Runflat-banden – wat automobilisten moeten weten over lekvrije banden

0
5806
Runflat banden
© GettyImages / Charles O'Rear

Runflat-banden zijn er al zo’n 25 jaar. Toch weten de meeste automobilisten niet dat hun voertuig op deze banden over de weg rolt. In de volgende gids leest u hoe u runflatbanden herkent en wat u over deze speciale banden moet weten.

Wat is een runflat band?

Runflat-banden zijn autobanden met runflat-eigenschappen. Met een runflatband kunt u nog steeds rijden, ook al is de band door een beschadiging volledig leeggelopen. De run-flat eigenschappen worden bereikt door een speciale bandconstructie. Er zijn momenteel twee verschillende runflat-systemen beschikbaar.

Runflat-banden – twee technologieën voor meer veiligheid

Runflat-banden worden aangeboden met twee verschillende constructieprincipes. De meeste runflat banden zijn uitgerust met versterkte zijwanden. Deze versteviging zorgt ervoor dat de band min of meer in vorm blijft bij spanningsverlies. Zelfs als de bandenspanning door een beschadiging tot nul daalt, blijven de zijwanden stabiel. Bij een normale band zouden de zijwanden zeer sterk naar buiten uitstulpen. Tijdens het rijden warmt het materiaal door de sterke vervormingen zo sterk op dat de band al na enkele kilometers volledig vernield zou zijn. Bovendien bestaat bij een lekke band altijd het gevaar dat de band tijdens het rijden van de velg springt.

Versterkte zijwanden

De versterkte zijwanden van runflat banden voorkomen dit. Met een runflat-band kunt u ongeveer 150 km blijven rijden tegen een maximumsnelheid van 80 km per uur zonder bang te hoeven zijn dat de band kapot gaat of van de velg loopt. Uit tests is gebleken dat runflatbanden onder optimale omstandigheden zelfs een nieuwe rit van ongeveer 2.000 km kunnen overleven.

Ontwikkelaar

Michelin heeft een ander runflat systeem ontwikkeld. Dit runflat systeem heet PAX. Bij deze runflat banden wordt een massieve steunring op de velg gemonteerd. Als de band lucht verliest, rust het loopvlak op deze steunring, zodat de zijwanden slechts licht worden samengedrukt. Ook met deze banden kunt u zonder problemen doorrijden naar de volgende garage. In principe is de functie van beide technologieën dus identiek. De bandenfabrikant Continental markeert banden met een steunring met de afkorting CSR voor Conti Support Ring.

Runflat-banden
© GettyImages / webphotographeer

Hoe herkent u een runflat band?

Uiterlijk verschillen runflatbanden slechts weinig van normale banden zonder runflat-eigenschappen. Op de zijwanden van de banden vindt u lettercombinaties waaraan runflat-banden kunnen worden herkend. De meeste fabrikanten gebruiken echter nog steeds hun eigen benamingen. Een uniforme benaming is nog niet vastgesteld. De volgende tabel bevat de afkortingen die door de bekendste bandenfabrikanten worden gebruikt voor banden met runflattechnologie:

 

Bridgestone – RFT – Run Flat Tyre

Goodyear / Dunlop / Bridgestone – ROF – Run On Flat

Dunlop – DSST – Dunlop Self Supporting Technology

Michelin – SST – Self Supporting Tyre

Michelin – ZP – Zero Pressure

Continental – SST – Self Supporting Tyre

Continental – CSR – Conti Support Ring

Heeft Runflat zin?

Niet nodig de band ter plaatse te verwisselen

Als u ooit op de snelweg of ’s nachts op een eenzame landweg een lekke band hebt gehad en de pechhulp moest bellen of zelf de band moest verwisselen, zult u runflat-banden zeer op prijs stellen. Een runflat band biedt verschillende voordelen. De run-flat eigenschappen van deze banden maken het mogelijk zonder problemen door te rijden naar de volgende garage. Het is niet langer nodig de band ter plaatse te verwisselen.

Niet nodig een reservewiel, een bandenpechset of een krik mee te nemen

Een ander voordeel is dat het niet nodig is een reservewiel, een bandenpechset of een krik mee te nemen. Het voertuiggewicht en dus het brandstofverbruik zijn dienovereenkomstig lager. De nadelen van de eerste generaties runflatbanden bestaan vandaag niet meer. In de beginjaren hadden runflatbanden enigszins andere rijeigenschappen door de hardere zijwanden. Het rijcomfort was minder, vooral bij lage snelheden. Vandaag voelen alleen zeer gevoelige bestuurders nog een klein verschil met normale banden.

Wanneer moet u met runflat banden rijden?

Momenteel bestaat er geen verplichting om met runflatbanden te rijden. Men gaat er echter van uit dat uiterlijk over enkele jaren banden met runflat banden in de voertuigdocumenten kunnen worden opgenomen. Dat gebeurt wanneer het voertuig standaard met deze banden wordt geleverd. Dit zal gebeuren door middel van een zogenaamde RF-markering. Aangezien runflatbanden banden van een speciaal ontwerp zijn, mag u alleen runflatbanden op deze voertuigen gebruiken.

Zijn runflat banden verplicht?

Er is geen verplichting om runflatbanden te monteren. Zelfs als uw auto af fabriek met runflatbanden is geleverd, hoeft u geen runflatbanden te laten monteren wanneer u ze door nieuwe banden vervangt. Als u niet langer met runflat banden wilt rijden, moet u alle vier de banden vervangen. Bij een lekke band moet u een beschadigde runflatband echter vervangen door een identieke runflatband. Gemengde banden worden niet aanbevolen.

Wat betekent RSC op de band?

RSC is de afkorting van Runflat System Component. Deze afkorting staat op de zijwanden van alle runflatbanden. RSC is een aanduiding dat de band een onderdeel is van het systeem dat bestaat uit een speciale velg, de runflatband en een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS).

Kunt u runflat-banden inruilen voor normale banden?

U kunt altijd normale banden gebruiken in plaats van runflat banden. Momenteel worden voor de meeste voertuigen alleen de toegestane bandenmaten in de voertuigdocumenten vermeld. Er wordt nog geen onderscheid gemaakt tussen runflat- en normale banden. Op runflatvelgen kunnen ook normale banden worden gemonteerd. Een omgekeerde omwisseling van normale naar runflat banden is ook mogelijk. In principe kunnen runflatbanden ook op velgen voor normale banden worden gemonteerd. Dit is echter niet aan te bevelen. Bovendien moet uw voertuig over een bandenspanningscontrolesysteem beschikken. Bij runflatbanden is een spanningsverlies, in tegenstelling tot normale banden, nauwelijks merkbaar. Tot op zekere hoogte neemt het bandenspanningscontrolesysteem de functie van de visuele controle over. Als uw auto geen bandenspanningscontrolesysteem heeft, moet u er een inbouwen als u met runflatbanden wilt rijden.

Zijn runflat banden duurder?

Runflat-banden zijn gewoonlijk iets duurder dan normale banden zonder runflat-eigenschappen omdat ze stabieler zijn gebouwd. Afhankelijk van de fabrikant blijft de toeslag echter binnen de perken. Gemiddeld moet u, afhankelijk van de afmetingen van de band, rekenen op een meerprijs van ongeveer 10 tot 30 euro per band. In het geval van grote runflatbanden voor limousines of sportauto’s rekenen de fabrikanten soms 2.000 tot 2.500 euro extra voor een set van 4 runflatbanden en velgen wanneer deze af fabriek worden gemonteerd. De hogere kosten zijn voor veel automobilisten een reden om in de winter geen runflatbanden te monteren. Dit heeft echter het nadeel dat u in geval van pech zonder reservewiel en zonder pechhulpset komt te zitten als u geen voorzorgsmaatregelen hebt genomen. U bent aan de veilige kant als u ook runflat winterbanden koopt voor de winter.

Runflat banden
© GettyImages / dardespot

Hoe vaak kunt u runflat banden monteren?

Theoretisch kunt u runflat banden monteren en demonteren zo vaak u wilt. Het monteren van runflat banden is echter altijd enigszins kritisch. Wegens de stijve en weinig elastische flanken vereisen montage en demontage bijzondere zorgvuldigheid en ervaring. Verkeerd rijgedrag kan een runflat-band vrij gemakkelijk beschadigen. Daarom wordt gewoonlijk aanbevolen runflatbanden slechts één keer te monteren. Het wisselen van zomer- en winterbanden op dezelfde velg is niet aan te bevelen voor runflat banden.

Kan een runflat band lek raken?

In principe kan een runflat band ook barsten. Dit wordt meestal veroorzaakt door een verkeerde montage, waardoor de band beschadigd raakt op een manier die met het blote oog niet zichtbaar is. Deze schade doet zich vooral voor in de buurt van de hiel van de band. Vocht kan via scheurtjes in de band dringen, waardoor de stalen gordel in de band gaat roesten en de band uiteindelijk verzwakt tot het punt dat hij barst.

Hoeveel kost het om runflat banden te monteren?

Het monteren van runflat banden is iets duurder dan het monteren van normale banden. De reden hiervoor is de geringere elasticiteit van de zijwanden van de banden, hetgeen een aangepaste montagemachine vereist. De bandenmonteur heeft ook een speciale opleiding nodig om de banden goed te kunnen monteren. De grote dealers rekenen een toeslag van ongeveer 8 tot 18 euro per band voor de montage van runflatbanden in vergelijking met een normale band. Een toeslag van 100 tot 150 euro voor de montage van 4 runflat banden, zoals soms wordt geëist, is echter onredelijk hoog. Een prijsvergelijking is in ieder geval de moeite waard.