De geschiedenis van carpoolen, illegale taxi’s en ritten delen

0
454
Carpoolen
© GettyImages / South_agency

Het woord “carpoolen” roept meestal beelden op uit de jaren zeventig: tankstations die waarschuwen voor “Geen gas”, lijnen bij de pomp en broeken met wijde pijpen. Voor veel mensen doet carpoolen denken aan ideeën die onder hetzelfde hokje kunnen worden geschaard als het lager zetten van de thermostaat.

Maar de geschiedenis van carpoolen gaat bijna zo ver terug als de uitvinding van de auto zelf.

Recessie en carpoolen

Een recessie maakt de mens keer op keer creatief. De recessie zoals in de VS aan het eind van de jaren 1914, deed autobezitters er toe overgaan om hun stoelen aan te bieden: de illegale taxi deed zijn intrede en werd een rage. Natuurlijk liet wetgeving niet lang op zich wachten. En in 1918 slaagde men erin het delen van de rit of carpoolen met 90% te laten afnemen. De populariteit van auto delen is overgeleverd aan het overheidsbeleid.

Tweede Wereldoorlog en carpoolen

En toen was daar de Tweede Wereldoorlog en moest men, ook weer in de VS, alle middelen sparen voor de oorlogsinspanning. De regering en de olie-industrie zetten samen een advertentiecampagne van 8 miljoen dollar op (ongeveer 100 miljoen dollar in de dollars van vandaag). Dit met het doel om chauffeurs ertoe aan te zetten passagiers mee te nemen. Het is deze advertentiecampagne die verantwoordelijk is voor de beroemde poster “Als je alleen rijdt, rijd je met Hitler”. En daarop is natuurlijk de hedendaagse versie zó te verzinnen….

Consumptiegewoonten

Opmerkelijk is dat dit carpoolen werd gepromoot in samenwerking met olie- en autobedrijven. Het partnerschap tussen de particuliere industrie en de overheid, samen met de substantiële advertentiecampagne en het gevoel van nationale noodtoestand, bleek buitengewoon effectief in het veranderen van de consumptiegewoonten.

Hulpbronnen, autoloze zondagen en carpoolen

Het carpoolen werd een stuk minder, toen het behoud van hulpbronnen minder werd benadrukt in de naoorlogse hoogconjunctuur. Hoewel er in 1956 en 1957 autoloze zondagen werden ingevoerd vanwege een oliecrisis. En ook in het begin van 1973 werden er autoloze-zondagen ingesteld vanwege de oliecrisis.

Internationaal Energie Agentschap (IEA)

En op dit moment wil het Internationaal Energie Agentschap (IEA) drastische maatregelen invoeren om het wereldwijde olieverbruik te verminderen. Eén van de maatregelen die zij voorstellen is: carpoolen.

Voordelen carpoolen

Carpoolen ziet men vaak ook als een oplossing voor het fileprobleem. Daarnaast zijn er milieuvoordelen, zoals minder stikstofuitstoot door delen van het aantal kilometers. En het is natuurlijk een stuk goedkoper om de kosten van een auto te delen dan om die zelf te dragen.

Ride Share
© GettyImages / Tero Vesalainen

Gat in de markt

Ondernemers springen nu in het gat. Verschillende nieuwe websites maken gebruik van sociale netwerktechnologie. Dat stelt individuen in staat om veel eenvoudiger ritten met anderen te delen dan in voorgaande jaren.

Verbonden

De komst van smartphones, die eigenlijk iedereen altijd bij de hand heeft, stellen start-ups in staat om smartphone-apps te leveren die chauffeurs in een oogwenk met passagiers verbinden. De extra flexibiliteit die de moderne informatietechnologie biedt, maakt carpoolen levensvatbaarder dan ooit tevoren.

En hoewel de steun van grote bedrijven en de overheid er (nog) niet is, die normaal gesproken gepaard gaan met carpool-hausses, kan de combinatie van economische recessie, stijgende olieprijzen en technologische vooruitgang voldoende zijn om een ​​nieuw tijdperk van carpoolen op zichzelf in te luiden. We hebben waarschijnlijk al de beste mix van factoren om carpoolen weer populair te laten worden.