Reviseren van banden: hoe veilig zijn gereviseerde banden?

0
144
Reviseren van banden
© GettyImages / South_agency

25.000 tot 50.000 kilometer – dat is de kilometerstand van een normale autoband met een gemiddelde rijstijl. Voor frequente bestuurders kan dit twee sets banden per jaar betekenen. Het idee om de banden uit milieuoverwegingen te reviseren dan ook voor de hand. Ontdek in deze blog hoe het reviseren van banden werkt en wanneer het een verstandig alternatief is voor nieuwe banden.

Reviseren van banden: slimme recycling

Jaarlijks moet ongeveer 600.000 ton oude banden worden afgevoerd. Een deel ervan wordt gerecycled en voor andere toepassingsgebieden gebruikt. Zo worden de oude banden verwerkt tot korrels of rubberpoeder. Een deel gaat ook naar het reviseren van banden.

Vernieuwde banden zijn nieuwe banden gemaakt van het materiaal van oude banden. Hiervoor kopen fabrikanten oude banden die niet meer voldoende profiel hebben. Het het onbruikbare loopvlak wordt verwijderd om het karkas van de band bloot te leggen. Dit is de stabiele onderbouw die de basis vormt van banden. Wanneer banden worden vernieuwd, brengt de fabrikant uiteindelijk een nieuw loopvlak aan. Vernieuwde banden zijn verkrijgbaar als zomer- en winterband, maar ook als all-season banden (M+S).

Tip: Vraagt ​​u zich af of u vernieuwde banden heeft? Deze herkent u aan een bepaalde letter. Het kan alleen de letter R zijn, of één van deze letters op de band: revisie, retread of retreaded. Bij een dergelijke band geeft het DOT-nummer niet de productiedatum aan, maar eerder de vernieuwingsdatum.

Hoe werkt reviseren van banden?

Hoe gaan fabrikanten precies om met het reviseren van banden? Een deel van het proces omvat de volgende stappen:

  1. Eerst moeten de banden worden geïnspecteerd op mogelijke schade. Hoewel deze onbelangrijk zijn voor de reeds versleten loopvlakken, kunnen ze een probleem vormen voor de karkas. Banden met een beschadigd karkas kunnen niet van een nieuw loopvlak worden voorzien.
  2. Machines verwijderen het rubber van het loopvlak, waardoor het karkas zichtbaar wordt.
  3. Een nieuw mengsel van ruw rubber wordt op het karkas aangebracht.
  4. Nu zijn een hoge druk (circa 15 bar) en een temperatuur van circa 160° C nodig om van de bestaande blanco band een nieuwe band te maken. In deze processtap wordt het bandprofiel gecreëerd en wordt het rubbermengsel elastisch door het vulkanisatieproces.

In de personenautosector spelen gereviseerde banden over het geheel genomen een ondergeschikte rol. Ze hebben een marktaandeel van minder dan één procent. Op het gebied van bedrijfsvoertuigen en bouwmachines is de situatie echter anders. Gezien de enorme kosten van nieuwe bandensets is de bereidheid om de goedkopere vernieuwde banden te gebruiken aanzienlijk groter.

Hoe veilig zijn vernieuwde banden?

Het oppervlak van vernieuwde banden is zo goed als nieuw. Dienovereenkomstig doen ze op geen enkele manier onder voor de eigenschappen van nieuwe banden, of het nu op sneeuw of bij aquaplaning is. Eén ding mag natuurlijk niet geheim worden gehouden: het gerecyclede karkas is onderhevig aan natuurlijke slijtage. Dit kan leiden tot voortijdige tekenen van slijtage. Daarom is het verstandig om uw banden regelmatig te controleren. Over het geheel genomen bent u met vernieuwde banden net zo veilig onderweg als met nieuwe.

Ook na vernieuwing moeten banden voldoen aan de EU-norm EC R 108. U kunt dit herkennen aan het E-keurmerk dat op de band is gestempeld. Let op de informatie “E1”. Dit betekent dat een band is goedgekeurd.

Heeft u nieuwe velgen nodig die bij uw auto passen? Bij Motointegrator bestelt u banden en velgen van de hoogste merkkwaliteit voor betaalbare prijzen.