vele risicobronnen. De schade door steentjes tijdelijk repareren is in principe geen probleem met een geschikte set. Maar: pak deze reparatie snel aan. Kleine schade kan binnen enkele seconden uitgroeien tot een grote scheur. Een kuil of een verandering in temperatuur is hier voldoende.

Steenslag in de voorruit gaat u veel veiliger aan als u rechtstreeks naar een gespecialiseerde garage rijdt. Afhankelijk van de soort schade moet u mogelijk de hele voorruit vervangen. Wanneer is dit het geval? Wat zijn de gevolgen van steenslag in de voorruit? Vergoedt de omniumverzekering de steenslagschade? Deze en vele andere vragen over “steenslag repareren” beantwoorden we in deze blog.

Steenslag zelf repareren: Eerste stappen

Vooralsnog kunt u de schade zelf repareren, ook als ze in het zichtveld zijn. Hiervoor is een zogenaamde schijfpleister, die verkrijgbaar is als steenslagreparatiesets, voldoende. Als u geen pleister bij de hand hebt, is een strook doorzichtige tape voldoende. Het maskeren van de steenslag voorkomt dat de scheur zich uitbreidt. De kans dat u de schade op lange termijn kan repareren, neemt aanzienlijk toe. Ook voorkomt u het binnendringen van vuil en vocht en beschermt u uw ruitenwissers.

Denk eraan om deze schade zo snel mogelijk te herstellen. Kleine pitjes in de voorruit kan binnen enkele seconden uitgroeien tot een grote barst. Uw veiligheid – maar ook die van de passagiers en andere weggebruikers – komt vanaf dit moment in gevaar.

Laat de steenslag direct beoordelen door een deskundige. Hier wordt duidelijk of u de schade vakkundig moet laten repareren of dat u de voorruit geheel vervangen moet.

Steenslag negeren in de voorruit…

… is een zeer kortzichtige manier om met dit probleem om te gaan. We raden het absoluut af. Enerzijds neemt de kans met elke minuut toe dat de schade verandert in een grootschalige scheur. Het repareren van de schade is vanaf dat moment niet meer mogelijk. In dit geval moet u de voorruit vervangen.

Steenslag in het gezichtsveld repareren: toegestaan ​​of verboden?

Volgens de verkeersregels is het repareren van steenslag in het gezichtsveld niet toegestaan. In dit geval moet u de complete voorruit vervangen. Kleine steenslag in de voorruit kunt u zeker repareren. Dit is toegestaan ​​als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

– De steenslag bevindt zich niet in het gezichtsveld van de bestuurder.
– Het trefpunt bevindt zich meer dan 10 cm van de rand van de ruit.
– De steenslag is maximaal zo groot als een 2-euromunt.
– Er zijn geen scheuren ontstaan ​​door de schade die zich over de voorruit uitstrekken.
– De steenslag heeft alleen de eerste glaslaag beschadigd. Tussenfilm en binnenruit worden niet aangetast.

Belangrijk: Als slechts één van deze punten niet van toepassing is, moet de voorruit worden vervangen. Dit geldt ook als niet zeker is of de schade in de voorruit met succes kan worden gerepareerd.

Niet elke steenslagreparatie is succesvol. Als de voorruit na de reparatie vervangen moet worden, dient vooraf duidelijk te zijn wie welk deel van de kosten draagt.

Houd er ook rekening mee dat u camerasystemen in de voorruit na vervanging opnieuw moet kalibreren. Zoals bijvoorbeeld de rijbaanassistent of een verkeersbordherkenning –

Steenslagreparatie: wanneer geldt de verzekering?

Als u allrisk verzekerd bent, kunt u deze kosten misschien verhalen op de autoverzekering. Als u een WA- of beperkte cascoverzekering hebt, moet u de kosten van het repareren van de steenslag zelf betalen. Sommige verzekeraars bieden reparatie van steenslagschade alleen als extra onderdeel aan. Als u de voorruit moet vervangen, betaalt u eigen risico. Vergeet niet om de schade aan de verzekeringsmaatschappij te melden voordat u deze repareert. Sommige verzekeringsmaatschappijen geven aan welke garages steenslag mogen repareren.

Steenslag repareren: kosten en geschiedenis

In principe is het repareren van steenslag geen probleem. Er zijn echter speciaal gereedschap en een speciale hars vereist. Het is daarom niet mogelijk om ​​steenslag in de voorruit zelf te repareren. Het inslagpunt wordt eerst gereinigd en bewerkt totdat de speciale hars volledig in de steenslag kan doordringen. De hars wordt vervolgens uitgehard met UV-straling. Het repareren van een steenslag duurt maximaal 30 minuten. En u kunt direct na de reparatie weer verder rijden.

Op Motointegrator vindt u tal van auto-onderdelen die zorgen voor goed zicht en veilig rijden: van ruitenwissers tot head-up displays voor op de voorruit.