Gebroken vleugels in het pompstation

0
153
Koelvloeistofpomp
Mors niet en vang alles goed op!

De koelvloeistofpomp is hier een veel voorkomend onderwerp. Vandaag probeer ik een defecte pomp in een zeer volgebouwde motorruimte te vervangen om te laten zien dat DIT ook mogelijk is. Het duurt alleen iets… langer. Maar uiteindelijk zien we waarom dit werk gedaan moet worden.

Preventie:

Hopelijk zijn we het er allemaal over eens dat je alleen zelf aan je auto moet werken als je weet wat je doet. Als je het niet zeker weet, kun je je voertuig beter laten onderhouden door een gespecialiseerde werkplaats. Je kunt een koelvloeistofpomp niet echt verkeerd installeren, maar als deze niet correct is geplaatst, zal er koelvloeistof lekken. En als er niet goed mee wordt gereden, raakt de motor oververhit, waardoor dure schade ontstaat.

waterpomp
Een reparatiehandleiding kan nooit kwaad.

Waarom is de waterpomp zo belangrijk?

Bij een voertuig met een watergekoelde verbrandingsmotor zorgt de koelvloeistofpomp/koelwaterpomp/ waterpomp voor het gecontroleerd transport van het koelwater rond het hete motorblok naar de radiateur. Het is een klein, ondersteund onderdeel in een stabiele behuizing, stel je het voor als een schoepenrad. De pomp bevindt zich meestal aan de voor- of zijkant van het motorblok en is geïntegreerd in de riem-/kettingaandrijving, zodat deze door de tandriem of een V-riem wordt rondgedraaid terwijl de motor loopt.

pomp
Nieuw en oud van buitenaf.

De bladen van zo’n pomp zijn gemaakt van metaal of plastic en hun lagers zijn slechts ontworpen voor een bepaalde levensduur. Het relatief goedkope onderdeel wordt meestal vervangen wanneer de distributieriem wordt vervangen, ook al vertoont deze nog geen tekenen van vermoeidheid. Een defect manifesteert zich ofwel doordat de watertemperatuur te hoog is omdat het scheppen niet meer goed wordt uitgevoerd, ofwel door waterverlies uit het versleten lager. Dit varieert van een paar druppels tot een heel meer, wat niet goed is voor de motor en ook niet voor het milieu. Giftige koelmiddelen horen niet thuis in grondwater.

Wat hebben we nodig voor de werkzaamheden?

Als uw koelvloeistofpomp in de distributieriemaandrijving is geïntegreerd, heeft u al het gereedschap nodig om de distributieriem te vervangen. Dat doen we volgende maand samen. Bij mijn Citroën turbodiesel bevindt de pomp zich aan de zijkant van de motor en wordt aangedreven door een eigen riem. Doordat het lager slechts licht belast wordt, gaat het zeer lang mee, maar is het zo goed “verborgen” dat de uitdaging ligt in het blootleggen van het onderdeel. Schroevendraaiers, pijptangen (“waterpomptangen”) en een dopsleutelset zijn voldoende. Uiteraard zijn er ook grote containers om de oude koelvloeistof, nieuw gedestilleerd water en vers koelvloeistofadditief op te vangen met de juiste specificatie voor uw voertuig.

waterpomp
Vindingrijke oplossingen

Water mars!

De koelvloeistofpomp zelf zit met een paar schroeven en een pakking op het motorblok. In mijn geval wordt je riem strak gehouden door een spanrol. De dwars geplaatste turbodiesel met balansassen is een krachtige, zuinige motor, maar past niet echt goed in het tekort aan carrosserieruimte dat sinds de jaren negentig is ontstaan. Ik zeg altijd tegen mezelf dat er hier ruimte is voor de 3-liter V6 (ja, die zit ook in de DeLorean), dus dat kan ik wel repareren. En jij ook, want in het beste geval heb je er minder omheen gebouwd.

slangen
Veel verborgen slangen

Als het koelwater nog niet via het defecte lager naar buiten is gestroomd, moet het nu worden afgetapt en in een bak worden opgevangen. Door de laaggelegen koelvloeistofslangen los te maken, werkt dit zo goed dat zelfs geharde milieuactivisten instemmend knikken, ook al doe ik mijn werk buiten op straat. Wegens gebrek aan alternatieven (mijn garage bevindt zich in Kiel, maar ik ben nu in Hamburg).

pomp
Dit moet eerst allemaal gedemonteerd worden.

De motorruimte moet leeg zijn

Alle kunststof bekleding gaat naar de kant van de weg. Ook de accubak en de luchtfilterkast. De olie (LHM) van de centrale hydrauliek hoeft niet afgetapt te worden, al moet het reservoir wel apart gezet worden. Hier volstaat het om het inzetstuk met alle slangen eruit te trekken (hierboven is alles drukloos, de hydraulische druk wordt pas achter de oliepomp opgebouwd) en volledig aangesloten in een opengesneden waterbak te plaatsen. Nu zitten er alleen nog de plastic turboleidingen tussen mij en de waterpomp aan de bestuurderszijde. Ik zie ze al!

pomp
Raak niet in de war. Er zit een systeem in.

Nadat u alle verborgen schroeven in deze luchtkanalen heeft losgedraaid, kunt u met een kleine ratel eenvoudig bij de koelvloeistofpompschroeven komen en deze eenvoudig verwijderen. Hoewel het allemaal ongelooflijk ingewikkeld klinkt, is het dat ook. Alle opzetstukken zijn echter eenvoudig los te draaien. Je hoeft alleen maar het hoofd koel te houden en het overzicht te bewaren. Er zijn maar een paar voertuigen die nog ingewikkelder zijn en waar je zelf aan kunt werken. Dus durf! Maar met een tijdvenster heb je dat misschien nodig…

Waterpomp vervangen
Ze is weg – een subliem gevoel!

Vleugels eraf, lagers dood

De oude waterpomp toont alle ellende van ruim 300.000 kilometer lopen. Niet alleen liet het lager water door, ook de bladen van het plastic schoepenrad gaven het op na jaren van koud – heet – koud – heet en ze braken bijna allemaal af. Er is er nog maar één over. Ik kan alleen maar raden waar de anderen zijn, ze bevinden zich waarschijnlijk ergens, hopelijk fijn verkruimeld, in het koelcircuit. Geen goed gevoel.

oude pomp
Dat ziet er helemaal niet goed uit…

En alles weer in elkaar zetten

Wanneer de pasvlakken van de afdichtingen op de motor schoon zijn, wordt de nieuwe koelvloeistofpomp geplaatst, met het juiste koppel vastgedraaid en op de riem gespannen. Nu worden alle gedemonteerde onderdelen in de juiste volgorde weer in elkaar gezet en wordt er vers koelwater bijgevuld. Je kunt het beste een mengsel van gedestilleerd water gebruiken (dit veroorzaakt geen verkalking) en het juiste koelvloeistofadditief dat voor uw voertuig is goedgekeurd. Is er geen schroef meer overgebleven? Koel.

pomp
Tadaaaa! Als het nu ook nog eens waterdicht is…

Nazorg

Het spannende moment is de proefrit om het blokje. Zodra de motor op bedrijfstemperatuur is, moet het koelsysteem mogelijk via enkele kleine kleppen worden ontlucht. Dan zal er daadwerkelijk geen lucht circuleren. De XM heeft er vijf, jouw auto heeft er op zijn best minder of geen. Druppelt het nergens? Houdt de motor de bedrijfstemperatuur vast en wordt hij niet te warm? Ligt er geen gereedschap meer op straat? Gefeliciteerd.

Altijd een goede reis!


Auteur: Jens Tanz – Sandmann


Zoet water en koelvloeistof
Zoet water en koelvloeistof